Grönan och kondomer.

Igår stack jag och Joel iväg till Gröna Lunda på tumis. Vi ringde några polare och hörde om de skulle haka, men ingen hade passligt. Längdgänsen för de "värsta" attraktionerna är 140 cm, så vi mätte Joel hemma innan vi åkte för att kolla om han nådde upp till gränsen. 138 blev utslaget, jag kunde pusta ut. Jag slapp åka Insane! I fem timmar vandrade vi runt i trängseln, det var hett och mycket folk, timmeslånga köer till varje attraktion och vi var rätt nöjda då vi tog Djurgårdsfärjan tillbaka till Slussen och pustade ut på tunnelbanan mot cityterminalen. Inne i terminalen fick stod en tjej som plötsligt stack fram två kondomer framför näsan på mig. "Kondomer?" frågade hon. "Visst, varför inte" sa jag och tog emot. "Vad fick du?" undrade Joel nyfiket. Jag berättade vad det var, "minns du, det som vi pratade om häromdagen". Joel och jag har nämnligen redan haft det där blommor och bi-samtalet. Helt utan nervösa inslag eller omskrivningar från min sida. Fast egentligen tror jag det var gummor Linda som berättade för Joel vad kondom var för nåt. "Som en ballong som pojkarna sätter på snoppen så att inte spermierna hamnar i mamman och gör henne med barn" typ. Sperimer och sånt vet han redan allt om. Häromdagen var Li hos oss och övernattade. Vi läste bok om kroppens ABC och kom till bokstaven L, där det handlade om livmoder. Jag förklarade att det var där som bebisarna växte i mammans mage. Först kommer äggen kanande genom äggledarna och så möts spermierna och ägget i livmodern. Spermierna kommer från pappans snopp. "Men hur kommer de in i mammans mage då?" frågade Li. "Pappan sticker in snoppen här" sa jag och pekade på det rätta stället. " I sissen?!?!" utbrast Li och skrattade. "Killas inte det?!" Mjooo, nog "killas det i sissen" allt... fast det där får hon väl uppleva själv tids nog. MED kondom!

Kommentarer:
Postat av: Mor

Ja, tiden har gått framåt lite sen jag gick i lycéet. De hade diskuterat i lärarrummet om dom inte borde ta upp det därt med blommor och bin med oss gymnasieelever.

- Varför väcka den björn som sover! lär en av lärarna ha sagt. Det var vår kära tyska/franska-lärare som vi kallade Vimsan...

Postat av: Tessa

Hah hahaahaa, men herregud "kittlas det inte" jag DÖÖÖR. Ja det är raka rör som gäller. Hon pratade ju om spermier redan då min mage med Jeff i växte som bäst. Här kommer det inte va nå pinsamt när första mensen kommer heller. Hon vet redan vad tampong är och hur en använd sådan ser ut. Men det där med kondom, hahaah jag blir sluuut.

2009-07-30 @ 19:52:30
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Linda

Får se om det blir lika lätt att prata om tillsammans med Vilja sen bara :D. Fast ballongen var det nog Stefan som bidrog med! Jenny tyckte vi gick lite för långt i diskussionen när jag sa att han inte skulle vara med någon som redan var mamma, första gången han har sex. Haha!

2009-07-30 @ 20:45:26
Postat av: Jenny

Joel vet också allt om mens och tamponger.

"Sätter du den i rumpan?" frågade han förvånat när han var en 4-5 år och råkade se mig "tampongera" mig. Han vet också att vara lite finkänslig då mamma har mens. Idag ringde han Johannes och hörde om inte han kunde följa med och simma eftersom jag inte ville pga av just mens.

"Du förstår, mamma kan inte simma just nu för att... ja, det passar inte."

Det känns skönt att vara så öppen med allt, det blir inga problem att diskutera såna här saker sen när han börjar bli byxmyndig.

2009-07-30 @ 21:08:58
Postat av: Tessa

Jag håller med. Det är så d ska va. Det låter ju så skönt. Men de är ju lite för öppna och Li pratade högt och ogenerat om varifrån d kom blod då vi var på babysim och jag hade megaflöd och stod på kanten.



"mamma, varför simmar du inte?"

"Jammen du vet, jag har ju mens" viskade jag

"JA JUST JA!" sa hon och spreta upp benen mot ytan, särade och pekade mot skrevet o ropa "de kommer ju blod här"



D va bara sisådär 6-7 ungar till med sin mamma o pappa där. Så då fick de oxå bekräftat att det var just därför bara Chrille var i poolen med Jeff.

2009-07-30 @ 21:44:22
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Haha!

2009-07-31 @ 08:57:51

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback