En vanlig lördag

Skönt att ta det lugnt, vakna upp av en liten hand som smeker en i håret och försiktigt viskar: "Mamma, vakna." Jag slår upp ögonen, någon kravlar över mej och tassar på nakna fötter över golvet in till toaletten, kissar, spolar, springer vidare till vardagsrummet. Slår på tv:n och sätter i Lotta på Bråkmakargatan i videon.
Guuuud, vad skönt när barnen blir så stora att de sköter sig själva en lördagsmorgon, man behöver inte längre vara livrädd att han ska skada sig själv, ha sönder något eller dra katten i svansen om man inte har ögonen på honom hela tiden. Jag ligger i sängen och småslumrar, hör pratet från tv:n och hur han sitter och skrattar åt filmen.
Jag messar min kompis Carola från sängen och frågar om hon har lust att hitta på nåt med pojkarna idag, hennes och min son är jämngamla. Hon var upptagen.
Stiger upp, Joel vill ha plättar till frukost. Hmm... passar inte som frukostmat, men jag är snäll idag. Jag fixar hans plättar och äter själv en rågmacka med gurka.
Vi rastar hunden och går till lekparken som ligger här bredvid, där vi hittar vinbär som gömt sig längst in i buskarna. Tur att jag hade en bajspåse i fickan (oanvänd) som vi plockar vinbär i. Går hem och lagar paj. Brygger kaffe och äter paj.
Sen slappar vi en stund, innan vi packar ihop badkläder och cyklar i blåsten til badhuset. Vi simmar och åker rutschkana och badar bubbelpool. Cyklar hem igen. Äter lunch. Joel är trött, kollar på Lotta igen medan jag sitter framför datorn en stund.
Sen vill han gå ut igen, vi går till diket, där han fiskar med vasstrån och Seidi äter gräs och kräks grönt, fräscht! Till lekparken, gör en båt av bildäck. Joel blir ute och leker, medan jag går in och lagar mat.
Han kommer in och vill att jag ska hjälpa honom med en grej ute. Jag förklarar att det itne går när jag har mat på spisen. "Jooo, du måsteeeee!" Dagens första bråk utbryter. Går över rätt fort, dock. Smärtfritt den här gången. Han får sin kossa i famnen och tröst, vi äter mat och Joel säger "Mmmmmmm!" när jag lyfter på locket till grönsaksskålen och os från kokt broccoli och blomkål stiger upp till hans näsa. Ungen gillar grönsaker!
Sen bygger vi hus av klossar i hans rum tills bolibompa börjar.

Resor, fester och skoj i all ära, men nog är det skönt att vara hemma och bara vara mamma också!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback