Morotsbröd

Här kommer receptet! Njut!

25 g jäst
5 del fingerjummet vatten
1 dl solroskärnor
½ dl linfrön
½ msk salt
1 msk sirap
2 rivna morötter
13-14 dl dinkelfullkornsmjöl
1 uppvispat ägg
solroskärnor

Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt alla ingredienser förutom mjölet och rör om. Häll i mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. Låt jäsa under bakduk i ca 40 min. Häll ut degen på mjölat bakbord och knåda den smidig och forma den till en rulle. Dela rullen i 20 bitar och forma till bollar. Lägg på smord plåt och låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bollarna med uppvispat ägg och strö på solroskärnor. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

Lite jobbigt med alla jäsningstider, men det är det värt!

Kommentarer:
Postat av: Ann-catherine

Hej!
vi har bakat mycket bröd i simons bakmaskin, men har inte prövat så många varianter ska pröva den här du skrev.
jag har skaffat ny blogg www.renforspettersson.blogg.se
har du någon msn? du kan ju adda mig isåfall
[email protected]
ha det bra hälsa med dig....kram


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback