Mjölkkriget.

Frippe bekänner i Ålandstidningens glugg idag sin "synd" då han köper svensk mjölk istället för ÅCA:s inhemska.
I ren protest mot de höga priserna brukar jag göra detsamma.
Sist jag handlade åländsk mjölk kostade en liter runt 1,14 euro medan 1,5 liter klövermjölk kostade 0,99 euro. Alltså, en halvliter mer och 15 cent billigare. 3 liter mjölk för 1, 98 euro eller 3, 42 euro, vad väljer du?

Att maten är dyr på Åland, det vet vi och ofta får vi höra att det beror på transportkostnader etc. etc. Men nog måste det vara billigare att transportera mjölk 3 km från ÅCA till Kantarellen än vad det är att köra mjölk från Sverige till Åland?!

Jag tänker nu uppmana er alla att köpa den svenska klövermjölken istället för ÅCA mjölken bara för att de ska fatta att de inte kan ta såna hutlösa priser för en liter mjölk! Kanske vi får ner priserna och kan börja köpa vår fina, inhemska mjölk igen som ju vore det bästa för bland annat miljöns skull. Men vi ålänningar ska inte bli utnyttjade p g a bristande konkurrens!


Kommentarer:
Postat av: Simon

Dagens tankeställare: Om det är bara transportkostnader som väger in i prissättningen så skulle vi aldrig se en produkt från Kina i västvärlden... Massproduktion kommer alltid att kunna "trumfa" våra lokala varor, oberoende hur långt de transporteras (bara volymen är tillräckligt stor). Hittar man ens NÅGON lokalproducerat Åländsk produkt som är billigare än en Finsk/Svensk?!?!

I det här fallet handlar det inte om vad som är billigast (de skulle nog kunna erbjuda dig ännu billigare ultra pastöriserad tysk mjölk, som dessutom håller i 4 månader - wow vilken BRA DEAL!!!) Det handlar mera om vad man prioriterar - att stöda det lokala producenterna och att kunna vinka till Kossan Rosa när man cyklar förbi henne påväg till jobbet eller om man hellre supportrar den lätt genmanipulerade kossan R316S1 i Tyskland... =)

Dock när det gäller ålänningar så är vi trots allt ganska starka sverige-supportrar och jag gissar på att det är därför just den svenska mjölken ens har lyckats få fotfäste i butikerna..

Köpa svensk mjölk är synd, om man är en Ålänning - men man behöver ju inte vara det bara för att man bor på Åland! ;)

2009-06-11 @ 15:57:57
Postat av: Anonym

Hahaha!! Du är ju som en hetpotatis, simon!! Bra kommentar. Kossan Rosa vs. kossan R316S1.



Så.. hur får vi ner priserna på den närproducerade mjölken? Den är fortfarande föööör dyr!

2009-06-11 @ 16:25:03
Postat av: Simon

Simons geniala plan för att stilla det otroligt stora problemet med de åländska mjölkpriserna:

1. Massproduktion a-la-Sverige: Öka befolkningensmängden på Åland till den svenska, 9.2 miljoner. Då kommer massproduktionen trycka ner priserna exakt till den svenska nivån.

2. Det gröna alternativet: Motorbromsa mera med bilen (om du har en insprutningsmotor dvs). Du kommer tjäna minst 60 cent varje dag och har därmed råd att köpa Åländsk mjölk. Samtidigt så minskar du utsläppen både från din egen bil OCH från transporten från Sverige.

3. Det intelligenta alternativet: Handla inte på Kantarellen. Om du klagar på höga priser och samtidigt handlar på Kantarellen så har man faktiskt inte rätt att klaga! =) Alla butiker har sina lockvaror, i ditt fall så är det ju tydligen mjölken. Sen att man betalar 1€ mera för ett paket kakor tänker man inte på...

2009-06-11 @ 18:32:15
Postat av: Anonym

Det är inte bara kossor som behövs för mjölkproduktion. Det ska vara en massa maskiner och tankar och grejer och de går knappast att köpa på Åland...



Köp åländsk mjölk! Det är aldrig fel att upprätthålla självförsörjning!

2009-06-11 @ 19:43:37
Postat av: Jenny

Ja, okej... jag fick mig på näsan för mjölkgrejen och visst har du rätt i vad du säger Simon. Den dyra mjölken kanske inte är det största problemet vi har att brottas med, men frågan kvarstår ändå: Varför så dyyyyyr?!?!?

Vill påminna om att jag inte jämför Rosas mjölk med nån genmanipulerad, tysk kos mjölk, utan med en annan Rosa som bor i Sverige som jag säkert kan vinka åt också och som äter samma(måttligt skitigare kanske)gräs som kossorna här.

Jag stöder gärna våra lokala bönder och handlar på Kantarellen är man väl så illa tvungen att göra om man är ålänning och vill ha vettig mat och inte handla Euroshoppers äckelpäckel på Sparhallen. Dyrt på Kantarellen, javisst. Men vi är ålänningar - vi har inget val.

2009-06-11 @ 20:21:29
Postat av: Linda

Det var jag som skrev kommentaren efter Simons första kommentar. Svårt att kontra med något, återigen. Fortfarande så finns det finska mjölkmaskiner (som egentligen inte borde räknas som dyrare eftersom vi är i samma land, men ah.. det funkar ju som det funkar) och transporterna på Åland är inte heller så jättelånga.



Jonä. Jag håller nog med Jenny lite också. Vi konsumenter borde fan sätta stopp!

2009-06-11 @ 21:36:48
Postat av: Simon

Jenny, jag försökte härleda mjökpriserna på åland med att peka på massproduktion. Eftersom allt är gjort i så liten skala och plus att allt (typ råvaror) här kostar apa så kommer också allt som produceras på ön att kosta "sate". Detta märker vi iofs inte allt för mycket av - eftersom vi köper så pass lite lokalproducerade varor. Vi köper mjölk, kanske en ost nu o då, kanske lite kött och en o annan grönsak.(men många köper nog priiirkka ost, bäff eller bråjlär iställe) Alla av dessa är dock dyra, om vi jämför med billiga importvaror... Det är dock alltid mjölken som kommer på tal eftersom det är en dagligvara... =)

Här in de states är allting snorbilligt. Allt är massproducerat och man köper mjölk i 4liters dunkar som håller i en månad... Allt mat är så otroligt fullmatat med konserveringsmedel så det blir aldrig dåligt... Jag kan lova att jag mycket hellre skulle betala en stor peng mera för en täääätra ÅCA mjööölk än det vita vattnet de kallar mjök här... =)

2009-06-11 @ 21:48:27
Postat av: Jenny

Javisst är det massproduktionen som gör´t. Det är väl sånt vi får ta för att vi bor på en ö. Men som Frippe säger: kanske en liter mjölk skulle kosta 2-3 euro om det inte vore för de där "landsförrädarna" som handlar svensk mjölk?

Jag har aldrig varit i usa, men mina fördomar säger mig att det är svårt att få tag på en råvara. Är det inte big-packens, halvfabrikatens och tillsatsämnenas land? Jag förstår att du saknar äkta ålänsdsk mjölk från Rosa! Kraaaaaam på´re.

2009-06-11 @ 22:17:40
Postat av: Simon

Jag tänkte också jag kunde slänga in lite matnyttig information till de som tror att bönderna får allt för mycket pengar för sin mjölkproduktion. (aka damerna i tråden ;) Skulle så vara fallet så skulle ju såklart flera sysselsätta sig med detta eftersom det är så lukrativt:



1990 fanns det 207 mjölkproducerande gårdar på Åland

1995 fanns det 172 mjölkproducerande gårdar på Åland

1995 går Finland med i EU.

2006 fanns det 77 mjölkproducerande gårdar på Åland.

2009 statistiskt uträknat (8 gårdar avvecklades per år, detta skulle betyda att det finns 2009: 77 - 3* 8 = )53 mjölkproducerande gårdar på Åland kvar nu, typ..



Lönsamheten att syssla med mjölkproduktion sjönk efter att vi gick med i EU och det är bara de stora gårdarna/massproducenterna som har råd att fortsätta. Importen/exporten är så otroligt mycket lättare nu med EU så det lär inte ta så värst länge före det är endast överklassen som äter lokalproducerat och resten äter mat från sydligare breddgrader där producenterna har årstiderna på sin sida. =)



P.S. Det kan så vara att jag har råkat göra ett arbete om "Finland, EU, jordbrukspolitik och hållbar utveckling"... Tihi... =)

2009-06-11 @ 22:19:12
Postat av: Simon

Det stämmer otroligt bra det Jenny... Det är sjukt va svårt det är att laga mat här alltså, allt är halvfabrikat som du säger. Värst är det att man inte kan få tag på sånna saker som jag älskar, typ creme fraiche. Då menar jag inte bara de smaksatta versionerna som jag fullkomligt älskar, utan inte ens den VANLIGA versionen. Inte heller finns det motsvarigheter till våran matlagningsgrädde. Eller den turkiska yoghurten som jag ALLTID hade en hink av i kylskåpet när jag bodde i Uppsala. Jag har sjukt svårt att hitta de kryddor som jag vill ha så jag köper dem alltid när jag är på hemmaplan och importerar... När jag lagade saffrankryddad laxsoppa i förrgår så tackade jag gud att jag hade lite Touch of Taste hummerfond från Kantarellen! ;) (just sånna specialare hittar man inte här... )

En dag skulle jag laga pannacotta som krävde gelatin, och shit va länge det tog att hitta det. Krävdes ett antal olika butiker före jag fick mitt kära gelatin.



Råvaror finns det dock, om man vill typ ha kött, fisk, skaldjur och grönsaker. Skaldjur speciellt finns det i MÄNGDER här, riktigt nice faktiskt.





2009-06-11 @ 22:29:57
Postat av: Linda

Vi är nog, eller i alla fall jag, medvetna om att böndrina inte har det så välställt som många vill få en att tro. Skulle det inte vara för stöden, skulle det inte gå runt. Däremot kunde vi har haft flera gårdar kvar om vi bara skulle ha hållit oss utanför EU och alla dessa bidrag. Det verkar ju som att bidragen är större ju större gårdar en har, stämmer det? Klart som korvspad att de som hade sina små mysiga gårdar var tvugna att lägga ner. Därmed minskade ju också konkurransen. Om vi nu kan kalla det konkurrans när det endå bara finns ett mejeri.



Simon, det är för mycket mjöklbonde i dig för att du ska kunna se klart :P.



Om vi skiter i mjölken nu då och bestämmer att all jävla mat är alldeles för sjukt hög här. Kan ni hålla med om det? Vi som har barn är ju fullt medvetna om det otroliga prisskillnaden på välling här och i sverige (av samma märke).



Nu svammlar jag.. hej!

2009-06-12 @ 13:22:54
Postat av: Jenny

Aha, det är där (s)kon klämmer - Simon är ju bondson!

Ja, jag håller med Linda om att maten är för dyr! Punkt.

2009-06-12 @ 13:40:19
Postat av: Simon

Jag är inte förblindad över att vara bondson, dock så är jag säkert mera påläst just därför! ;)

Ja, jag håller med på alla fronter att ALL mat är för dyr - men när allting på Åland kostar sate så förstår jag inte hur våra lokalproducerade varor i små skalor skulle kunna möta upp till priser från länder där kostnaderna är lägre(arbete +råvaror), där väderförhållandena är bättre (redan i skåne är böndernas väderförhållande otroligt mycke bättre) och massproducerat?!?!



Det som ni borde fokusera er "jävlar anamma" på är just varorna som kostar 2 kr i Sverige och sedan 2 € på Åland...



Till er glädje dock så kommer ju momsen att sänkas på livsmedel nu som ni säkert läst i tidningen, vilket kommer att föra med sig en fin prissänkning på ALLT! =)

2009-06-12 @ 17:01:18
Postat av: Anomym

Sen får vi väl också tänka på att maten som kommer från Åland, är säkert renare och friskare (godare)än massproducerad mat från andra länder. -Och långa transporter.

2009-06-12 @ 19:14:23
Postat av: Linda

Som bonddotter kan jag meddela Anonym om att de åländska grödorna inte är så mycket renare än grödor utifrån. Här besprutas det väldigt mycket. Vi ska inte luras av att vi har "rena gator".



Simon, jag skämtade mest. Jag vet att du inte är förblindad av det. But still det borde gå att få ner priserna utan massproduktion. Det är ju bara samma ställen som köper in saker och på det sätter borde ju i alla fall den firman ha en del att sälja. Skit samma. Jag är röksugen och svammlig.



2009-06-13 @ 13:41:25
Postat av: Anomym

Värst vad det blev aggressivt.... Kan meddela att jag också är bonddotter...

Trots allt så är nog våra grödor renare p.g.a. att jordbruken inte är så många och stora. Sen kan vi också ta annat som t.ex. typ salmonella i vår mat, jag har aldrig behövt vara rädd för att få salmonella av en ålänsk produkt. Det har ju kommit fram att svenskarna har bytt etiketter på varor, så de ser ut att komma från sverige fast de är från annat land, -och även ändrat datumstämplingen.

2009-06-14 @ 17:02:45
Postat av: Linda

Haha! Ne, aggressiv var jag inte.



Vågar väl påstå att jag inte har en stor ryggsäck med fakta vad gäller renheten av våra grödor, men har som sagt både sett och hört en hel del.



Vi är också en del av övergödningen av Östersjön. Det gödslas och besprutas på de flesta av våra åkrar. Dessutom har vi massor av bilar på lilla ön, med tanke på hur många människor vi är. Ryktet har nått mig om att många gödslar sina åkrar för att så grödor utan att bespruta. På det sätter blir det dessvärre inte direkt ekologiskt, vilket producenterna går ut med att det är.



Svensk och finsk mat tror jag nog i grund och botten är lika rena som vår åländska. Här kan det nog klistras om etiketter också, bara det att de inte har åkt fast för det ännu. Vem vet? :)

2009-06-16 @ 21:14:23

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback