Jag ringer upp Birgitta.


(Röst i telefon):
Birgitta.
J: Hej... jag heter Jenny. Kan du hjälpa mig? Jag har glömt anmäla mig till en tenta.
B: Javisst. När ska du ha tentan?
J: På tisdag.
B: (Djup suck) Råkar det vara forskningstentan?
J: (Ängsligt) Jaa... kan du hjälpa mig?
B: Eh... mja. Vi ska se här nu. Ja, jag kanske kan trycka in dig här. MÅNGA har glömt att anmäla sig till den här tentan, man börjar bli lite irriterad på att folk ringer hela tiden. Just när jag tror att arbetet är klart, ringer det någon och vill anmäla sig och jag får göra om alltihop en gång till vad var det du sa att du hette?
J: Pettersson. Jenny Pettersson.
B: Personnummer?
J: 810814....
B: JA, det räcker! (knapper, knapper på tangenter). Så. Nu är du insatt.
J: Tack, tack! Tusen tack!
B: För all del.

*klick*

Pheeewwww...

*Svordomar*

Har glömt anmäla mig till tentajäveln. Hur kan jag glömma det?!
Hoppas de godtar sena anmälningar, annars kan jag se mig pissad i ögat.



Jävlar!


Längtarrrr...

Det drar ihop sig till sista Härnösandsveckan. Igår var jag så less på allt vad skolarbete heter, mest eftersom det känns som om den här sista tentan kommer att gå åt skogen. Och jag känner mig så trött, jag tror att jag skulle kunna sova en vecka.

Men snart är det över. Snart är det SOMMAR!
Och den ser jag fram emot på många sätt ;)

image58

Då ska jag bl a ligga såhär på en solvarm klippa och sprattla med tårna i gräslöken.

Vårstädning.

Nåt har flugit i mig. Men det är nåt bra!

Jag har mycket bråte i mina köksskåp och efter jag skruvade ner skåpluckorna igår, syntes ju all skit.

Jag fick brått.

Tänk om någon kommer hit och ser vad jag har i t ex "tallriksskåpet".... eller pja. Tallrikar är det jag har minst av i det skåpet, jag väljer istället att kalla det "allskåpet".
Hursomhelst, jag började röja. Var sak på sin plats. Och jag fortsatte röja, skåp för skåp. Och nu är det så fint och städat så jag knappt vill sätta dit nå nya luckor. När jag väl höll på sortera och torka rent, städade jag kylskåpet, på vägghyllorna i köket och så rensade jag i allt bråte som låg på micron. Jag städade t o m ur städskåpet, för att få plats med diverse prylar som jag tror passar att ha i ett städskåp, t ex hink, Enjomoppen och städdukar.

Medan jag höll på att feja som ivrigast kom jag på vad det var jag egentligen gjorde.
Jag vårstädade!

Nöjd :)


Le och Je.


Bildtext överflödig.

Nej, detta är ingen bildstrip från en fotoautomat.
Detta är jag med min bästaste vän Linda. Med risk för att skämma bort Linda med alltför många hedersomnämnanden vill jag ändå tacka henne för att hon får mig att inse var jag ska dra gränsen mellan Allan och Jenny.


Inget ljuvt hem.

Ännu en dag att kryssa över i almanackan. Snart är det juni och jag förstår inte hur tiden har gått så fort! När jag skulle leta upp det där tonfiskrörereceptet backade jag några månader i bloggarna och sånt som jag skrev i november känns otroligt bekant.

Just nu längtar jag ialla fall till den sista maj, då jag förhoppningsvis får lite stålars in på kontot. Mina sista slantar la jag på slipmaskinspapper idag (okej okej, jag överdriver... jag har 4 euro kvar på kontot.) Jag har nämligen börjat förbereda mig för flytt, trots att jag fortfarande inte har en aning om varken vart eller när jag ska flytta. Men flytta ska jag, så fort tillfälle ges! Jag ruttnar i den här ruttna kåken!

Vissa börjar renovera strax innan de flyttar in, men jag börjar nu innan jag ska flytta ut. Idag tog jag itu med köksskåpen som stått halvfärdiga i två år, typ. Nu ska det arbetet slutföras, så jag skruvade ner några dörrar som jag tog med till "Mommojohan". De har bra med utrymme för maskinslipning på sin gård. Vi fick middag också och jag åt som vanligt tills magen krampade. Hann även springa upp till Rafaela en sväng och klappa henne på stora bebismagen och "åååhh:a", "naaawwww:a" och kluma på bebiskläder. Man blir sugen ;)

Vidare... jag har hört mig för med någon som kan fixa ytterdörren, som Seidi smakat på. Jag har också lite hammarslag i vardagsrumsväggen som borde åtgärdas och listerna som jag bröt loss när jag tapetserade sovrummet ska på plats.



De små detaljerna som återstår sen är att fixa ett jobb och ett lån... ja, och så nånstans att flytta dårå...

Tonfiskröra.

På begäran, här är den:

Jennys tonfiskröra
Stek och finhacka:
en näva kikärter
en bit purjo
en halv gul lök
en halv paprika
salta och peppra
Låten svalna och rör ihop med:
en burk tonfisk
matlagningsyoghurt


Smaklig måltid!

Sjukdom och fotboll.

... så blir han sjuk - igen!

Jag förstår inte vad det är i min sons lilla kropp som gör att han aldrig är frisk mer än ett par veckor i stöten. Nyligen låg han på akuten i hög feber och infektion och nu har han öroninflammation och är inne på andra penicillinkuren på bara några veckor.
Jag hämtade honom från hans farmor, som varit barnvakt då Joels pappa är bortrest, idag och vi fick en stor påse med mediciner med oss hem. Hon hade handlat vitaminer, allergitabletter, näsdroppar, hostmedicin och så penicillinet då. Själv tror jag mer på att "kroppen läker småningom av sig själv med lite vila", men nu tog jag tacksamt emot alla preparat och kommer stoppa i han vadsomhelst för att han ska bli bra igen!

Som tur var är Joel noga med att ta medicinerna och han har sina speciella procedurer. Innan han ska ta penicillinet vill han äta ett par skedar joggis, för det är "bättre för magen" (vem har hittat på det?), sen tar han penicillinet ur en spruta och äter lite till joggis för att "skölja ner". Till sist "gömmer" han allergitabletten på en sked med joggis och kastar huvdet bakåt för att riktigt demonstrera hur svårt det är att svälja ett piller som är typ 2x2 mm.

Kanske sjukdomen gjort Joel lite extra grinig också, för fotbollsmatchen vi såg på WHA ikväll blev en riktig pärs! Redan innan avspark hade han tröttnat på att sitta på läktaren och ville gå därifrån. Jag tittade menande på Tommen, vårt sällskap, och han förstod också att det skulle bli långa 90 minuter. Som tur var hittade Joel lite kompisar på en höjdhoppsmadrass en bit från läktaren, men han hann ändå tjata om allt som var möjligt att tjata om under 90 minuter + paus.

Imorrn ska jag ha prat-/ tjatkvarnen hemma från dagis, samtidigt som jag ska försöka läsa på tenta.
Det blir spännande...

Grattis!

Grattis Linda, du som gissade rätt i tävlingen!
Här är hedersomnämnandet:

Linda är bäst! Tjohooooo!

Vad är detta?

Tävling!



Vad föreställer bilden?

Du kan vinna ett hedersomnämnande i Jenelis blogg!
Lycka till!

Vi rullar lagligt!

Allt löser sig. Och alltid i grevens tid. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Igår var jag till Esso och fick hjälp med att rikta Carros sneda lampa och de lampor som inte lyste alls fungerar numer!
Imorse ringde jag motorfordonsbyrån och efter en stunds flirtande med växeltelefonisten lyckades jag få en besiktningstid kl 14 idag.
Tjohoo, vi kommer att rulla lagligt!

Den här grå dagen ska jag underhålla mig genom att läsa forskningshandboken.


Bloody Joel.

Idag trodde jag att jag skulle få plocka upp ca 20 mjölktänder från hallgolvet.
Min lille clown, med röd näsa och vit runt munnen, var redo för att åka till dagsiets vårfest. En clown skulle vara huvudnumret på festen och Joel nappade såklart på clown-temat. Innan vi åkte skulle han visa lite clownerier för mig. Han visste nog att clowner kunde stå på händer och eftersom han målat sig och hade hatt, kunde han naturligtvis också göra det!

Med fasa i blick ser jag hur Joel sätter händerna i golvet och kastar upp benen rätt i luften. Armarna viker sig under den lilla kroppen och som i slowmotion träffar munnen golvet med en stor jävla smäll.

Sen kom vrålet. 

Och sen kom blodet... forsande!

När jag försäkrat mig om att inga tänder var lösa och att läppen inte behövde sys, tog det en kvart att lugna ner det stackars barnet. När det värsta onda gått över skulle han ha nytt clownsmink, som ju rinnit bort med tårarna. Sen kunde han konstatera att den där läppen matchade hans image, eftersom clownar är klantiga och slår sig ofta.

Festen blev lyckad trots den olyckliga starten.
Och mitt i bland alla dagisbarn, föräldrar och syskon sprang det en lycklig liten clown med ballongsvärd, svart hatt och en väldigt stor läpp.


Lilla B.

Lilla B.

Joels kompis mamma föder upp perserkatter och just nu har de fyra åttaveckorskissor hemma, alla med ett namn som börjar på B. Sjukt söta!

Skejtarn.

skate

Så här cool ser Joel ut när han skejtar!
Man får vara glad så länge han tycker de är coolt med hjälm och skydd också. Det är annars nåt man sällan ser på de där fjortonåriga grabbarna som trixar och hoppar runt i skejtparken.

Godmorgon.

Unnade mig en liten sovmorgon idag, ska dricka kaffe och sen har jag en hel del ärenden att uträtta.
Jag avskyr alla de där nödvädniga pappersärenden, som tvingar en runt hela stan för att få tag i bilagor som kontoutdrag och studiemedelsintyg. Men, men... det måste göras om man vill ha alla sina bidrag!

Carros lampor lyser fortfarande sneda och vinda och imorrn får jag körförbud, då har det gått en månad sen besiktningen. Allt ska lämnas till sista minuten, tydligen :S Nå... huvudsaken är väl att det blir gjort! 
Ni hängivna bloggläsare vet ju att körförbud tidigare inte avskräckte mig från att röra mig i trafiken med obesiktad bil, men jag har lärt mig min läxa efter den gången snuten tog mig utanför dagis! Dessutom skulle en bidragstagare som jag bli ruinerad av de 35 eurona i böter.
Körförbud = cykel eller buss.

Jag fick just lunchsällis också.
Ska träffa Carola på Svarta Katten kl 12.
Det var längesen!

Spooky.

Kommer hem från stan och datorn, som jag lämnade på när jag åkte, var avstängd. Istället var dvd:n påslagen och ljudet från någon av Joels tecknade filmer skrålade på för fullt. 

Vad i...? 

Jag funderade på om kontrollen till dvd:n legat under någon tidningshög som jag råkat trycka till när jag åkte, men nä. Den låg ovanpå dvd:n. Att datorn har stängt av sig är väl inget konstigt egentligen, den slirar ju till titt som tätt, men är det någon som har någon teori om hur dvd:n knäppt på sig själv?

Spökar det?

Jag, mackan o. ägget - uppslukade!

Nu är tentan inskickad och jag fick just en bekräftelse på hur uppslukad jag varit av arbetet.

Efter att jag klickat på "send" och såg att min tenta låg där den skulle, gick jag till köket för att rota reda på nåt jag kunde stoppa i munnen, eftersom det är far beyond lunchtime! Jahapp... och där låg mackan jag tänkte äta imorse färdig och fin med ost och skinka och i kastrullen på spisen låg frukostägget fortfarande och svalnade. Jag hade tydligen gjort iordning, men glömt att äta!

Lätt, det blev torr macka med svettig ost och kallt ägg till lurre!

Nu ska jag duscha och sen sticka till stan och uträtta pappersärenden och fira tentainskicket med en balja kaffe!

Senare...

Pumpen kändes slö idag, kanske för att jag hade lite brist på energi. Jag har haft "ungkarlsfasoner" för mig och inte haft ork eller tid att laga ordentlig mat. Ändå är står det ett monsterberg på diskbänken... hur går det ihop?
Helt spontant slog jag en signal till Lång efter träningen och mitt i allt satt jag i hans kök med en stor portion potatis och korvsås framför mig! Nu står jag mig kanske i två dar till :)

Hursomhelst. Jag tänkte diska upp monsterberget, kasta ett öga på tentan, duscha och sen lata mig framför teven.



Go´kväll!

Paus på gymmet.

Paus!
En sväng till Avancia och pumpa bort musarmen och datanacken.

Idag regnar det. Härligt, då behöver jag inte sitta och titta längtansfullt ut genom fönstret, utan kan nöjt stanna med röfen parkerad på datastolen och fnula på epistemologiska ställningstaganden och huruvida det är fonesis eller techne som passar bäst in i min lektionsplanering som ska bifogas tentan. Det ryker ur örona och luktar duktigt bränt, kan jag medge!

Bakgrundsmusiken idag består av lite Manic Street Preachers, The Killers, Snowpatrol och Hinder.

Maggan, tyvärr har vi inte Read my mind som stretchlåt på pumpen, men jag kommer absolut att föreslå den idag!



Later.


Isolerad.

Jag blev tvungen att dra för persiennerna idag, så jag skulle slippa se solstrålarna genom fönstret som förmodligen skulle påminna mig om att vädret var strålande, att jag borde gå ut, sitta med smala ögon på någon uteservering och sörpla kaffe eller ta en cykeltur.

Istället har jag suttit isolerad här inne. Fastlimmad med tentan framför burken. Hundra böcker och papper kringspridda. Det enda jag har ätit är lite kokt broccoli, en pirog och två bitar sill i gräddfil. Jag tog faktiskt en promenad med Seidi på eftermiddagen och blev sen tvungen att ta ett bad. Det är som att skärmens ljus stimulerar fettproduktionen, för under dagen har hyn blivit allt blankare och halare och håret hängde i flottiga stripor fastklistrade längs kinderna. Händerna var kladdiga och jag kände mig hålögd och utmärglad när jag sjönk ner i badet. Mmmmmsköönt och riläxing.

Sen var jag igång igen och tiden försvann. Tills nyss, då jag var ut och det hade regnat och det doftade sådär härligt somrigt. Jordigt och växtligt... grönt på nåt sätt.

Men nu har jag pejl på det här. Det ska nog gå vägen!


Bakis, alltid bakis.

Jag hade ju tänkt förbereda mig lite inför dagens hemtenta under helgen. Men det bidde ingen förberedelse. Istället lyckades jag få barnvakt för att åka och gratta Emmeli till hennes bagarexamen och för att senare åka och lyssna på Oh Laura, som spelade på Bastun. Det blev många högstadieminnen och skratt hos Emmeli. Roligt, roligt!

Vid tolv drog vi till Bastun där ett hundratal människor trängdes för att få ett ansikte på den ljuvliga rösten som befaller: Release me! i Saabreklamen på teve. Söta Frida och hennes band drog av den ena bra låten efter den andra. Jag och Linda njöt i fulla drag, dansade och tjoade, och försökte få igång de andra människorna i publiken som med slaka armar och oswingiga kroppar stod och glodde rakt fram utan någon som helst antydan till glädje eller upphetsning i ansiktet. Tre svettiga gubbar som stod bakom mig var de enda som hade lite känsla och gjorde den obligatoriska armarna-i-luften-och-veva-av-och-an-armföringen i balladerna.

Och hur brukar en kväll i goda vänners lag sluta? Jo, på Arken förstås. Det var kul det med, ända tills jag vaknade i söndags och fick en påminnelse om hur jävligt det kan vara att vara bakis. Joel kom hem från Moffa vid 13-tiden, men sprang som tur var direkt iväg för att leka med Marcial. Jag låg heeela dan på soffan och ojade mig.

Nu ska jag äta lite bönor, och sen ge mig på tentan igen.

The Killers.

The Killers - Read my mind är bästa låten just nu!


Fy fan.

Fy fan för hedersmord. Vilka sjuka människor det finns och vilka sjuka religioner det finns.
Fy fan, säger jag bara.

Trolleri, ingen bra förtjänst.

Joels längtan efter en riktig skateboard är stor. Han bestämde sig för att ta saken i egna händer och tjäna ihop till en själv. Han och kompisen Marcial funderade länge på hur man kunde tjäna lite snabba cash och de kom på att de kunde gå runt och knacka dörr och trolla för folk. 10 cent skulle det kosta för att få se "The Copperfields" magiska framträdande. De övade på mig med egenhändigt påhittade trix: Kapsyler på en knivvässare, "gummiboll" blir ballong och bollen i koppen. Jag var generös och gav 400% i dricks - så bra var det!
Killarna gav sig iväg. Efter en timme återvände de och var nöjda med förtjänsten:
70 cent och några karameller.

Fattar inte hur David Copperfield och Joe Labero kan vara så rika med den usla timlönen...


Kalkon-dille.

Jag har blivit omplacerad på jobbet och kommer i sommar istället att jobba i leksaksbutiken Dillen som ligger i samma varuhus som Robert´s coffee. Det känns roligt, även om jag har trivts riktigt bra på Robert´s.
Det är ju inte omöjligt att jag hoppar in där också när det behövs. Ibland kan jag själv också behöva lite skratterapi av Musikinstitutetkillarna, lite kram och kel från Marielle och Catta och väderprat med stammisarna.
Imorgon är jag första dagen på Dillen och ska få lära mig rutinerna där. Kul kul!

Köpte ett kilo kalkonfilé igår och nu har jag stått och kockat med grytor, kastruller och pannor huller om buller på spisen. Två hungriga pojkar satt ivrigt och väntade på plättar vid bordet (och en sugen hund under bordet) medan jag styrde ihop kalkonfärsbiffar och kalkongryta.

Härligt väder idag! :) Det blir till att ta med forskningsboken ut i solen!

Njuta och lida.

Denna dag har jag inte sparat det bästa till sist.

Jag började med att skutta iväg till posten och hämta ut mitt H&M paket. Stuttade vidare hem med stor påse i handen och hund i koppel. Rätt nöjd över de flesta av plaggen, men jag kan bjuda ut en söt, vit, kortärmad skjorta i strl 38.
Efter en slurk kaffe trampade jag iväg till Mariebads spaavdelning för en helkroppsmassage. Det blev en riktig genomkörare från rumpan och uppåt. Jag fick rådet att stretcha nacken lite oftare och att träna vänstersidan, för jag har mkt större muskelmassa på högra sidan av ryggraden.

Så nu återstår det mindre roliga... plugget.

Senare ska jag till Mariebad igen, denna gången för att "simma" tillsammans med Joel. Baktanken är att jag ska skrubba den lilla skitungen från topp till tå, doppa honom i klor, låta honom svettas i bastun en stund och sen skrubba lite till.


Smått å gått.

Fick jobba ett par timmar idag medan den ordinarie Robertspersonalen hade möte.
Mitt i allt står en glad tjej vid disken och ler förväntansfullt.
"Hej" säger jag med den glada servicerösten och knappar in mitt expiditnummer i kassan, tittar på henne och väntar på beställning.
"Hej" säger hon och ler fortfarande.

Paus. Vi står och glor på varann en stund, leendes.

"Ja, jag ska provjobba här idag, men jag är lite tidig" säger hon till sist.
"Jahaaa" utbrister jag överdrivet och låtsas att jag väntat henne. Minns att jag hörde nåt om nån provjobbare i förbifarten igår, men man glömmer så lätt ju!
Varmt välkomnande visar jag in henne och förser henne med ett skitigt förkläde. Sen får hon rengöra Slushmaskinerna, plocka disk och lära mig hur man skär citron på riktigt. Hon går tydligen hotell och restaurangskolan, och där står jag och ska lära henne laga sallader.

Efter ett par timmar fick jag gå hem och lämna provjobbarn med Marielle. Det blev ett par timmar vid forskningsboken innan jag hämtade Joel, som absolut ville åka och skejta. Vi cyklade till skejtparken. Jag hade packat ner hörlurarna och frukt och väntade mig en skön stund med gräs i håret, sol i fejset, bra musik i öronen och grönt äpple i truten.
"Mammaaaaaa... det gåååååår inteeeeee. Skejtboarden är för liiiiiiten, hjulen är för dåååååliga, jag kaaaaaan inte, buhääää, buuuäääähhhh!"

Cyklade hem morrandes och fick till på köpet fixa Joels kedja som hoppade ur två gånger.

Lax, god sallad, morötter i ugn och potatis till middag gjorde mig snäll och glad igen.
En stund i forskningsboken nu.


Zzzzömnpiller.

Jag har insett att min coola jag-gör-den-sen-inställning kommer att straffa sig om jag inte lägger in en högre växel.
Jag kommer att bli tvungen läsa forskningsmetodik samtidigt som jag bläddrar igenom alla böcker om pedagogiskt arbete och hur jag ska klara det utan två huvuden och fyra armar är för mig en gåta.

Jag har gått ut starkt idag och betat av ett kapitel i forskningsboken samtidigt som jag lagat kvällsmat, vinkat av Seidi som fick gå promenad med Catta, pratat ut med min son som inte kunde sova och låg och grubblade över hur han ska hantera de jobbiga småbarnen på dagis och till sist nattat honom.

Kvällsprosan blir Samhällsvetenskapens förutsättningar.

Åh, vad jag kommer somna gott! :)


Stolt, mallig och rak i ryggen!

Idag har jag vuxit flera meter som människa!
Otroligt vad glad och nöjd man blir när man får lite beröm!
Och får man mycket beröm flera gånger under en och samma dag, gör det en nästan lite mallig! 

"Värst vad du står och bröstar upp dig" sa Catta på jobbet idag när jag stod och sköljde koppar i diskhon. 
"Jaså, gör jag?" log jag och vispade ivrigt runt med diskborsten.
"Ja, eller så har du bara bra hålling" funderade hon.

Med positiv feedback får man även god hållning :)


Sthlmshelg.

Så var man hemma igen och det känns riktigt skönt!
Det blev en vild helg och härlig helg i Stockholm. Hann med pyttelite shopping på lördagsförmiddagen (en gulblommig somrig skjorta), fikade med Martin och spelade biljard med Linda och Stefan.
På kvällen var vi hos Stefan, fick mat, drack öl och sjöng norsk kareoke. Det var inte det lättaste, då vi knappt kände igen någon av låtarna.
Alla hade olika stilar på framträdandena.

Linda försökte få oss att höra vilken låt hon hade i hörlurarna genom att först avvakta, känna in takten och sedan börja sjunga "bom, bom". Hon lät som en bastuba ungefär.
Stefan gav sig in i låten direkt och sjöng med på samtidigt som han gestaltade instrumenten genom att låta "squiii, squiii" i gitarrsolona.
Joniie satt med händerna i ett krampaktigt grepp om lurarna och var suvve på hip-hoplåtarna.
Själv arbetade jag lika mycket med kroppen som med rösten och lirade både luftgitarr och lufttrummor.

VId tolvtiden bar det av till Snaps, som ligger på Medborgarplatsen. Där var det fullt ös och vi intog genast dansgolvet. Man är lite bortskämd hemifrån med att lämna såväl väska som öl på sidan av dansgolvet för att kunna släppa loss ordentligt. Det ville vi inte göra där, så det var bara att svepa ölen och dansa runt väskan på golvet. När man blev törstig beställde man en ny öl som man svepte i baren för att sedan återinta platsen på golvet.
Vi var INTE nyktra när vi åkte hem och jag mådde INTE bra idag. Fy fan, jag visste inte hur jag skulle lyckas ta mig hem och när jag stod och väntade på tunnelbanan mot KTH tänkte jag att det vore väldigt skonsamt att kasta sig framför tåget. Jag tog dock mitt förnuft till fånga och efter att jag slaggat hela bussresan till Grisslehamn och ätit spagetti och köttsås i cafeterian på M/S Eckerö, kändes det riktigt bra.
Under båtfärden såg vi finalen i hockey VM. Jag har inte sett på tv på flera dagar, så jag hade ingen aning om att finnarna var i final. Matchen slutade dock 4-2 till Canada, men det gjorde ingen för jisses vad snygga spelarr de har i laget! Fast, skulle Ville Peltonen ha två framtänder som alla andra, skulle han vara helt okej han med.

Kanske man skulle börja lira hockey... Nåja, Joel börjar spela igen i september, då ska jag hänga på Islandia och spendera mkt tid i omklädningsrummen och erbjuda min hjälp när grabbarnas suspensoarer tvinnat sig i resåren på baksidan.

Nu är det läggdags, imorrn ska jag jobba på Robert´s.
Naiiit.

Härnta dag 3.

Härnösand visar sig verkligen från sin bästa sida denna vecka. Solen har gassat alla dagar och även om det är lite kyligt i luften, så njuter vi av vädret!

Igår var det lite party hos tjejerna på Lyan, M hade fyllt 30 och det måste vi fira såklart. Kvällen blev dock ung. Som duktiga flickor låg vi i våra sängar på Hospis före kl 24.

Imorrn bär det av till Stockholm!



I´m Scorupcofied!

Datasalen igen. Grupparbete igen. Hinner med ett snabbt inlägg.

Jag måste ju berätta att jag blitt "Scorupcofierad", som min käre klasskamrat Magnus uttryckte sig. Jag fick inte bara ett klipp i luggen, utan även ett i nacken. Nu bär jag en "bob", á la Mrs Beckham och inte allför olik den fröken Scorupco har i nya Lindex reklamen. 

Ikväll är det samkväm på Lyan, och det är inte omöjligt att jag kör en version av "shame, shame, shame" i min nya look.

Åter till arbetet.

Härnta.

Det är strax efter lunch i datasalen på Mittuniversitetet. Utanför fönstret är det strålande vackert väder. I datasalen är luften tung och strax ska vi ta en bensträckare ner på stan för att orka med eftermiddagens redovisningar. Kanske vi tittar in på Vero Moda? Ialla fall en tur till Åhléns för att köpa tandborste. Jag glömde min hemma.

Idag ska jag förhoppningsvis bli av med min tunga gardin som hänger över ögonen. Luggen, alltså. Maggan har många kunder i veckan, det är tur att man är stammis, så man har garanterad plats i "frissastolen".

På onsdag är vi bjudna på fest på Lyan.

Magrapport: Lagom uppsvälld, inte alltför gasig. Har inte bajsat idag.

Pizza och mazarin? Nejtack!

Sitter i startgroparna här.

Jag tror jag har varit lite extra spänd, eller kanske t o m förväntansfull, inför denna Härnösandsresa. Jag har  nämnligen förberett mig noga och tvättat kläder i tid (så jag slipper ha dem nedpackade i plastpåsar och hänga på tork när jag kommer fram), jag har prydligt plockat ihop mina arbeten som jag ska ha med, jag har tagit ut pengar och tankat bilen så jag säkert kommer ända fram till Berghamn och jag har lagat matsäck som ska räcka hela resan.

Kör man tretimmarsdieten och önskar nyttiga alternativ, är det bäst att ha mat med sig. Ybuss har fortfarande inte hakat på GI-trenden, utan serverar bara tunnbröklämmor och mazariner under färden. Och hur skulle en mazarin till middag se ut i min matdagbok?! Fy vale!
Under veckan ska jag också försöka motstå nudellunchen hos Greken och de där eviga pizzamiddagarna, det som även kallas härnösandsdieten. Till härnösandsdieten är det endast öl till maten som gäller. Och kvällsmålet består av tre glas rötjut. Men jag har beslutat att jag kan göra ett undantag där... hur osocial vore jag inte om jag hoppade över ölen och pilkastningen på Pub Bittens?
Hursomhelst ska det bli skitkul att träffa mina kära rumskamrater igen; Jenny Röv och Maggan med Pitten.

Nu ska jag packa klart, äta och bajsa. Sen borde jag småningom vara klar för avfärd!
Hejjååå!


Åva-Micke.

Ålandstidningen kan verkligen gräva fram de mest häpnadsväckande nyheter.
Chocken har knappt lagt sig än, efter att jag läste att Persbrant har rötter från Åva i Brändö! Helt fantastiskt. Alltså, Persbrant själv har inte bott på Åva. Inte hans föräldrar heller. Det var hans morfar som var bördig därifrån... men ändå! Denna nyhet är så otrolig att man varit och plåtat morfaderns barndomshus, eller... en förfallen hög med stock och tegel, kan man kanske kalla det. Men ändå! Där har Persbrants moffa bott!
Det var faktiskt meningen att Micke själv skulle kommit och besökt Åva tillsammans med sin mor, men han fick tyvärr förhinder. Ja, han är väl upptagen av sig...
Man har t o m lyckats hitta en avlägsen släkting till Persbrant, Åva-Erik. Han har inte själv träffat Micke, han måste ha lämnat återbud till släktträffen på Åva ungdomslokal, men nog sett honom på teve i den däringa polisserien och Mickes mamma har han sett i Allers!
Som sagt.
Det är fantastiskt!

Haffad.

Det var Linda som haffade mig för hundra år sedan. Här kommer min lista.

Först lite regler:
Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar/gb:n för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.

1. Jag är väldigt sparsam (inte snål... sparsam!).
Exempel:
Tepåsar återanvänds, räcker till minst två koppar te. Engångsrakhyvlar håller sig vassa minst en månad. När Joel lämnar mjölk i glaset, häller jag tillbaks det i tetran, själv dricker jag ingen mjölk. Det är godare med vatten... och billigare!

2. I vårt lilla hushålle går det åt minst en rulle Lambi toapapper om dagen. Så mycket papper för så små rumpor ;)

3. För att inte äta ihjäl mig har jag börjat föra matdagbok där jag skriver upp minsta smula jag stoppar i mig. Funkar skitbra, för det är inte skoj att behöva anteckna en påse chips, 500 gram lösgodis eller kaffe och tre kanelbullar.

4. Jag avskyr att prata i telefon, förutom med farmor för henne träffar jag så sällan. Jag blir ofta okoncentrerad, börjar gäspa och finner det mer stimulerande att telefonklottra än att konversera.

5. Jag har spelat trombon och varit med i Mariehamns ungdomsorkester för hundra år sedan. Jag ångrar fortfarande att jag slutade, hur fränt vore det inte att dra upp trombonen och köra Dansa i neon en efterfest?

6. Till sist...
Jag har såna där små egenheter som de flesta människor har. Fasoner, kallade jag och min kusin Anna det för när vi var små.
- Tvinnar håret, viker det till en ögla, pillar änden genom öglan och reder ut.
- Tänker på en låt och "klapprar med tänderna" i takt.
- Plutar med munnen, skjuter upp den mot näsan och luktar på överläppen.
- Luktar gärna på Seidis tassar också. De doftar himmelskt!

Jag haffar i min tur:
Tessa
Mamma
Maggan
SajmonK

... kommer inte på fler.

Stress föder resultat.

Märkligt hur kroppen fungerar, eller rättare sagt, hjärnan fungerar.

Just satt jag här med uppspärrade ögon, flaxande armar som kastade papper hit och dit, näsan i ett otal böcker och fingrarna febrilt hackande på tangenterna för att avsluta arbetena till kommande innevecka. Paniiiik!
Nu är jag klar med det och fast jag vet att en hemtenta och en salstenta är på kommande inom en väldigt snar framtid slappnar jag av totalt och tänker:
 "Äh, det där? Det hinner jag göra sen!"

Det är väl så att man arbetar bäst under stress. Därför tror jag att jag ska ta det coolt nu, så jag kan stressa upp mig ordentligt sen och på så vis få nåt gjort.

Smart vá?

Uppdate.

Det snackas om det globala uppvärmningen, växthuseffekten, att polerna smälter och isbjörnar svettas.
Jag har då inte märkt ett skvatt av den där uppvärmningen, för här på Åland är det kallt som fan och blåser utav helvete!

Sitter här och försöker bidra med något till en rapport som min studiegrupp håller på med. Vi är sju pers som ska försöka komma överens om vad som är relevant att ha med, hur man borde formulera sig och hur en tabell egentligen ska utformas. Men hur lätt är det när en person helt frångått gruppens gemensamma utgångspunkter och gjort på sitt eget sätt?! Och när resten av oss försöker, på ett milt och vänligt sätt, förklara att alla andra har gjort som vi kom överens om och därför bör vi skriva att det var så vi gick tillväga, nä då skriver han basta cosi (kanske det betyder därmed basta på nåt utländskt språk) och tycker inte det är nåt att diskutera. Vi ska rätta oss efter honomm, tydligen.
Jag avskyr gruppuppgifter!!!!!'

Som ni kanske förstått är inte jag och Lång längre ett par. Vi klev ner ett steg till "vi kan väl vá vänner?". När den frasen uttalades var det menat på allvar och inte som ett sätt att "smita" ur relationen. Så ja, vi har hörts och setts litegrann och vi talades vid i telefon häromdagen.
"Hur är det?" frågade Lång, varav jag svarade:
"Trött. Irriterad. Som vanligt, med andra ord."
Det måste vara nåt som "går" här i vår lilla boning, för jag har ett barn som är i samma sinnesstämning. Vi går här och muttrar och surar och fräser åt varann.
Inte kul.

Nåja, nästa vecka ska jag andas lite Härnösandsluft och sen stanna i Stockholm över helgen och andas avgaser, samtidigt som jag ska sniffa lite på Linda, Stefan och Jonathan. Martin också, för den delen, som jag har bokat in fika/öl med.

Jahajja... bara att återgå till kampen om makten i studiegruppen. Handär "Basta cosi" kommer inte att vilja ens se åt mitt håll när vi har träff i Härnösand!

Tid.

Jag har insett hur mycket tid jag spenderar på att tänka på just tid.

På morgonen är mobialalarmet inställd på en viss tid. Jag kliver upp och försöker väcka Joel så vi ska hinna till dagis i tid. Jag äter lunch en viss tid. (Detta är enbart för mitt eget välbefinnande, eftersom jag annars förmodligen skulle ta lunch en timme efter frukost.) Jag hämtar Joel en viss tid. Jag lagar middag en viss tid. Jag motsätter mig hans önskan om att få åka och leka med sin kompis B, eftersom "det blir för sent". Sen gnatar jag på honom att det "är dags att lägga sig, klockan är mycket". Senare på kvällen tycker jag det är sent och att jag måste sova så jag orkar upp i tid. Sen börjar hela tidscykeln om från början igen.

Men nu är det ju faktiskt så att man bara har 24 timmar på ett dygn och på ett eller annat sätt måste man rätta sig efter den tid som finns, just för att hinna med. Fast samtidigt som jag har full kontroll över dygnets timmar och låter dem styra det mesta jag gör, är jag expert på att "slösa" bort tiden på mindre "nyttiga" saker. Och jag har kommit till en betydelsefull insikt: tiden går inte att spola tillbaka. Vissa av er kanske redan har förstått det, men jag har tänkt för mycket på min dygnsrytm, att jag glömt den tid jag slösat bort genom att se fram emot lunchen samma dag kl 13 och funderat på att "nu är det bara två timmar kvar tills jag ska åka och träna". Vad har jag t ex gjort av de 10 veckorna jag hade till förfogande att läsa kurslitteratur och slutföra uppgifter?

Och det är här det jobbiga med tiden kommer in - när det finns för lite av den.


1maj.

Jag hade en riktigt lugn kväll igår.
Joel däckade halv sju, jag hade urslött och satt och zappade mellan kanalerna. Det fanns inget program som kunde roa mig och jag insåg att det enda rätta är att ta upp Samhällsvetenskapernas förutsättningar och börja plugga på tenta. Till min stora förvåning insåg jag att det var ganska intressant och blev sittande i flera timmar, innan jag började se en dokumentär om lilla Juliannas kamp om ett nytt ansikte.

Den stackars treåringen var född med ett märkligt syndrom som gjorde att hon saknade ett ansikte. Ögonen stack ut flera cm från huvudet och satt någonstans under den lilla näsan. Hon saknade öron, munnen var som ett stort gap som gick från ena sidan av huvudet till det andra och hon hade ingen haka. Tungan såg groteskt stor ut och hängde ut genom huvudet. Flickan kunde varken prata, äta eller dricka, men var annars en fullt normal och aktiv treåring.
Julianna hade genomgått, vad var det... 21 operationer (?) för att få ett så normalt utseende som möjligt.

Jag tänkte på min och Joels sjukhusvistelse igår och insåg att ibland gnäller man verkligen för ingenting. Vad är ett dyng på sjukan för nässelfeber, när vissa får utstå komplicerade operationer som innebär över en veckas sjukhusvistelse på intensiven?

Idag är vädret soligt och "oblåsigt" och jag tror jag vågar släppa ut Joel.
Han ska med Moffa och borra hål i en sten... ideér...