Torka tar tid.

Joel satt just på toan och hyperventilerade:
"Mammaaaaa! Hjäääälp meeeej! Bara för den här gångeeeeen!"
Jag har slagit av öronen. Jag var just där och förklarade att när man snart är åtta år ska man torka sig i arslet själv. Han ville inte lyssna utan hulkade fram att han inte fick bort allt och att "det slösar på tid" när han ska sitta och torka sig själv.
Jag tror jag smäller av alltså! Ska man tänka på tid när man är sju år?! Ska man vara så stressad som sjuåring att man inte ens hinner torka sig i arslet ordentligt?

Jag vände på klacken och satte mig vid datorn och vägrade svara. En bra stund satt han där och vrålade och muttrade för sig själv hur dum mamma han har. Han får tycka som han vill, jag torkar inga barnrumpor mera och jag känner att det börjar bli dags för hårda tag här hemma igen. Jag har skrutit om hur fin period Joel har nu och hur "lätt" han är, men en förändring nalkas - det känner jag. Det är protester och tårar vid läxläsningen och det är gnäll när han ska sova. Nu blir det hårda bud framöver.

Nu har han torkat sig och sitter vid teven. Aha, det var dit han hade så bråttom... dags för strängare teveregler...?

Kommentarer:
Postat av: Ann-catherine

jag har samma bekymmer snart då. eller elias är ju den sorten att han KAN SJÄLV just nu så. Men du får väl sätta upp glada gubbar på toan varje gång han har gjort det själv utan tjat så får han en glad gubbe, och tillräkligt många sånna så får han någon form av belöning....sånt kör jag mycket med nu, men borde göra det med simon med tror jag :D

Postat av: Linda

Haha! Inge tv-tittande innan arslet är rent!!



Ne skämt och sido. Tv- och dataregler är nog inte alls av ondo. Joel är välkommen hit om du vill träna i lugnan ro, det vet du!



Kram!!

2009-03-04 @ 20:03:16
Postat av: Jenny

Ja, A-C, belöningar är bra! Men ibland tror jag att ungarna måste få direkta konsekvenser när de beter sig illa också.



Tack för det, Linda :)

2009-03-04 @ 20:05:05
Postat av: Linda

Direkta konsekvenser: absolut. Tomma hot: LIVSFARLIGT!!

2009-03-04 @ 21:34:04
Postat av: Jenny

Håller med! Ibland är det lätt att haspa ur sig något i stil med: "Gör si, annars..." man måste räkna till tio och fundera en gång till om man FAKTISKT kan stå för sitt hot. Inte lätt inte...

2009-03-04 @ 21:55:40
Postat av: sandra

men jag pissar ner mig av garv!!! jäla unge..."har inga tid"??

2009-03-17 @ 20:01:23
URL: http://babychillie.webblogg.se/

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback