javisst ja!

Tur att du påminner mig Linda, har ju glömt att berätta att jag fått jobb (iofs, den lilla skara som läser min blogg vet väl om det redan :) Tänk att de löser sig varje år, man kan inte annat än vara nöjd.
Det där med att söka jobb är inte riktigt min grej, har jag märkt. Ofta har jag fått jobben av en slump, lite som denna gång, då Tessa tipsade mig.

Det är svårt att söka jobb. För det första krävs det ofta att man skriver en ansökan, något som jag är urusel på. Att vräka på med positiva superlativ om sig själv är i min mening nästan lika fult som att skryta. Det gäller väl att blanda de positiva egenskaperna och samtidigt visa att man är en smula ödmjuk, antar jag. Det är lite lättare med arbetsintervjuer dock, även om min senaste inte gick så överdrivet bra. Återigen, när jag skulle berätta om mina positiva egenskaper, fick jag tunghäfta. Jag satt där och funderade och tänkte, men nä... jag kunde inte komma på nåt jag var bra på!

Vad handlar det om, egentligen?! Det finns väl massor med saker jag är bra på, men varför ska det vara så svårt att "erkänna" det, utan att det känns som om jag skryter? Dålig självkänsla, eller har jag blivit påverkad av Jantelagsmentaliteten, månntro? Tur att jag hittade den omvända Jantelagen, den ska jag hänga upp på kylskåpet!

1. Du skall tro att du är något.
2. Du skall tro att du är lika god som alla andra,
och att alla andra är lika goda som du!
3. Du skall tro att du är lika klok som andra-ibland klokare!
4. Du skall veta, att du är lika bra som andra.
Om du vet att du gör ditt bästa, kan du uppskatta dem som som är bättre!
5. Ibland vet du mer än andra.
6. Du är inte förmer än andra.
Men du är enastående-som alla andra!
7. Du duger till mycket!
8. Skratta åt dig själv och din värld! - Det gör dig fri!
9. Du skall tro att många bryr sig om dig.
10. Du skal tro att du kan lära andra en hel del
- Och lära av dem!

Och jo, ge mig gärna några positiva superlativ, så jag kan gotta mig och tycka att jag är anställningsbar i fortsättningen!

Kommentarer:
Postat av: linda

grattis =) o att sälja sig själv är skit svårt. men ibland måste man se sina ljusa sidor också!

2006-05-22 @ 21:42:14
Postat av: Tessa

Superlativ...
Stark (iallafall i armarna, de SNYGGA armarna)
Hurtig, snäll, kan va trevlig i svåra situationer (som halv fem i Dixiekön med massa fulla uppkäftiga idioter)
Fittigt rolig (det är med få jag skrattar så jag får kramp i magen)
Skriver RIKTIGT bra (bloggen förgyller mina datastunder)
En otrolig supermamma! (t.ex vilken morsa skulle komma på att åka inlines-tagare med sin son på cykel i en skatepark???)
Du är underbar Jenny! KRAM, ses på a´la box tomorrow

2006-05-22 @ 21:55:24
Postat av: Jenny

Åhh... tack tack tack! Det där kommer jag leva på länge!

2006-05-22 @ 22:05:59

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback