Att läsa eller icke läsa.

I Rby har det kasserats gamla läseböcker, ni vet: Olas, Elsas och Leos bok, den serien som var inne då jag själv började läsa för tjugo år sen. Jag tog hem Olas bok till Joel på skoj. Han som helst av allt vill börja skolan NU. Överlycklig blev han över sin nya läsebok och började genast kämpa med orden. Vi låg och läste tillsammans på sängen, jag i Roger Säljös bok och Joel i Olas bok. 14 sidor läste han!

Imorse skulle han bestämt ha med sig läseboken till dagis. "Det är så tråkigt när vi sitter och väntar på att få börja förskolan, då tänkte jag att jag kunde sitta och läsa lite medans." Javisst, jag är skitglad över att ungen vill läsa. "Ta med den du!"
När vi kommer in till dagis sitter en i personalen och spelar spel med några barn. Joel visar stolt sin läsebok.
"Nämen, inte ska du väl läsa nu heller. Det där får du spara tills du börjar skolan, du kommer ju få jättetråkigt annars om du redan kan. Passa på att göra annat nu istället medan du har möjlighet."
"Jo..." försöker jag, "men nog underlättar det ju om man kan läsa när man börjar skolan. Och så tycker jag inte det är något fel att uppmuntra om barnen har intresse."
"Men det får absolut inte bli något tvång!" påpekar hon, men håller med att man ska uppmuntra.

Självklart ska det inte vara tvång på att barnen ska lära sig läsa i förskolan, eller att föräldrar ska tvinga ungarna med mor och sol innan de börjar skolan. Men nog arbetar man ju med bokstäver redan i förskolan, varför ska man då inte uppmuntra till läsning för de som har intresset? Och om en unge har lust att läsa även utanför förskoletid, mellan 12 och 13 måndag till torsdag, ska man hindra dem då för att de "borde passa på att göra annat". Annat roligt, då eller? Är läsning tråkigt och borde sparas till skolstarten? Ska man verkligen säga det till ett barn att han inte borde läsa? När det finns så många som har svårigheter borde man väl vara skitglad över de som vill och kan!

Jag pussar Joel på huvet medan han något nedtryckt i skorna sitter med Olas bok och läser trots sin dagisfrökens pessimism.

Ni som är förskollärare kan ju ge er syn på saken och berätta om jag har fel.

Kommentarer:
Postat av: Petra

Jamen, vilken jä-la inställning! Klart man ska uppmuntra barnen att läsa om de vill, det är ju skitbra!

2007-10-31 @ 10:53:44
Postat av: Mor

Jamen! Hur kan man döda ett barns entusiasm så! I stället skulle hon väl ha varit positiv och överraskad: Kan du läsa???? Va bra!! Hon kan ju inte alls veta hur det är i skolan i dagens läge. Man är ju överlycklig om några ungar kan läsa när dom kommer! Har dom ingen kontakt med skolan på det dagiset?? Morr, morrr....

Postat av: Jenny

Ja... man undrar vad de har för inställning riktigt. Och varför skulle han få det tråkigare i skolan om han redan kan läsa när han kommer dit? Det underlättar ju! Tänk de där stackrarna som tragglar på med sina bokstäver och inte får till det, DE tycker knappast det är roligt när andra kan läsa och inte dom!

2007-10-31 @ 13:58:12
Postat av: Tessa

Argh! Vaddå passa på att göra annat!? Som att spela nåt, eller kanske rita???! Som man kan göra NÄR SOM HELST. Det är inte NÄR SOM HELST man får läs-sug i den där åldern. Så: Uppmuntring -javisst! Tvång -nope = självklarhet. Li är i fullt språng att lära sig hon med, på eget initiativ. Jag tänker då INTE säga: Nämmen Liiii, du är för liten för att lära dig läsa, bygg lite med dina klossar istället.

2007-10-31 @ 15:41:47
URL: http://bianco.webblogg.se
Postat av: Simon

MMmm....fordumma ungar e ju valdigt intelligent... Lek med lite klossar du, bocker e TRAKIGA! Helst borde de nog inte ga ut hogstadie heller utan borja jobba tidigt... Vem behover utbildning igenteligen, de e ju bara sloseri med tid...
Jag har alltid sagt: Kunskap ar ett bevis pa forlorad fritid! (lite ironiskt da, men hon verkar ju tycka de ivf, hehehe)

2007-10-31 @ 16:45:38
Postat av: Linda

Alltså, är den människan utbildad på det senaste 50 åren? Jag blir TOKIG på gamla nuckor som förstör entusiasten hos barn. "Vi gör på vårat sätt, samma sätt som vi alltid har gjort." Personligen skulle jag säga till ledning om denna kvinnas inställning till barnens intresse och se till att fanskapet går på kurs eller ännu bättre får sig ett nytt jobb. Ursäkta, men sånt härnt gör mig totalt blindgalen.

2007-10-31 @ 19:32:16
URL: http://sumairus.blogg.se
Postat av: Linda

entusiasmen, eller? Dyslexi..

2007-10-31 @ 19:33:00
URL: http://sumairus.blogg.se
Postat av: Carola Larsson

Har samma situation med Tristan. Han lärde sig läsa i somras och vill såklart läsa mer och mer. I hans förskola sysslar de bara med siffror och räknar enkla uppgifter. Bokstäver tar de inte upp överhuvudtaget, bara sitt eget namn ska de kunna skriva. Så han tycker såklart att det är jättetråkigt
Och han hade sett jättemycket fram emot att börja i förskolan...
Men våran dagispersonal tycker också att det borde sparas till förskolan.

2007-11-02 @ 10:36:18

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback