smått och gott

Håller på packar för fullt här, imorrn bär det av. Eller egentligen på tisdag morgon. Då lyfter flyget (förhoppningsvis, fasen jag är nog lite flygrädd) mot Bulgarien! Vad ska man ha med sig? Jag är inte resvan, så jag frågade min reskompis Tessa. "Satsa på så lite som möjligt" fick jag till svar. Hon menade att resväskan inte får vara allt för full när man åker, för på nåt sätt så har man alltid samlat på sig en hel del grejer när det är dags att åka hem. "Underkläder och sånt tvättar man upp i handfatet, så det räcker med två-tre par trosor" sa Tessa. Jag antecknade. "Och bikinitrosorna får man väl skölja upp också, annars blir det cement i dom" sa hon. Jag grimaserade illa och funderade på om det kanske finns billiga bikinitrosor att köpa i Bulgarien. Ja, allt verkar ju vara billigt där. Jag och Tessa har kollat upp lite priser på förhand på de viktigaste varorna. En öl, till exempel får man pynta 8 kronor för, inte sååå farligt. Sen läste jag att en flaska sprit kostar 3 lev, alltså ca 15 kronor. Funkar det också. Ja, barrundorna kommer att bli många och långa, men vi har bestämt oss för att göra lite vuxensaker också, till exempel åka till Nessebar och kolla på 40 kyrkor. Gäääässsppp.... Fota lite bilder som man kan visa för farmor, när hon undrar vad vi gjort hela veckan. Nejmen, det kan ju vara en upplevelse faktiskt. Undrar om de har öltält utanför kyrkorna...

För övrigt försökte jag få lite vuxenpoäng idag. Vi plockade nämnligen en massa lingon igår, jag och Joel och bestämde oss för att göra sylt av dem. Rensade och klara placerade jag lingonen i en kastrull och hällde på den i kokboken angivna mängden vatten, 1, 5 liter. Lingonen kokade och sen var det dags att hälla i socker. Röra, röra, men sån här konsistens ska inte sylt ha väl? Det såg mer ut som en lingonsoppa. Jag tänkte att jag kunde sätta i lite potatismjöl för att soppan skulle bli sylt. Tja, det blev ju lite bättre, men fortfarande var sylten rätt lös. Jag kollade i kokboken igen och upptäckte mitt misstag. Det var inte 1, 5 liter vatten, utan deciliter! Suck ja... det var bara att sila bort överflödigt vatten och det blev inte mycket sylt kvar. Räcker knappt till att smaksätta en portion gröt.

Mamma ringde idag och frågade om jag skulle hänga med på gitarrkurs. Jippiiii, vad roligt. Två terminer pågår kursen och jag som nästan gett upp mitt knäppande på egen hand hoppas nu på att bli en fullfjädrad gitarrist.

Nä, nu ska jag laga käk och fortsätta packandet. Pass, pengar och pikinitrosor, det är det viktigaste!


Kommentarer:
Postat av: Mamma

Det var mycket om planer på öl och sprit under smestern... hmmm... låter inte så bra.
Nåja, det är väl mest löst prat, antar jag.
Hoppas i alla fall att ni får hyfsat bra semester trots de dåliga oddsen i början.
PS Gitarrkursen är klar! Du fick börja! DS

2005-09-20 @ 17:09:13

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback