Nån jäla tönt.

Mycket på agendan idag. Började med att föra son till dagis och strutta runt Strandnäs med hund. Sen var det pappersärenden till studieserviceenheten och barnomsorgen. Och eftersom nån jäla tönt stulit Carros nummerbricka under Härnösandsvistelsen måste jag ju beställa en ny.

Först till försäkringsbolaget.
"Nån jäla tönt har stulit min nummerbricka. Får jag ut det på försäkringen?"
"Du har en självrisk på 150 euro. En ny bricka kostar 33."
"Jaha, tack då."

Till motorfordonsbyrån och prata med Mickis som jobbar där.
"Hej Jenny."
"Hej, nån jäla tönt har stulit min nummerbricka. Jag vill ha en ny."
"Då måste du få en polisrapport på det och fylla i det här pappret. Och så kostar det 33 euro."
"Jaha, tack då återkommer jag."

Till polisen.
"Hej, nån jäla tönt har stulit min nummerbricka."
"Ja, då ska du prata med honom i luckan bredvid."
"Okej."

"Hej, nån jäla tönt har stulit min nummerbricka."
"Jaha, då ska du gå tre trappor upp så hjälper dom dig där."
"Okej."

"Hej, nån jäla tönt har stulit min nummerbricka."
"Okej, då skriver vi en rapport på det."
"Phew, äntligen!"

Till motorfordonsbyrån igen med pappren i högsta hugg och Visa Electronkortet på fickan. En kille står och pratar med Mickis som jobbar där.
"Tar ni bara kontanter här, va´?"
"Nej, vi tar kontokort också. Alla utom Visa Electron!"

"Jaha, då får jag be om att få återkomma!" ropar jag till Mickis och svänger på klacken.
"Haha!" säger hon och jag förstår inte vad som var så roligt med det.

Jag gör ett nytt försök imorrn. Jag hade inte tid att sitta i bilen mer just idag. Måste ju skriva tenta. Så jag åkte hem med polisrapporten och pappret om att min nummerbricka var "försvunnen". Vaddå försvunnen liksom? En nummerbricka försvinner inte! Det är nån jäla tönt som stjäl sådana!


Kommentarer:
Postat av: Linda

Men herrgud. När ska byråkrati bli enkelt? Jäla papper hit o dit o överallt ska man. Jag kommer ihåg då jag behövde ett nytt körkort eftersom "När Linda går på krogen brukar hon ha sitt körkort i plasten på ett cigarettpaket" (aldrig har jag väl känt mig mer som en alkoholist o nikotinist förut).. Jag tappade iallafall körkortet på det sättet.. Det var poängen. Då var jag tvungen att resa mellan sverige o åland för att få olika papper. Det var också rätt jobbigt.

2007-10-02 @ 07:23:00
Postat av: Jenny

Ja, man får si till att hålla reda på sina kort och brickor helt enkelt. Fast de har ju en tendens att "försvinna"...

2007-10-02 @ 07:47:10
Postat av: Tessa

Men vilken JÄVLA IDIOT!!! Knappast nån hederlig snorunge som haft skruvmejseln med sig och bara spontant kommit på att "den blåvita brickan vill jag ha". Åååh. Jo det där med papper tyckes va poppis inom byrokratin (ord). Och helst ska det stå med massa konstiga fackord så man bara fattar 1/3.

Postat av: Jenny

Nä, nån skruvmejsel användes inte. Bortsliten var den, så den där plåtgrejen som brickan sitter fast i är alldeles skrynklig och bucklig och fladdrar i vinden när man kör.

2007-10-02 @ 17:21:30

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback