Könsindelat.

Jämställdhetsaktiva människor klagar ofta över hur det ser ut i leksaksbutiker och barnklädesaffärer, där prylarna är sorterade efter kön och färg. Grönt och blått i "pojkhörnan" och rosa i "flickhörnan". Dockor och hästar för flickor och krig och vapen för pojkar.
Likadant har vi på Dillen såklart och igår tog jag mig an att reda upp i "maskeradhörnan", som egentligen är en del i flickhörnan. Jag slet ner alla spidermankostymer, tiaror, teatersminkset och cowboyhattar som låg huller om buller i en enda oreda. Sen satte jag igång med arbetet att sortera allt i högar, springa till lagret efter mer storlekar, slänga det som var trasigt osv. Efter hårt arbete och funderingar hur jag skulle hänga upp allt igen, kunde jag nöjt titta upp på "maskeradväggen" och insåg att jag i princip "delat av" väggen och hängt alla "flicksaker" på ena sidan och alla "pojksaker" på andra sidan. Man är bra fast i det där att det ska vara pojk- och flickindelat, på något vis.

Däremot verkar bebisar fortfarande vara rätt könsneutrala, åtminstone i leksaksbutikerna. I babyhörnan finns det såväl nallar som skallror, bilar och djur i massor av olika färger. Här finns inget som är pojk- eller flick. Det är bara bebis. Jag tror det var Polarn och Pyret som öppnat någon butik där barnkläderna var sorterade helt efter storlek, och inte efter kön eller färg. Rosa klänningar hänger bredvid blå shorts. Då är det kläder för barn, och inte för pojkar eller flickor.

Samtidigt vill jag försvara butikerna (och mig själv) med att säga att det där att sortera efter färg nog ser bättre ut i affären och att man såklart ska ha alla dockor på samma ställe och allt lego på ett annat ställe, helt enkelt för att det då är lättare att hitta. Och oavsett hur mycket vi vill det, kommer nog aldrig det där med flick- och pojkkläder att försvinna. Den där "könsneutralitetsfrågan" blir ibland rätt överdriven, tycker jag. Pojkar och flickor är olika, kvinnor och män likaså. Jag köpte faktiskt ett par Levi´s jeans som var av herrmodell, och de passade inte alls på min "kvinnorumpa". Jag tycker ialla fall det är bra att det finns herr- och damavdelningar i klädbutikerna.

Men så länge man är bebis kan man vara en liten hermafrodit, och förhoppningsvis är det senare ingen som retas om lillpojken vill ha rosa klänning eller om tösabiten vill bära spidermandräkt på maskeraden.

Kommentarer:
Postat av: Tessa

ÅÅÅH, gu vad jag längtar tills jag kommer på jobb imorgon och får se maskeradhörnan, gissa om jag stört mig på den i sisådär....ett halvår? Nee, men några veckor iallafall.
Li nåjsade om att hon skulle ha Spidermantröja, -keps, -handduk när vi var i Turkiet, allt skulle vara Spiderman. Visst skulle hon kunna få det, men hon får ju sällan det hon pekar på
=)
Kanske hon får en Spidermanhandduk en vacker dag i Juli när hon varit snäll flicka. Fast, vem vet, då kanske hon har ändrat sig och hellre vill ha en Turtles, eller prinsess?

2007-06-11 @ 17:42:36

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback