PengarPengarPengar.

Jag har glömt radiolurarna till min mobil på Doppingvägen, därför blir det inget MorronZoo, utan istället många tankar och filosofier under morgonpromenaden med Seidi. Funderingarna i morse handlade om pengar. Jag har klarat mig bra under studietiden, med lite bidrag från föräldrahåll och extraarbete. Nu ska jag snart börja jobba och liksom inför varje sommar kommer jag att vara helt pank i en månad - minst! Jag kanske har bloggat om det här förut, men jag gör det igen för jag tycker det är så jävligt.

Studiebidraget betalas ut den 4:e varje månad. Detta innebär att man, inför sommaren, får sitt sista bidrag den 4 maj. Sen förväntas du klara dig på de pengarna (260 euro i mitt fall) hela maj och hela juni. För lön får du ju först i slutet på juni. Har du varit smart och förutseende har du kanske sparat pengar under året, men hur mycket kan man spara när man precis får det att gå jämt ut varje månad?
Nu kommer jag få mitt sista bidrag 4 januari, och då bara för en veckas studier. Dvs en fjärdedel av de där 260 eurona... typ 65 euro? Med lite tur får jag något jobb och lyckas få en lön i slutet av månaden, men då har jag försökt leva på 65 euro fram tills dess.

Och sen var det ju det... resan. Vi vill ju fira 30 årsdag och examen på en varm strand på andra sidan jorden. Ska vi åka i januari blir det inte mycket jobba av den månaden, dvs. lön kommer i slutet på februari.
Suck... att det aldrig blir som man tänkt sig.
Men så känner jag: vad satan! Jag har pluggat och jobbat i 3 1/2 år, nog ska det väl vara helvete ändå om man inte ska komma sig iväg på en semester.
Kosta vad det kosta vill!

Kommentarer:
Postat av: Tessa

Nämmen du får väl mer än gärna hoppa in på Dillen såhär vid jul??

Postat av: Linda

På kantarellen fick jag jobb på momangen förra julen då jag skulle jobba inför resan. Bara att ringa runt o höra. Bara att ge dig fan på´t! Det är billigt att leva i Thailand. O resan tjänar du snabbt in med lite extra jobb, julklapps- och examensbidrag kanske ;)

2007-11-28 @ 15:06:12
URL: http://sumairus.blogg.se
Postat av: Jenny

Jo, jobba kan man göra hur mycket som helst.

2007-11-28 @ 15:26:33
Postat av: Tessa

Om man vill o kan...

2007-11-28 @ 17:59:09
URL: http://bianco.webblogg.se
Postat av: Simon

Jag har sagt det till dig forut, och jag sager det igen! UTKOMST-stod!

2007-11-28 @ 20:46:35
Postat av: Tessa

Det är ju för jävligt att d ska va sådär. När jag flyttade hemifrån som 17 åring tyckte de att jag skulle klara mig på 236 MARK i månaden för att mina föräldrar tjänade för högt. Hyran låg på 1200 mark och barnbidrag får man ju inte som 17-åring. Mamma och pappa hade visserligen hög inkomst, men allt överflöd for till fogden då och sen satt de själv och vände på slantarna. Sjukt system verkligen. Och sen får man inte jobba för mycket heller för då blir MAN AV med den fjuttiga summa man e berättigad till. Sånt där gör mig fitti.

2007-11-29 @ 10:07:44
URL: http://bianco.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback