Aktiv ledighet.

Idag har jag brutit mina invanda ledighetsrutiner.
Tristan kom hit imorse, då hans föräldrar är allt annat än lediga. Vi är gärna barnvakt, Joel och Tristan leker (ehm... spelar DS) så bra tillsammans. Jag tog en långpromenad med Seidi, den tog mycket längre tid än vanligt då det var omöjligt att ta sig ett steg framåt utan att kana två steg tillbaka. Och gul snö är Seidis favorit, hon måste stanna och lukta på ALLA gula pissfläckar.
När jag kom hem fixade jag lunch åt grabbarna och lurade dem att sluta spela genom att föreslå ett Mariebadbesök. Det gick de med på. Vi slirade dit, lekte på flytdon i terapibassängen, hoppade kanonen i "kalla bassängen", dök i utebassängen, plaskade i äventyrsbassängen och sörplade hud- och hårrester i bubbelpoolen.
Grabbarna har ännu inte blivit generade av att byta om i damernas omklädningsrum och ännu är de inte så stora att någon "dam" skulle titta argt på dem för att de inte går in i herrarnas och byter om.
Efter badet åkte vi till Saltvik med Tristan och i bilen hem hade jag bara Seidi med mig. Joel skulle sova över. Inte mig emot! Då kunde jag åka och bodypumpa i lugn och ro!
Så, idag har jag varit aktiv i min ledighet. Nu är jag helt slut, imorrn måste jag nog vila :)

Ledig.

Dagarna går sin gilla gång, jag njuter av att vara ledig. Vissa människor påstår sig inte kunna vara lediga särskilt länge. Det förstår jag inte, hur kan man inte sova länge, äta långfrukost, läsa en bok, gå på långpromenad med sin svarta, feta hund, äta lunch, vila lite, attacktitta på sin favoritserie i fyra timmar, laga middag, kaaaaanske diska efteråt, läsa bok igen, titta på teve och somna vid sisådär 01.27 snåret??
Nu måste jag dock radera det där attacktittandet från att-göra-listan. Igår såg jag sista avsnittet av Californication. Sniff. Så-bra! Säsong tre är på G, som tur.
Nu ska jag gå ut med Seidi, länge! - bara för att jag kan!

Ute eller inne?

När jag var liten äääälskade jag snö. Och jag gör det fortfarande. Vinter"sport" är ju det kuligaste som finns! Åka pulka och skridskor. Love it!
Men min son.... herregud, det är så tragiskt att jag knappt orkar prata om det. Han kan inte vara ute och leka tydligen. Häromdagen gnällde han:
"Huuu, det är så kaa-aallt!"
Förhelvete! Andra ungar tjoar och skriker när det kommer snö, kastar sig ut och skiter i om de är blå om läppar och får röda och spruckna händer av kylan.
Idag, då städade vi på förmiddagen. När han var klar i sitt rum kom hans kompisar och jag skickade ut dem med förmaningen om att de behövde frisk luft och att jag inte kunde ha tre ungar springandes här då jag städade.
15 min tog det. Sen var de på dörren:
"Har du städat klart snart?"
"NÄÄÄ, och hade jag gjort det hade ni ändå inte fått komma in!" skrek jag. Sen påttrade jag om dagens ungar som inte kan vara ute och leka tills dörren small igen och de försvann.
Städade klart i allsköns ro. Promenerade lite med Seidi. Ringde Joel och sa att det snart var lunch. De var INNE hos Liam. *Suck*

låv

Idag klockan 13.32 cirka, då jag satt allena kvar på skolan började jag nästan lipa av lättnad över att det efterlängtade jullovet äntligen var här!
Sen åkte jag till Bifa och lämnade Das Auto i deras våld *sniff*. Fick åka med Carola in till stan och hälsa på i hennes nya jobb - Ekokliniken i Sittkoffs. Där har de ekologiska grejer, härliga behandlingar och massa annat bra. Dessutom är det så trevlig personal där! Och jag blev bjuden på te :) Jag rekommenderar er att åka dit! Varför inte köpa en sistaminutenklapp? :):) Åkte hem med Linda och Vilja och var nära att sno med mig en lämnad gran som låg utanför Alandica. Varför ligger det granar där, liksom?
Imorgon ska jag åka in med Nylock till veterinären. Jag påtade en tops i örat på honom igårkväll och grävde ut lite geggamojja som jag satte i en burk. Påvägen till skolan imorse körde jag via Smådjurskliniken och lämnade in provet. På eftermiddagen ringde de och sa att det inte var skabb, utan förmodligen någon öroninfektion/flammationvaddetnuvar. Det blir säkert billigt också.

Slät jul.

Pank såhär före jul. Är det vettigt det?
Igår pyntade jag inte gran, inte lägenhet, utan räkningar för över 900 euro!! Och då hade jag inte ens nånting över att lägga undan för resan. Och imorrn ska jag lämna in bilen på reparation, som nog kommer sluta på över 2hundringen. Ja, det är härligt att va slät. Då slipper man fundera på vad man ska göra av pengarna.
Jag får göra sådär som Findus gjorde på julafton, han virade in bestick och potatisskalare i en kökshandduk som present till Pettson.
"God Jul, Joel. Ett rivjärn."

Gertrud och jag.

Jag har fått en ny granne. Hon heter Fredrika och henne har jag känt i många år.
Förr i tiden umgicks vi rätt ofta och det var mycket party going on. Vi var unga och fria. Småningom stadgade sig Fredrika, aka Gertrud, och vi träffades inte lika ofta. Själv försökte jag också i lite olika turer att stadga mig, men börjar nu inse att det är ett projekt jag ska lägga ner. Och det var till sist så jag hamnade här på Skrakis, efter ett avslutat kapitel med Henrik. Nu har också Fredrika dessvärre avslutat "ett kapitel" och tro´t eller ej, hon har fått lägenhet i huset bredvid mitt! På samma våning och samma dörr och exakt likadan lägenhet.
Idag var jag över på lite husesyn och hjälpte henne flytta en säng.
"Vad många vinkvällar det kommer att bli" sa hon.
"Ja" skrattade jag och tänkte på det där med min kraftiga vinallergi, men att öl kan jag väl få i mig.
"Skrakorna på Skrakis" skojade hon vidare.
Här är vi nu, fyra-fem år senare. Tillbaks på ruta ett liksom. Men fan vad najs!
Unga och fria, sommar 2005 (?).

Speciellt.

Godmorgon.
Det är nåt speciellt med den här dagen, jag känner det. Varför?
1. Jag vaknade FÖRE klockan och snoozade bara 20 minuter.
2. Jag fixade och donade med frukosten precis som vanligt, men något kändes så annorlunda... så tomt. Då kom jag på vad det var! Jag hade glömt sätta på radion!
Till på köpet är det fredag, och det är inte tokigt!!

Idag borde jag aldrig stigit upp.

Helvete.
Jag krockade med ett rådjur idag.
Å bilen är vind å sned.
Å jag blir less.
Nu ska jag pula igång min gamla stationär dator, eftersom den här nya är slut.
Å katten har skabb i öronen.
Å jag har varit arg och gormat på eleverna idag.
Å allt är skit.

Sexparty.

Jag sa till min goda vän F igår att mitt liv är lite likt en såpa emellanåt. Jag kan för tillfället inte klaga på att det är tråkigt och händelselöst. Det är lite action och drama, ibland i triangelform, men allt kan jag ju inte outa här.
Vi satt i F:s soffa och kollade på några avsnitt av Californication, en serie med mkt action, drama, kärlek, 6 och humor som jag tänker be honom bränna åt mig. Mitt jullov ska förgyllas av Hank och hans upptåg. Lookin forward to it.
Iallefall. På lördagsagendan stod det Sexparty hos Linda kl 19. Men jag, Tessa och Fredrika grundade med lite förrätt och öl på Dinos redan före 18. Sen drog vi till Lotsis och möttes av ett bord uppdukat med oljor, ljus, böcker, rumpsnören, dildos, geishakulor och menskoppar. Vi fick varje produkt presenterad av försäljaren och alla delade med sig av sina erfarenheter. Vissa var rätt erfarana i sexleksaksdjungeln, andra visste knappt vad en geishakula var. "Såna där har Joel en hel påse av hemma" sa jag och såg ett sätt att spara många tior.
När Kicki, eller vad hon nu hette, presenterat klart fick vi botanisera bland produkterna och även smita in på toa och prova en speciell salva. Rödrosiga kom vi en och en ut från toaletten och blev mitt i allt väldigt köpsugna. Smart, hon där Kicki.
Min beställningslista blev dock rätt kort, jag tog en menskopp som jag varit sugen på att prova ett tag + en liten sak för eget välbefinnande.
Vi hann även sjunga Singstar en stund innan det var dags att rulla ner till Arken. Gamla, härliga Soundway var tillbaka i nattklubben och vi dansade oss svettiga. Och tro´t eller ej, men på söndagsmorgonen vaknade jag PIGG och sällskapssjuk. Någon timme efter det satt jag där i F:s soffa, med lite morkisar och sa just det där: "Mitt liv är en såpa". Lite som Californication.

Outfits.

Idag är jag LEDIG. Ni kan förstå hur skönt det är! Ikväll har kidsen julfest i skolan, vi har sjukt bra program iår! Publiken kommer att få skratta gott ialla fall!!
Dagens program är att införskaffa julfestoutfit. Det kan leda till frustration och hetsigt humör. Jag hoppas jag slipper gå på julfesten i min gamla favvoklänning, en av de få jag faktiskt använder emellanåt. Nu är den så använd att jag inte vågar ha den på mig mer. Någon ny klänning tänker jag inte köpa, de hänger mest och dinglar på galgarna använda en gång.
Juldagen 2005. Här är jag i favvoklänningen, med fake smile och pattarna nästan utanför. Suck, hur tänkte jag här...?
Igår hade Salong Jänu premiäröppning i sina nya lokaler på Skrakis. Fredrick var min första kund. Han kom hit med sitt axellånga burr och ville ha 3-4 cm kortare. Det gick nog riktigt bra, tror jag. Han skrek förfärat en gång bara, när jag kapade pollisarna helt snett tydligen. När jag var färdig låg det en svart, krullig hög på golvet. Det såg ut som hår av ett helt annat slag.
Vill ni ha klippning, bara att boka in sig. Salong Jänu har öppet lite nu och då. Man kan få glögg efteråt!

Longing...

Vi behöver JULLOV, såväl lärare som elever!!!
Och sen när det är över, blir det till att jobba dubbelt mer. Vi är efter!! Suck... jag ork int ens tänka på det... :(
Ialla fall, nu undrar jag om det är nån som har nån kul dvd-box att låna ut under jullovet. Jag har i mitt stilla sinne tänkt sitta uppe och uggla till kl 03 framför 14-tummarn och då vill jag ha nåt kul att titta på. Gärna nåt som innehåller LÖÖÖV, sex och dramatik. I värsta fall kall porrfilm funka.
Närå, kanske jag i värsta fall får låna SATC av dig, Linda, även om jag sett de avsnitten förut??
En annan sak:
Varför, varför går folk till gymmet när de inte ens tar i och kämpar för att bryta ens en gnutta svett?? Det måste ju kännas som att kasta pengarna i sjön! Vad irriterad jag kan bli på såna där som ser så fruktansvärt uttråkade och lama ut, som lite tafatt vispar armen mot spegeln medan de tittar ut genom fönstret, som väljer att ALLTID gå på stället istället för att springa, som inte ens orkar FÖRSÖKA lyfta på knäna. Som om de helst av allt ville vara nån annanstans.
Gå nån annanstans och se oinspirerad ut!!

Kära dagbok.

4 december 2009
Kära dagbok.
Ikväll var jag på julbord till Soltuna tillsammans med mina kära kolleger. Ord kan inte beskriva hur god mat det var, hur mycket mat det var, vilka underbara smaker det finns!! Jag åt så magen krampade.
Efter middagen åkte jag med Carro och Patrik till stan. P lurade i oss att Mariepark var the place to be denna afton. Fotbollsgala med 200 snygga och vältränade killar!
Men, precis så tråkigt var det där som när man hör ordet gala. Alltså, långbord, styva kostymer och aftonklänningar, långdragna tal och utmärkelser. Ja, alltså, vi var inte ens in ordentligt, innan vi bestämde oss för att dra till Indigo istället.
Patrik åkte hem medan jag och Carro åkte till Arken.
5 december 2009
Urk. Trött. Illamående.
Åker vid 15-tiden ut till Sund, där vi ska fira "Mellanjul" hos Mor och Johan. De åker nämnligen utomlands över Stora jul, så vi tjuvstartar lite med julmat och paket. De där vanliga hade samlats i Strandhyddan: Anna, Fredrik och Carro (inte hon från igår), Siv, Oliver, Simon, A-C, pojkarna och så jag och Joel.
Återigen fick jag äta mig ordentligt mätt på god julmat. Efter kaffe och kaka spelade vi När och Fjärran. Jag, Joel och Fredrik vann överlägset!
Sen sov jag och Joel tillsammans på en 90cm knarrig luftmadrass. Men det gick bra det med.
6 december 2009
Sover länge, äter frulle, ser på Robinson. Åker via Sparhallen hem och sen iväg till Linda och Vilja för att baka pepparkakor. Inte lätt med en ettåring :) Men konstigt nog gillade Vilja mjölet bättre än pepparkaksdegen. Joel var duktig och kavlade, tryckte ut och satte på plåt.
Nu har jag vilat en stund. Lite skoljobb. Konstig blogg.

Joel

Han är 8 år, 140 cm lång och pja... sisådär 30 kg. Han kan vara sjukt rolig, men även jäkligt jobbig ibland :) Han är klyftig och väldigt duktig i matematik i skolan. Han kan argumentera och är envis som synden.
Idag skulle jag kränga iväg hans gamla skidor, som är som nya. Han har aldrig kunnat ha dem.
"Ska du sälja MINA skidor!? Ja, då ska jag ha pengarna!"
Ja, inte kunde jag säga emot det heller. (Han skulle bara veta att jag tänker sälja hans ishockeyhjälm, det gör jag i smyg... :)
Ibland säger han mindre uppmuntrande saker om sin snälla mamma.
Häromdagen:
Joel går förbi mig och daskar mig på rumpan, börjar skratta våldsamt!
"Hähähähä, det dallrar såhär (gör vågrörelser med händerna) - som gelé!"
För tillfället gör jag mitt bästa för att aktivera honom och framför allt se till att han kommer UT. Han är blek i ansiktet och svart under ögonen. Sen är han ju rätt spinkig också. Men helst leker han inne med kompisar eller spelar PS2. Han får automatiskt en timmes speltid om dagen, resten måste han "tjäna in" genom att vara ute. När han inte spelar gillar han att bygga med lego. Bergis kommer han bli såndär spelnörd som konstruerar avancerade teknikprylar och räknar omöjliga tal med kvadratrötter och annat svårt.
Om 20 cm växer han om mig... hur många år är det? Och vad gör jag när han pratar omkull mig OCH är större än mig??? Ja, då får man hoppas att han ändå lyssnar på och lyder sin "snälla mamma" som han brukar säga :)