Hormoner, pensionärer och val

Då var jag hemma igen. Körde iland i Eckerö och vid post och tullhuset började jag böla. Varför? Nja, vet inte riktigt, men mina hormoner har på sistone varit upproriska och spelat fiol på mina känselsträngar, så jag antar att lättnaden över att komma hem samtidigt som det var lite vemodigt att göra det, blandade sig med James Blunt på radion och vips hade man fått hormonspel igen.

Eller så var jag bara allmänt lättad över att ha kommit ut ur den svettiga och kvava ankomsthallen på m/s Eckerö, där ett femtiotal pensionärer stod och trängdes med svettlukt, söt parfym och beige jackor.
Redan vid KTH när Martin släppte av mig imorse stod de där - som en skock hungriga lejon redo att hugga tänderna i en saftig gnu (=bussen). Chauffören svalde och "pscchyy", så gick dörrarna till bussen upp. En efter en slank de in i bussen, blockerade som vanligt mittgången då de skulle vika ihop sina välstrukna jackor och försiktigt placera dem på hyllan ovanför sätena, räta ut tröjan och kolla pressvecken på byxorna innan de kunde sätta sig ner. Nästan längst bak satt jag sen och hörde hur de rosslade och nös och snöt sig och pratade med kvävda röster. 
Okej, jag överdriver väl lite här, men det är inte lätt att gilla pensionärer på Eckerölinjen, tyvärr asså!

Ja, och Härnösand var sig likt och Maggan också. Men nya ansikten i klassen och kursen verkar jättetrevlig, även om jag blev lite besviken på att den ordinarie läraren fått "andra uppdrag" och hade ordnat med två vikarier som inte riktigt hade koll på läget.
De närmsta tre veckorna ska jag öva på ackord på piano (var jag nu ska få tag på ett sånt) och komponera en egen liten visa, b la. Kul kul!

Och i helgen var jag i Stockholm. Låg väl mest i Martins soffa och glodde på film (eller han glodde på film, och påstod att sätta på en film var ungefär samma sak som att ge mej valium). Men igår lyckades jag minsann se två hela filmer OCH alla olika valvakor som gick på tv. Tv4 sände valvaka, blandat med Nyheterna där de berättade om vad som hänt i valvakan, innan de fortsatte med valvakan. Svt hade valvaka på ena kanalen och valvaka med valvaketeckenspråkstolk på andra kanalen. Man blev slut och nu är valet också slut. Tänk att man blir så påverkad fastän man inte ens har rösträtt i Sverige, är inte ens svensk. Men nu har jag ju befunnit mig i landet under slutspurten här, så jag får väl skylla mig själv. Häromdagen, när jag och Maggan strosade runt i Härnta, var det en valarbetare som ropade på oss. "Hallå, hallå, tjejer, vill ni ha ett wienerbröd?" Genast ökade mitt intresse för politiken och jag tackade ja och lindade in wienerbrödet i två av hans valblanketter. "Men förresten, jag har inte ens rösträtt i det här landet, betyder det att jag måste lämna tillbaka wienerbrödet?" Mannen tittade på mig och frågade var jag kom ifrån och sa att jag fick behålla den flottiga bullen som fläckat ner hans fina valsedlar. Vi tackade och gick. Och vilket parti han nu kom ifrån vet jag inte, men jag skulle INTE rösta på dem om jag fick. För wienerbröd, hur nyttigt är det? Och med tanke på att 20% av ungdomarna i Sverige är överviktiga borde man satsa på att dela ut gurkor istället.

Kommentarer:
Postat av: Tessa

nej fy fan för valvaka, noll intresse. Välkommen tillbaka!

2006-09-18 @ 16:36:35
Postat av: Linda

haha.. gurka is the shit! Kan man ha till annat roligt också!

Postat av: Jenny

Ja, du har rätt Linda. Kanske nåt för F! att tänka på inför nästa val, de föredrar säkert gurkor framför män.

2006-09-18 @ 20:58:11
Postat av: Linda

vilka?

2006-09-19 @ 10:18:48
URL: http://sumairus.blogg.se
Postat av: Jenny

F! Feministiskt initiativ, Gudrun Schyman och alla de andra rabiata feministerna.

2006-09-19 @ 11:58:19

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback