kärlekskrank

Det tar en vecka ungefär, sen sinar reservförrådet av närhet och ömhet som jag tankat under Martins vistelse. Ibland brukar det räcka med att jag tankar i tanken, om ni förstår vad jag menar. Jag tänker på honom, han som jag håller allra kärast*, och så känns det som jag blir mjuk som gelé och till sist smälter.
Denna känslotörst har märkts på mig, b la på jobbet. Då Marielle ger mig en vänskaplig klapp, eller smekning, på axeln börjar hela min kropp vibrera och jag ryser av välbehag och vill bara ha meeeer! Så nu brukar hon, som den goda vän och kollega hon ju är, emellanåt stryka mig över ryggen eller lägga en varm hand på min arm, bara så jag ska få de där vällustkänslorna som gör att jag står mig, ungefär en vecka till.



*förutom Joel.

Nyfniken

Fredag idag och massa kul händer ikväll. I eftermiddag blir det spinning med Fredrika, för första gången, och senare ska vi discobowla - jag, Linda, hennes Stefan och Tommen. Sen antar jag, jag vågar nästan lova, att det blir en tur till Stadshotellet.
Stefan, ja... Nyfiken som man är hade jag lite svårt att vänta till kväller för att få skåda underverket som jag hört så mycket bra om. Så när jag satt på Robert´s med den sinande påtåren i koppen, ensam och övergiven i stort behov av sällskap, funderade jag på hur jag kunde tränga mig på Linda och Stefan utan att alls verka påträngande. Då slog det mig att jag lånat ut min cykel till Linda och att jag nog just då verkligen saknade och behövde den. Så jag sms:ade Linda lite försiktigt, frågade hur det var och vad de gjorde och att jag tänkte komma över för att hämta min cykel... om det gick bra alltså. Linda svarade att jag fick komma, och skulle ha fått komma även om jag inte hade haft någon cykel där. Hon hade alltså genomskådat mig.
Jag knatade dit och satt en stund och snackade med turturduvorna innan jag kände att det kanske var dags att dra mig hemåt, låta dem vara ifred en stund innan jag återigen ska göra entré senare ikväll.
"Jaha, var har du cykeln då?" frågade jag Linda.
"Haha, jag trodde du glömma den!" svarade hon. Förstod inte alls vad hon menade, jag hade ju kommit dit för att hämta den!

Tog Seidi vid kopplet och trampade hemåt. När jag kommer till Esso hörde jag surrandet av en cyckel sakta komma närmare och närmare bakom mig. Jag tittar lite över axeln och ser en cykelkorg i ögonvrån. Trampar oroligt vidare och undrar vad cyklisten håller på med, kastar en blick över axeln igen och bakom cykelkorgen sitter en liten vithårig tant, som sakta trampar fram på sin rangliga Helkama.
"Det är bara jag som kommer!" säger hon, ungefär som att vi kände varandra.
"Jaså, hej hej!" säger jag.
"Hunden springer så fiiiint brevid!" utbrister hon och ler kärleksfullt mot Seidi, som flåsande med halsbandet över ena örat kämpar för att orka med min cykling, a´ 1km/h.
"Jo, men man kan inte cykla så fort" ler jag och Seidi blänger surt på mig.
"Nääi, det är ju bättre det än att hålla på och... (här börjar tanten gestikulera och vifta med armarna så jag tror hon ska ramla av Helkaman). Jag nickar och tanten svänger in på en gata; "hejdåååå!".

Ja, ännu en intressant episod av mitt så händelserika liv. Nu blir det lunch.


Jennys visa

Sådärja. Mitt i allt kommer man igång och nu har jag min lilla visa klar. Åtta fyra fjärdedelstakter i D-dur. Den har inget namn och ingen text, men låter lite som en folkvisa på nåt sätt. Nåt med vind och ängar kanske skulle passa. Annars skiter jag i texten och kallar den "Jennys visa".

Jag har också övat flitigt på mina låtar jag ska kompa till. Jag tror det blir "Kalle Kamel" i F-dur, bara två ackord, lätt som en plätt. "Herr Gårman" i G-dur, lite svårare med fler ackord och till sist "Gunga åt öster" i C-dur. Få se nu hur det går under uppspelningen...

Nu har jag just badat och ska åka och träna. Det blev lite omsvängt, jag vet.

(none)

Dagens lunch; en "wrap" av tortillabröd med bulgur, isberg, medwurst, röd- och purjolök, soltorkade tomater, lätt creme fraiche med tacokrydda och tacosås. Mums!

Sitter annars mest och klinkar på min synt och försöker komponera nåt. Men det är inte lätt. En åttatakters visa, ska det vara så svårt? Tydligen.


Sportintresse eller vad?

Fotbollshuliganer som kallar sig supportrar. Fy fan. När går sportintresse över till denna hysteri? Man blir förbannad! Man får ju vara rädd för att gå på fotbollsmatcher. Här hemma är det ju lite lugnare, men den annars så gemytliga stämningen som brukar råda på IFK Mariehamns hemmamatcher, hotades ifjol med att förstöras då finska "supportrar" ändrade läktaren med banderoller som det stod "Vitut homot"
(jävla/fittans homon) på. Detta riktat till IFKs spelare då. Som tur var är våra supportrar sportsliga och bryr oss inte ett skit om att finska idioter sänker sig själva och sitt lag så jävla lågt genom att göra på det där sättet. Hur de ens fick komma in på WHA med den där banderollen är för mig en gåta. Det är som att de vill mana och mucka, så det ska bli fight. Hör det till fotbollen på något sätt, undrar man? Att ett tjugotal ska åka in i butkan efter en match, en och annan till sjukhus och någon polis med sönderslagna tänder. Jävlar vad jag blir upprörd!

Hammarbysupportrarna borde portas vid ALLA matcher resten av säsongen! De är ju livsfarliga! Huvva!


Lökigt, Jenny!

Lök är dagens ord, för de har förekommit i olika skepnader under dagen. Först som en liten knotig sak som vi satte i jorden och omsorgsfullt täckte så den skulle må gott och gro till sig under vintern.
Sen återkom lökarna som två mörka fläckar under mina armar. Tur att man "får" vara lökig på vissa ställen. Som gymmet. Där är det nästan lite coolt att ha lökringar, det visar på att man har kämpaglöd, att man är målinriktad och tar träningen seriöst. När man står där och sneglar på personen bredvid, som på sin höjd har några svettdroppar i pannan, kan man tänka: "Ha, vilken klenis, hon svettas inte ens."
På Arkens dansgolv är det också helt okej att vara lökig. Inte jättefräscht, men folk förstår. De fattar att man är på G och har skitkul. Ser man någon som lite stelt står och gungar av och an på dansgolvet helt torr i pannan och på ryggen, händer det lätt att man tänker: "Höh, har du ingen rytm i kroppen va? Det här svänger ju! Ta en öl istället."

På jobbet däremot är det lite halvsunkigt att gå omkring med lökar. Därför vrider jag fullt på AC:n, eller öppnar glassluckan (fast den är stängd för säsongen) även om Malin och Marielle, som är totalt olökiga, brukar protestera. "Ta på en tröja" säger jag, "jag vill inte bli lökig".

På fredag ska jag bowla med Linda och hennes... sällskap. Få se om det lökar till sig, det ante mig, för jag tänker visa min kämpaglöd och ta hem spelet!


Lökigt, Anton.

Idag var vi då hos pappa och planterade lökar med farmor. Vi hade Anton och Seidi med oss. Anton sprang runt, runt, hit och dit, fram och tillbaka med en väldigt underlig kroppshållning. Det var som att han inte visste vilket håll han skulle springa åt, så kroppen svängde lite hit och dit och han såg mycket lustig ut. Och mitt i lökplanteringsbestyret rusar han förbi, sliter åt sig lökpåsen så lökarna flyger all världens väg. Joel sprang efter och ropade "sluta, sluta" och det var ju ännu roligare såklart. Glad som en lärka rusade han runt med den, vid det här laget, tomma lökpåsen i munnen medan jag försökte hitta de kringspridda lökarna. Sen fick han sitta fast i altanräcket.

Nu har Joel hämtats av sin pappa. Nnnnngghhhhh! Jag fattar inte hur de gör det, de där som har barn med flera olika pappor. Hur kommer man överens? Det kanske man inte gör, men hur står man ut?! Det räcker med att försöka samarbeta med en.

Nu ska jag äta sallad, öva lite piano och senare ska jag åka på pump. Ska bli såååå sköööönt!

Plötsligt händer det...

Joel kan vara en väldigt väluppfostrad gosse vissa gånger och visar sig från sin bästa sida. Då blir mor såklart glad och stolt och låtsas inför främlingar att han alltid är sån. Idag skulle han köpa en klocka för sin lön han fick i helgen. Expiditen tog fram en låda med klockor och ställde på disken. Joel sträckte på nacken men var lite kort i rocken för att kunna se alla klockor. Expiditen sa att han kunde ta en stol så han kom lite högre upp Det gjorde han och ställde sig med knäna på sitsen, och var fortfarande inte längre än när han stod på golvet. "Är det okej om jag ställer mig på stolen?" frågade han artigt. Expiditen sprack upp i ett leende och berömde den artige gossen. Mor log stolt och klappade sin duktige pojke på huvudet.

Morgon

Joel är ledig från dagis idag, för hans gammelfarmor vill ha lite hjälp med att plantera lökar på hans morfars gård. Vilket då innebär att jag måste följa med, fast jag egentligen inte har tid. Ska jag lära mig de där sångerna tills nästa skolvecka måste jag verkligen lägga på ett kol! Nåja, ikväll åker Joel till sin pappa så jag kommer att ägna veckan åt pianospel, jobba och träning.
En dusch nu.


En supervecka!

Vi har haft en bra vecka, jag och Joel. Inga större sammandrabbningar och det gör en verkligen lätt i sinnet. Som pricken över i:et kom min Martin hit i fredags och förgyllde tillvaron med sin blotta närvaro och jag fick mitt gosbegär stillat. För att göra allt ännu bättre hade vi en skitmysig dag ute hos min far igår, som själv såg ut att vara gladare än jag sett honom på år och dar. Vi hade ganska mycket arbete att utföra, något som Joel var väldigt ivrig att sätta igång med. Så iförd solbrillor och hörlurar, satt han igång med att klippa hela gräsmattan, medan vi vuxna pustade ut vid det nymonterade stockbordet vid stranden med en varsin öl i handen. När Joel var klar stängde han vant av gräsklipparen, hängde lurarna på handtaget och kom klivande med stora steg och frågade Morfar om han kunde få sin lön. 5 euro kom de överens om att en gräsmattsklippning var värd och Morfar sa till Joel att han kunde springa och hämta hans plånbok som låg i köket. Då protesterade Joel högljutt: "Nänä, hördu! Nu har jag gjort MITT jobb, nu är det din tur att göra DITT jobb!" Rätt ska vara rätt! Han fick sin peng och blev nöjd.

Till middag blev det rökt abborre, som vi dragit upp ur näten tidigare på dagen, och stekt gädda med potatis och kall gräddfilssås, muuuums! "Tänk om de rika visste hur bra de fattiga har det" sa min muntre far och så skålade vi på det. Både Seidi och Joel somnade som två klubbade sälar när vi kom hem och jag och Martin degade i soffan resten av kvällen och konsumerade öl och chips.

Idag har jag knappt sett röken av ungen, han är ute och flänger med polarna vid diket här utanför. Vad skönt det är ändå att kunna släppa honom vind för våg, även om han inte var helt överväldigat för att gå ut till en början då han är rädd för grannarna, haha!

Och nu ringde Pappa. En rökt abborre är påväg till stan. För fisk, det är godare än glass tycker Joel!

Min son, romantikern!

Vi ligger i hans säng och läser "Mamma Mu och Kråkan" - favoritboken. Och vi skrattar så vi kiknar, för hur normalt är det att en ko och en kråka är vänner? Och Kråkan är så rolig, butter och tvär, vilket förstärks när jag läser hans "repliker" med kråkröst. Och Mamma Mu så len på rösten, lite norrlänsk dialekt har hon.
Sen vill Joel lägga sig i min säng under fönstret där det är svalt. Han öppnar vädringsluckan litegrann och lägger sig så han kan se ut. "Här ska jag ligga och titta på stjärnorna ända tills jag somnar!" suckar han med tindrande ögon. Sen ligger han och viskar "det är så vackert" medan jag krusar honom på ryggen.

Ska jag förstöra denna vackra episod ur vårt liv genom att berätta att det mitt i allt började svida på Joels lilltå och han inte somnade förrän 22.30, då mor var nervös och han själv övertrött med tårar istället för stjärnor i ögonvrån? Nä.

Man blir stark av kål

Vi hade riven morot blandat med vitkål i grönsaksskålen till middagen igår. "Vad är det här?" frågar Joel och petar på kålen. "Det är kål" svarar jag uppmuntrande och trottar övertygande in en stor hög i munnen på mig själv. "Jag tycker inte om" bestämmer han sig för. "Men det är mycket järn i, så man blir ialla fall stor och stark av det" säger jag och tar en tugga till. "Då ska jag äta upp allt" utbrister ungen och vips har han ätit upp all kål som låg på tallriken. "Gott" säger han.

På kvällen när vi har läst saga sträcker han upp armen och säger "Se vilka stora muskler jag har på armen, det går som en bula här" (pekar på axeln). "Ja, titta!" säger jag, "Det är nog för att du åt så mycket kål!"

blogg-kommunikation

Mycket av kommunikationen mellan mig och mina vänner sker genom våra bloggar. Tessa har en och Linda har en (Två vänner har jag. Man är poppis.) och man vet liksom alltid vad som händer i deras liv utan att man ens behöver prata eller chatta med dem. Så när man pratar och ska berätta om vad som hänt sen sist, så säger dom bara "ja, jag vet, jag läste det på bloggen" eller så frågar jag "hur gick det med den där.... uppsatsen" så frågar dom "hur vet du att jag skrivit en uppsats?" så säger jag att jag läste det på bloggen, osv.

Ibland får man reda på saker i bloggen om sej själv som man inte visste om. Som idag t ex när jag var inne på Tessas blogg. Så skrev hon "jag ska på hardcore/pump på torsdag, och Jenny ska med!" Jaha, okej. Kommenterade; "har du bokat in mej, eller ska jag göra det själv?". Tessa har ju tillgång till min bokningskod på Avancia och ibland ringer hon och säger; "Jag har bokat in dej på box på fredag, bara så du vet". Ja, schysst att du meddelar mej, jag kommer. Frågan är hur många pass jag har att tacka henne för, det är nog många det! Tack Therese Slivan Helsing för att du tänker på mig och min kropp!


Hormoner, pensionärer och val

Då var jag hemma igen. Körde iland i Eckerö och vid post och tullhuset började jag böla. Varför? Nja, vet inte riktigt, men mina hormoner har på sistone varit upproriska och spelat fiol på mina känselsträngar, så jag antar att lättnaden över att komma hem samtidigt som det var lite vemodigt att göra det, blandade sig med James Blunt på radion och vips hade man fått hormonspel igen.

Eller så var jag bara allmänt lättad över att ha kommit ut ur den svettiga och kvava ankomsthallen på m/s Eckerö, där ett femtiotal pensionärer stod och trängdes med svettlukt, söt parfym och beige jackor.
Redan vid KTH när Martin släppte av mig imorse stod de där - som en skock hungriga lejon redo att hugga tänderna i en saftig gnu (=bussen). Chauffören svalde och "pscchyy", så gick dörrarna till bussen upp. En efter en slank de in i bussen, blockerade som vanligt mittgången då de skulle vika ihop sina välstrukna jackor och försiktigt placera dem på hyllan ovanför sätena, räta ut tröjan och kolla pressvecken på byxorna innan de kunde sätta sig ner. Nästan längst bak satt jag sen och hörde hur de rosslade och nös och snöt sig och pratade med kvävda röster. 
Okej, jag överdriver väl lite här, men det är inte lätt att gilla pensionärer på Eckerölinjen, tyvärr asså!

Ja, och Härnösand var sig likt och Maggan också. Men nya ansikten i klassen och kursen verkar jättetrevlig, även om jag blev lite besviken på att den ordinarie läraren fått "andra uppdrag" och hade ordnat med två vikarier som inte riktigt hade koll på läget.
De närmsta tre veckorna ska jag öva på ackord på piano (var jag nu ska få tag på ett sånt) och komponera en egen liten visa, b la. Kul kul!

Och i helgen var jag i Stockholm. Låg väl mest i Martins soffa och glodde på film (eller han glodde på film, och påstod att sätta på en film var ungefär samma sak som att ge mej valium). Men igår lyckades jag minsann se två hela filmer OCH alla olika valvakor som gick på tv. Tv4 sände valvaka, blandat med Nyheterna där de berättade om vad som hänt i valvakan, innan de fortsatte med valvakan. Svt hade valvaka på ena kanalen och valvaka med valvaketeckenspråkstolk på andra kanalen. Man blev slut och nu är valet också slut. Tänk att man blir så påverkad fastän man inte ens har rösträtt i Sverige, är inte ens svensk. Men nu har jag ju befunnit mig i landet under slutspurten här, så jag får väl skylla mig själv. Häromdagen, när jag och Maggan strosade runt i Härnta, var det en valarbetare som ropade på oss. "Hallå, hallå, tjejer, vill ni ha ett wienerbröd?" Genast ökade mitt intresse för politiken och jag tackade ja och lindade in wienerbrödet i två av hans valblanketter. "Men förresten, jag har inte ens rösträtt i det här landet, betyder det att jag måste lämna tillbaka wienerbrödet?" Mannen tittade på mig och frågade var jag kom ifrån och sa att jag fick behålla den flottiga bullen som fläckat ner hans fina valsedlar. Vi tackade och gick. Och vilket parti han nu kom ifrån vet jag inte, men jag skulle INTE rösta på dem om jag fick. För wienerbröd, hur nyttigt är det? Och med tanke på att 20% av ungdomarna i Sverige är överviktiga borde man satsa på att dela ut gurkor istället.

Nu bär det av norrut!

Då har jag så äntligen packat min väska. Jag har kutat runt och slängt i grejer hela morgonen, medan Seidi legat på soffan och blängt oroligt på mig. Hon vet att jag ska åka, men hon är inte säker på om hon ska få följa med. Bäst jag säger det till henne; "Seidi, du stannar här." Jaha, då sjönk hon moloket ihop. Stackarn.

I handväskan har jag laddat upp med bulgursallad, råa morötter och en påse avokado. Allt för att motstå frestelsen då bussvärdinnan kommer med en bricka full med kaffe, choklaaad, delicaaatobollar, mazariner och tunnbrörullar. När hon frågar om jag vill ha nåt, ska jag menande visa upp min morot, peka på min mage och säga...  "Nejtack." Fast det är ju sjukt gott att äta något sött till kaffet...

Nej, nu måste jag dra. Räds icke om det blir ett litet uppehåll i bloggen, I´ll be back!

I min resväska...

Dags att damma av resväskan, som nog trodde den skulle få åka till nåt fränt och varmt land i höst och som legat och längtat under min säng hela sommaren, men som nu får nöja sig med att skumpa iväg till Härnösand imorgon. Den önskade såklart att den hade fått åka flygplan med en sån där Arlandalapp fäst runt sitt handtag med destination Kroatien, eller nåt. Och helst hade den velat ha en bikini och solskyddsfaktor 20 med sig. Nu blir det mest till att packa ner promenadskorna (låter kärringaktigt, jag vet, men jag kan inte kalla dem joggingskor eftersom jag inte joggar, utan går; promenerar), min varma, snygga väst och några par jeans. Jag brukar vara duktig på att glömma saker, så jag måste nu lista vad jag ska ha med mig. Och jag gör det såklart här i bloggen, överskådligt för alla, utan inbördes ordning, så ni kan påminna mig ifall det är något jag glömt!

1. Jag behöver varken pass, pesetas eller p-piller, men "piralen" hänger med, fast den ligger inte i resväskan såklart! Haha, gud så roligt. Ibland överträffar jag mig själv.... jag går vidare.
2. Sängkläder. Viktiga saker, det jag brukar slänga i väskan först av allt.
3. Handduk, något som jag brukar glömma. Men ofta kan man hitta på olika lösningar. Maggan glömde sin handduk en gång, och använde istället sitt extra örngott. När jag glömde min köpte jag en ny på Åhléns för 25 kronor, men ni vet hur uppsugningsförmågan är på nya handdukar - de har ingen. Jag fick reservtorka med toapapper på de viktigaste ställena, så jag kanske ialla fall packar ner ett extra örngott om jag nu skulle råka glömma handduken.
4. Jeans, tröjor, toppar och linnen. Det krävs många byten, för ibland blir jag som Joel. Allt sitter fel och jag måste byta 5 ggr innan det blir bra.
5. Underkläder. Snobbentrosorna hänger ofta med till Härnösand.
6. Skor. Promenadskorna, vardagsskorna och finskorna, utifall det skulle bli en drajv till Bittens på bärs. Vilket ofta sker.
7. Toalettartiklar. Ett skitfult ord, men det innebär då schampoo, balsam, deo och smink. Finns det något ord som heter toalettpartiklar? Det är nog isåfall de som
Tessa syftar på i sin blogg, då hon skriver om könshår och torkat piss på toakanten på Eckerölinjens toaletter.
8. Elevhemsdressen. Också snyggt ord, egenhändigt påhittat. Det är alltså mysbyxor och lös tröja att hasa runt i längs korridorerna och ligga och fisa i, i soffan. Maggan brukar ha speciella elevhemssockor, som hon tassar runt i. I slutet på veckan brukar det vara som en kaka under dem, som hon kan pilla loss. En gång funderade hon på att ta patent på "kakreceptet", haha: "Ta ett par elevhemssockor, gå runt med dem i fem dagar, pilla loss kakan under, krydda efter smak."

Ja, det var nog allt. Eller har jag glömt nåt?

Strumprapport

Joels strumpor, som satt så himla bra igår, måste ha vridit till sig i sömmarna och utvecklat knölar under natten. För i morse var de helt och hållet fruktansvärt obekväma. Det blev barfota till dagis igen.
Kanske det bästa vore om han aldrig tog av sig strumporna, så de var färdigt på morgonen, bara att dra på brallorna. Och när det är dags för bad kan han passa på att tvätta dem samtidigt, sticka in fötterna i ett torkskåp och de formar sig naturligt runt hans lilla fot.

Jag lider med dem!

Jag tycker faktiskt synd om Tom Cruise och Katie Holmes. Deras beteende kan tyckas lite märkligt, då de strikt följer scientologin, men det betyder inte att de själva är utomjordingar som inte förtjänar att vara lyckliga. Något som de ju verkar vara, även om medias spekulationer är annorlunda. Tidigare kunde man kanske på något sätt hålla med och få sig en tankeställare av det man läste i tidningarna. Är deras förhållade arrangerat på något sätt, det gick ju så fort? Är Tom lite småtokig när han står i Oprahs soffa och gal, stolt som en tupp över sin unga flickvän? Och den där scientologi-grejen, är man normal om man följer den till punkt och pricka och kräver att modern till ens kommande barn inte får säga ett pip under en smärtsam förlossning?
Nu är då lilla dottern Suri född och har hållits undan allt vad media heter, antagligen för att paret vill skydda barnet från alla elaka tungor som spottat galla över deras förhållande från start. Och genast började folk undra om den där Suri verkligen existerade, precis som de undrade om Katies enorma mage var verklig då hon väntade barnet.
Men när de sedan äntligen väljer att visa upp henne i Vanity Fair (eller vad det nu var för tidining) fick de ju ännu mer skit kastat, inte bara på sig själva, utan även på lilla Suri. "Hon har peruk!" och specialister anlitades för att försöka bedöma om Suris, 4-5 månader gammal, hår var äkta eller inte! Herregud. Och om det är äkta, kan det väl vara så att Tom egentligen inte är pappa till barnet. Det kanske är Katies ex, för han är ju så himla mörkhårig!

Det har gått för långt nu. Låt dem vara ifred och vara lyckliga med sin underbart söta, svarthåriga lilla dotter. Förstör inte folks liv bara för att de är kända.

Strumprapport

Antal strumputbrott: Ett megastort igår, som varade ca 45 min/1 timme. Idag; tror det eller ej, inget!
Antal strumpor som provats: Fem par igår. Idag; tro det eller ej, ett par!
Antal gånger Joel rättade till strumporna i bilen idag: En gång. Han tog av dem, drog i dem och satte på dem med ett skratt: "Jag håller ihop mamma, jag skiter i att det är obekvämt!"
Antal skitiga strumpor Joel lagt fram till imorrn: Ett par. "Mamma, strumpbesvär slipper vi imorgon, jag tar domhär!" sa han och pekade på "tvådagarsstrumporna" han hade på fötterna.

Gode Gud, låten det snart gå över!

Helgrapport

Joel bygger koja i sovrummet. Det är en märklig arkitektur, något modernt verkar det som med vinklar och snedtak. Han kommer och vill ha ett värmeaggregat till kojan. Varmt vatten i en plastpåse, inlindad i en handduk. "Jag använder min fantasi" brukar han säga, och det gör han verkligen idag!

Tidigare på dagen var vi till Ramsholmen, släppte Seidi och Joel lösa, så de kunde riva runt bäst de ville. Vi pallade äpplen, Joel hade med sig täljkniv, Seidi badade och vi njöt av en solig höstdag! Kossorna i hagen tittade nyfiket på oss, och Joel och Martin vågade sig fram för att klappa dem medan jag gömde mig bakom ett träd och Seidi oroligt strök runt längre bort mellan träden utan att släppa vare sig kossor eller oss med blicken. Både hon och jag var småskraja för de stora djuren med de stora hornen. 

Igår var vi också ute i skogen, Martin, Seidi och jag medan Joel var på kalas. Vi hittade svampar, som vi till en början trodde att var kantareller, ja, dom var ju gula ialla fall! Blåbär fanns det gott om som jag plockade medan Martin och Seidi otåligt stod och väntade. Till sist tröttnade Seidi, fick nos på ett rådjursspår och stack iväg i skogen. Hennes gälla skall hördes någonstans låångt borta och vi satte genast igång att leta. Hon var inte borta så länge, men vi var ialla fall trötta och svettiga efter språngmarcher mellan stock och sten. Skamset kom hon lufsande på vägen helt slut hon med, så hon gick och lade sig i ett dike för att svalka magen.

Nu är det alltså slut på arbetandet (nästan) och dags att koncentrera sig på skolan. På tisdag bär det av till Härnösand. Ska bli härligt att se stan igen och att träffa Maggan!

Nu är det Beck.

Dagens skratt

Som vanligt tomtade Putte och Tegubben in på Robert´s vid 10-tiden. Slåss om dagstidningen ("Putte bara skrynklar den om han får tag i den först!") och sitter sen och sörplar kaffe och te och småpratar. De är alltid vänliga nog att ställa tillbaka kopparna på diskbänken och byta några ord med mig innan var och en går hem till sitt. Men idag skulle de inte hem, tydligen.
"Vet du vart Putte ska?" frågade Tegubben och flinade. Jag visste itne såklart. "Jo, han ska ha med mig till Sittkoffs garaget. Han har gömt två flaskor vin där!". Putte stod bredvid och småskrattade lite blygt. "Haha, ska ni till Sittkoffs garaget och dricka vin?" utbrast jag. "Hoho, jooo... så inte kärringarna kommer på oss! Vi kommer tillbaks om några timmar och visar upp oss!"

De kom aldrig tillbaks. Kanske de somnade där i garaget, eller så kom kärringarna på dem. Undrar vilket som vore värst!

smitaren

Jag, Joel och Sassa åkte till macken för att köpa lite godis och för att tanka bilen. I kassan betalade jag och sen gick vi ut till bilen och gjorde oss redo för att åka iväg. MItt i allt sliter någon upp dörren och jag vänder mig förvånat om. Där står en av mackkillarna. "Du hade tankat va?" frågar han anklagande. "Joo..." sa jag och följde snällt med honom in. Han gick bestämt några steg före och tittade på mig med myndig blick. "Men jag sa faktiskt till att jag tankat" sa jag. Nåja, jag betalade och sen kunde vi åka iväg.

Grabbarna köpte varsitt Kinderägg. Hur i helvete har tillverkarna tänkt sig att en unge ska kunna bygga ihop den där överraskningen som ligger inuti ägget?! Man ska placera ungefär tre smådelar ihop för att sedan överlappa med en fjärde del, medan man håller i de andra tre delarna, och trycka ihop. Allt ramlar hit och dit, slinter ur händerna och när man svettig och galen äntligen fått ihop den där jävla leksaken och barnen tagit i den med sina klumpiga händer och gjort sönder den så man får bygga ihop den igen, är man heeelt färdig! Puh...


Joels fix idé har nått oanade proportioner

De dumma och obekväma kläderna gör verkligen livet snäppet jobbigare för min son (och hans mor). Igår kväll lade han duktigt fram kläder inför morgondagen och tappert försökte han hålla minen när han skulle klä på sig imorse. Det började med att tröjan var knölig. "Haha, neeej. Den här kan jag inte ha!" När sockorna skulle på grimaserade han illa och drog av dem, rätade ut dem, slätade till och gjorde ett nytt försök. Men det blev inte bra! Ilsket kastade han iväg dem och för fjärde dagen anlände han barfota till dagis. Samtalsämnet i bilen påväg dit var huruvida han måste ha sin tjocka tröja under jackan när de gick ut och lekte på dagis. "Det gåååår inte, mamma! Det blir för knöööligt!". Med ett lätt ansträngt leende och skakande händer överlät jag barn, jacka och klädbestyr till dagistanterna.

Idag har Joel har kompis här och de var just påväg ut. Kompisen stod tålmodigt och väntade med jacka och stövlar i ca 10 minuter. Joel hade fortfarande inte fått på sig strumporna, men jag vägrade lägga mig i. Till sist hade han strumporna på, men när fötterna skulle i stövlarna tog det stopp. Men sen var det som om han kom på sig själv och sa "Det känns obekvämt, men det skiter jag i!". That´s my boy!

Det här får mig att gråta ju!

Melösa, tondöva och allmänt knäppa har de varit, människorna som sökt till Idol. Och man har skrattat och skrattat åt de där stackarna som fått självförtroendet knäckt och som gråtit bittra tårar över juryns elaka omdömen. Lite medlidande har man väl känt, men vafan, sjunger man som en ostämd fiol får man ju skylla sig själv!
De som gått vidare då? Deras glädje delar man inte genom att skratta. Nej, de får en att gråta så tårarna skvalar för deras reaktioner när de fått veta att de gått vidare är ju heeelt fantastiska! Under sekvensen i dagens program, där man ser några som gått till slutaudition, satt jag och bölade i soffan som om det var slutscenen i Armageddon ungefär. Men kan man hålla sig då, när dom kommer utrusande ur juryrummet, skrikandes? Och alla utanför jublar! Dom skuttar i famn på närmsta person, hoppar på och ramlar omkull. Ligger och gråtskrattar på golvet. Ringer hem och berättar och hulkar och lipar så de inte kan prata. Nä, ibland är det lättare att dela lycka än att känna medlidande.


Hej hej hösten!

Och så blev det höst. Duggregn och blåst, kan det bli bättre? Äntligen FÅR man sitta inne en eftermiddag eller kväll utan att få dåligt samvete. Äntligen kan man kura ihop sig med den största koftan man har och bara kolla på film en hel helg. Och äntligen slipper man den där förbannade värmen! Jag gillar hösten! Och när det är höst på riktigt gillar jag vintern bäst. Och när vintern blitt får lång gillar jag våren. Och när det äntligen blir sommar tycker jag det är den absolut bästa årstiden!
Idag blir det potatis- broccoli- och purjosoppa. Höstmat.

Dagens lunch

Bulgursallad
Häll lite bulgur i en kastrull och koka med dubbel mängd vatten. Hacka under tiden gurka, tomater, purjo, rödlök och isbergssallad. Blanda ihop när bulgur´n kallnat. Tillsätt en halv burk fetaost i olja och se till att få med lite olja, helst sån där med kryddor och grejor i. Häv i en burk tonfisk. Lite vinäger, salt, peppar. Rör ihop och avnjut framför datorn med två tiggande hundar på var sida.


Joel följer med gummor Tessa och Li på kalas och får bada pool!

En glad kille i poolen

Foto: Therese "Slivan" Helsing


"Barfota utan strumpor och skoooor" är allra bäst tycker Joel

Vi har infört nya morgonrutiner här på Askuddsvägen. Joel accepterade dem INTE igår morse, förändringar är lite jobbiga. Men imorse gick det helt okej, ända tills vi kom till strumporna... Vad är det med barn och strumpor, egentligen?? Jag sa till Joel att alla andra barn måste ha väldigt konstiga fötter, eftersom vanliga strumpor passar dem, medan de är fel, fula, obekväma, krångliga och dumma på hans fötter.
Nåväl. De tidigare morgonrutinerna var så att jag väckte Joel, bar honom till soffan där han lade sig ner, jag serverade frukost på soffbordet framför tv:n och lade hans kläder bredvid. Vilken service va?! Förtrollad satt han med blicken fäst vid barnprogrammen och fick varken mat i magen, eller kläder på kroppen. Vilket ledde till att jag tjatade och han blev arg. Och när vi kom till strumporna borde jag redan ha varit på jobbet.
Jag bestämde mig för att ändra morgonrutinerna av olika anledningar. 1) Jag orkar inte vara betjänt mer. 2) Jag orkar inte tjata mer. 3) Jag orkar inte komma försent för ett par knöliga strumpors skull mer.
Nuförtiden äts frukosten vid köksbordet, vackert dukat. Kläderna har han själv tagit fram kvällen innan och de hänger på stolen. När Joel ätit och klätt på sig får han se på barnprogrammen en stund - om han hinner, om han inte bråkar över knöliga strumpor.

Jag kan säga som så att Joel ännu efter två dagar inte hunnit se på barnprogrammen på morgonen och han har fått åka barfota till dagis.

Vad ska man ha för rubrik när man skriver om så många olika saker??

Mina dagar på Robet´s är snart räknade. På fredag är det sista dagen jag kraschar glas och bränner bullar. Fast, jag har faktiskt blivit en jäkel på att baka texasbullar! Det är nåt med sättet jag varsamt plockar dem ur frysen och hur jag med lena händer placerar dem vackert på plåten innan jag med ett galant knix strör på pärlsockret, som gör att de blir extra goda!
Nu är det ju så att jag kommer att gästspela som barrista kanske nån dag i veckan även i höst, bara för att få äran att umgås med Malin och Marielle (aka. Piff och Puff), mina favorittjejer. Inte kan man ju heller hålla sig från arbetet när man får servera Putte sitt morgonkaffe, eller snacka hundsnack med "Tegubben".
"Jo, du får nog komma hit och vara trevlig ibland ändå" sa Tegubben.

Annars...
Malin hade med sig en IKEA katalog till jobbet och vi stod och hängde och drömde över alla vackra textilier och möbler. Malin hade listor och lappar med allt hon skulle köpa och önska sig i julklapp. "Den där skulle jag vilja ha!" sa hon drömmande och pekade på en hallmöbel/skoställ. "Ett likadant som jag har!" sa jag. "Näi, har du!? Titta vad fint dom har gjort med en sittdyna och kuddar däääär!" drömde Malin vidare. Hmm.. på min hallmöbel finns knappast någon vacker sittdyna och inga heller matchande kuddar. Bara gammal post, Seidis koppel, någon omaka strumpa och lite sand. Så vips stod jag på Tyger och sån´t och klumade på tyger, bar runt på de stora tygrullarna och jämförde och "hmmm:ade", tittade från höger och tittade från vänster. Efter en stund kom jag ut med en skumgummibit, två stora påsar som innehöll fyra kuddar och fina höstiga tyger. Och nu minsann, vips bara, har jag en hallmöbel som är lika vackert ombonad som den i IKEA katalogen!

Och till sist...
Var på pump idag och svettades under Henriettas "mega-burn-fat-loose-weight-and-tight-up-your-muscles/ass-pass". Lovely. Ska testa på Connys hardcore/pump pass på torsdag. Det lär ska vara ännu tuffare. "Men vissa tanter har klagat" sa kassakillen på Avancia. Hrmpf... tanter ska inte gå på hardcore, de ska gå på vattengympa på Gullåsen.



Gimmie some lööööv!

Den här avsaknaden av kroppslig närhet börjar tära på mig. Det värker liksom i bröstet och suger i magen. Jag måste tanka lite Martin snart annars kommer jag att bli slapp som en trasa. Jag kan inte företa mig någonting, utan går bara trött omkring och biter på naglarna och längtar och längtar. Tur att Joel håller mig sysselsatt, men så klen som jag känner mig är hans utbrott rätt tuffa att tackla. Som tur är växlar han om från hysterisk till superglad ganska fort och nu sitter han nybadad och fräsch som en nyponros i soffan och äter snällt sin kvällsgröt. Han berättar saker för mig som oroar mig litegrann och som gör att man inte blir förvånad över att han är trött, arg och har ont i magen när han kommer hit.
För övrigt är han täppt i näsan och halvkrasslig. Idag när jag kom till dagis var han ute och plaskade med vattenkannor i sin tunna, långärmade t-shirt. Morr! Jag sa till dagistanterna att han måste ha jackan på sig, speciellt dagar som idag när det blåst, regnat och ruskat. "Jo, vi sa nog till honom att han måste ha jackan på, men..." Jag antar att t o m dagistanter drar sig för att ta fighter vissa gånger.

Kaos och oreda

Hade en riktigt bra dag på jobbet. Mitt humör var på topp och Joel var lika glad när jag hämtade honom från dagis. Vi åkte till Emmaus och Joel shoppade jeansjacka, två tröjor, en mössa, ett par byxor och ett par kalsonger för 14, 50. Billigt, billigt.
Vi kom hem och jag hittade sopkorgen på omkullvält på mattan. Jag blev lite irriterad, men hon hunden ser ju så rolig ut när hon skäms så det är svårt att vara arg någon längre tid. Men när jag kom in i sovrummet och hittade komposten i all sin geggighet i sängen, med ett gäng bananflugor som glatt kalasade på resterna, då var det lätt att bli arg mitt i allt.
Och sen började Joel sitt dagliga bråk; han fick inte äta framför tv:n. Det slutade med att han fick sitta i sitt rum (där han sitter än) och jag fick höra både det ena och det andra. Bland annat skrek han: "Jag tycker inte om när du ska vara såhär omständig!!"
Och lägenheten ser ut som ett bombnedslag och luktar hund. Jag måste städa! Jag önskar att det fanns ett uns av pedanthet i mig, så att jag åtminstone kunde hålla lite ordning.

Omständig och oredig, det är så jag får börja beskriva mig själv.

Bad hair day?

Joel kommer hem och det första han säger är: "Men Mamma! Vad rolig du ser ut! Du måste gå och fixa håret!" Hans far säger att mitt ansikte ser ut som en låda och Joel tar efter: "Hahaha, jo! Det ser ut som en kista!" Jag muttrar och blir nästan ledsen på riktigt. Jag är så svag idag, fysiskt och psykiskt. Joel kunde ialla fall stilla mitt krambehov och när han glömt bort att skratta åt mitt hår/ansikte så sa han "Du är den finaste mamman i hela världen". Och idag hade jag den finaste ungen också!


"Har jag varit full nu igen?" Del 3

Jag låg i horisontellt läge på Lindas soffa hela dagen igår. Lyckades dock samla krafter för att hasa ner till Minimarket, som ligger i samma hus, och köpa chips och dip. Men det smakade ingenting. Smaklökarna var bedövade. Och precis när man höll på att bli människa igen, var det dags att åka på nästa fest. Fredrikas 25-årskalas/kräftskiva. Vi hoppade in i Gunnar, Lindas bil, med våra hundar. Vi var trötta. Vi var illamående. Vi hade ingen lust. Mitt i eländet utbrast Linda: "Vilket pack. Men vi är ialla fall snygga!" Och sen vrålade vi av skratt en stund.

Kom till festen 45 minuter försent. Jag pinade i mig en öl och undrade när man vågade åka hem utan att vara otrevlig. Sen fick jag en snaps. Och det var kört. Och det blev kul! Vi hade tamponglekar och Norsk kareoke. Och mitt i allt var det morgon och jag låg nerbäddad i Fredrikas föräldrars gäststuga. Tittade mig förvirrat omkring och tänkte: "Är festen redan slut?" I dörren stod Fredrika och Daniel med ett varsitt överseende leende och en burk kallt mineralvatten. Och efter vad jag fått höra borde jag ändra rubriken på den här bloggen till "Har jag gjort bort mig nu igen?"

Jag saknar Martin. Nu ska jag lägga mig ner och tycka synd om mej själv och vänta på att Joel kommer hem.


"Har jag varit full nu igen?" Del 2

Fredagens kräftskiva började ute i Hammarland hos Linda. En taxi tog oss vidare till Arken, där vi dansade oss svettiga. Det var tur att jag hade en extra tröja i väskan, för hur snyggt är det att gå omkring med en blöt fläck på ryggen? Det visade sig dock senare att skulle bli mycket blötare än så. Inte bara för att man dränkte levern i öl, utan också för att vi tog oss inte bara ett, utan två dopp i Arkenpoolen. Det första var frivilligt, medan det andra skedde under visst motstånd. Mitt sprattlande gjorde dock att jag på något vis blev lite för tung för att kastas och hamnade först på poolkanten innan jag studsade i poolen. "Slog du armen!?" ropade Linda medan jag glatt simmade runt i poolen och kände ingenting. Men mina revbens heta möte med Arkens poolkant känns idag, måste jag säga. Och röda strimmor och blånader avslöjar att man ska vara försiktig med ölen, för vettlös blir man ju.

Nåja, med blöta jeans tog vi oss upp till Dixie för att äta en "stor, fet och flottig". Men så har de stängt!! Tio minuter förtidigt!!! Argt knackade jag på rutan och visade upp telefonen för att visa att det stod 04.52 på displayen. Ingen tog någon notis om mig, så istället tiggde vi till oss en risotto av en kille och gick hem till Linda och åt upp den.

Och igår då, då var jag inte häv måste jag säga. Och jag bävade för den kommande kräftskivan senare samma kväll. "Då ska jag vara nykter" tänkte jag. Men hur det slutade får ni läsa i del 3 av "Har jag varit full nu igen". Jag ska vila en stund.

"Har jag varit full nu igen?", Del 1

"Uhh-huuuh" var ungefär det första jag tänkte imorse när jag någonstans i min djupa dvala hörde "plingling". Paus. "Plingling!" Det tog ett tag innan jag vaknade och insåg att det var dörrklockan. "Nog någon som gått fel" tänkte jag och försökte sova vidare. "Plingling!" Det var ungefär då jag utstätte mitt "uhh-huuuh" klev upp och öppnade dörren. Där stod Antons hundvakt med hund i koppel och någon påse i handen. Jag kan inte ha varit en vacker syn, för hon såg rätt skärrad ut där jag stod vid dörren med håret på ända, en mintgrön morgonrock som skar sig helt i färg mot mina blålila ringar under ögonen. "Jaha, tjena" sa jag, tog hunden och påsen och stängde dörren framför näsan på henne och hasade tillbaks till soffan jag sovit på. Hos Linda. Det råkade bli efterfest.
På någon stol hängde mina blöta jeans... Oj oj, nu är det mat!

To be continued.