Radioröster.

Jag lyssnar mycket på radio - när jag kör bil till jobbet, när jag är ute och promenerar och det första jag gör när jag kommer innanför dörren är att slå på radion. Sen gnolar jag med i "pa pa pa pokerface" medan jag rustar runt i köket (jag triiiivs i mitt lilla kök!).
Eftersom jag är så inbiten radiolyssnare så har jag utvecklat en svår känslighet för olika radiopratares röster. Det är inte vemsomhelst som kan prata i radio. Det krävs ett visst flyt i rösten, inga talfel eller tics och pja... det ska vara behagligt att lyssna på personen.
Roger på Rix FM är en bra radiopratare. Han har en skön röst, ett skönt flow, vare sig talfel eller stamningar. Han försöker inte vara rolig och han är inte för tråkig. Sådär skönt lagom, helt enkelt.
Malin och Lovisa i P3 är en rolig duo. Scrolla ner till deras Alla hjärtans dag-firande. ROLIGT!

Värre är det med Kalle Fagerström på Steel FM. Han är olidlig att lyssna på! Han stammar och stakar sig och låter så... så... himla åländsk!
Hans "Gudd måååårning Ålaaaannd!" , som antagligen lite lustigt sådär är tänkt som den åländska versionen av Good morning Vietnam, ger mig rysningar ända ner i svanskotan. 
Tidigare brukade någon liten snärta vid namn Julanda prata på Steel och det var om möjligt ännu värre. En gnällig, ljus pipa hade hon och när hon hälsade en "Veeeeelkommen" till programmet på tillgjord rikssvenska så sade ialla fall jag adjö.

Sveriges radio P3 är en bra station och Patti Hansén, finnen, är nog en schysst radiopratare, men SVÄLJ PATTI, SVÄLJ! Han pratar fort, som många finlandssvenskar och har inte tid att svälja saliven som jag i min inre syn föreställer mig ligger som ett hårt skum någonstans långt bak i gommen. Detta gör att jag har svårt att koncentrera mig på vad han egentligen säger, jag bara väntar på att höra förändringen från slöddrande skumkäft till nysvald.
Kodjo (hur det nu stavas) pratar i p3:s Morgonpasset. Han är mest bara otroligt störande och överdriven och även om han läser upp väderleksrapporten vareviga morgon lyckas han aldrig få den rätt.

Rix Fm har den bästa morgonshowen och jag tål att lyssna på samtliga i trion i Rix MorronZoo, men ve och fasa när nyheterna kommer och Birging med sin torra käft lägger iväg. Jag uppmanar: Drick vatten, svälj, andas och prata inte i en hastighet högre än att man förstår!

Man brukar ju säga att vissa har ett utseende som passar radio, men ibland glömmer de att fulingen som sitter där helst ska ha en behaglig röst också.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback