Bloody Jenny.

Jag har mens och hasar omkring med munnen som ett streck och med en stor rynka mellan ögonen.
Joel nojsar och Romeo ger honom ett hett tips:
"Säg inte sådär Joel. Mamma blöder."

Hemfärd och hemkomst.

Nu kan jag bocka av två veckors praktik och en innevecka från "kvar att göra i skolan-protokollet". Efter tre veckor borta hemifrån var det superskönt att köra iland i Eckerö igårkväll. Då hade jag och Romeo varit på resande fot hela dagen. Vi startade tidigt, tog ett stopp vid Valbo köpcentrum i Gävle, köpte inget, men vi strosade ändå runt på IKEA och kikade nyfiket in i de mysiga rummen. Överens är vi ju gällande det mesta och även inredning, tydligen. Det underlättar ju sen när vi ska bli sambos :)
Vidare söderut. Vi åt en flottig pizza i Hallstavik, för att undvika att bli alltför hungriga ombord på M/S Eckerö och av den anledningen förledas tro att den där cafeteriamaten kanske inte är så tokig ändå. Men det är den ju.

Efter att vi åkt och hanldat frukost på Selääää, åkte vi till Ma och Pa Enberg för att hämta Hund. Det var en väldigt glad hund som mötte oss. Hon har nog haft en toppen vecka minsann och blitt bortskämd något alldeles fruktansvärt. Vi fick redogörelser från allt som Seidi gjort i veckan, hur hon ätit och bajsat. Helst hade de velat att vi åkte iväg och lämnade hunden kvar tror jag.
Det är tur för Seidi att hon är så populär så att Ma och Pa kan ha förbiseende med hennes små egenheter.
Jag menar, hade jag mitt i allt rispat Ma Enberg på läppen med mina naglar när vi skojat och haft trevligt hade jag inte varit poppis. Inte heller om jag spelat Allan i skogen och gapat och skrikit när jag sett ett rådjur, och ryckt i kopplet så Pa Enberg nästan låg i backen. De hade heller inte accepterat att jag ockuperade hela soffan och där helt ogenerat lagt på rygg och snarkat med särade ben. Om jag till på köpet hade varit så lat att jag vägrade göra dem sällskap på en kvällspromenad, hade jag nog fått se mig om efter andra svärpäron.


Ouppsss!

Härnösandsveckan närmar sig sitt slut. Imorse stressade jag upp till biblioteket för att delta i en av de tre examinationerna vi ska delta i innan vi själva ska examineras. Man ska m a o sitta och lyssna till när någon ger tips, råd och konstruktiv kritik på någon annans examensarbete. Sedan sitter en sträng examinator (universitetslektor/professor) och antingen hyllar eller sågar arbetet totalt. Detta ska man delta i för att själv veta vad som komma skall när man tror examensarbetet är färdigt.

Tji fick jag. Här var ingen examination. Jag bloggar istället.

Imorse fick jag en liten chock när jag stod nyduschad och rotade efter kläder i min "garderob" (=resväska). Mitt i allt öppnas dörren och jag står patt mot öga med en städerska. Vi var båda som förstenade innan jag kom mig till sans och lyfte jeansen jag hade i händerna mot bröstet.
"Oj, hej, ursäkta" fick hon ur sig. "Jag tänkte bara kolla om det fanns toapapper."
Fortfarande chockad klev jag in i badrummet och tog en rulle toapapper.
"Asså, nej! Jag tänkte bara fylla på om det behövdes!"
Naturligtvis, varför skulle hon vilja ha vår halvtomma rulle. Jag ställde mig igen att titta på städerskan med jeansen tryckta mot bröstet. Hon bad återigen om ursäkt och stängde dörren.

Då slog det mig. Där på golvet låg ju Henrik på en madrass (ja, Romeo alltså). Han hade inte sagt ett knyst och jag undrade om hon sett honom. Jag tror inte det är okej att man hyr enkelrum och släpar med sig madrasser nämligen... Orolig blev jag. Vad skulle hända nu? Skulle städerskan ringa och skvallra till de som hyr ut?
"En tjej med hängpattar har karlar på rummet!"
Eller skulle hon hålla käften av den anledningen att hon skämdes över att ha stövlat in i rummet kl 9 på morgonen, stirrat på mina tissar och försökt lura mig på toapapper?
Kanske hon inte såg honom?
Jag var tyst och tillknäppt hela frukosten och väste "schhyyy" när Romeo skramlade med porslinet eller harklade sig för högt.

Nu har jag kommit över det. Som Romeo sa: Vad kan hända? Tror du att du får någon straffavgift? Kanske, men det kan jag ta. Tror du att du åker i fängelse? Nej, naturligtvis inte! Dåså, ryck upp dig för fan. Okej.

Men det kändes onekligen som att bli tagen på bar gärning!

Camp Molloy vs. Campus Härnösand

Just nu är livet fyllt av krav och måsten. Igår satt jag och räknade upp saker för Romeo som jag faktiskt hade lust att göra. Man får lust med de allra märkligaste sakerna när man verkligen inte har tillfälle att utföra dem... som om jag hade åkt iväg till nån djungel och lekt Camp Molloy även om jag hade tid och möjlighet. Nä, men just det var jag sugen på igår. Springa runt alldeles svettig och skitig, slira runt i lera och paddla över forsande vatten med en prasslande karta i handen. Sen känna tillfredsställelesen när jag gått i mål och fått äta konservsoppa över öppen eld medan farliga kobror prasslade i busken bredvid tältet. Nu sitter jag istället på campus i Härnösand och ska förbereda mig inför min första handledarträff och enda anledningen till att jag är svettig är att det är satans varmt i den här datasalen.




Jäktar förbi.

Full rulle. Hemkommen och påväg igen. Har just panikskrivit vfu-arbeten. Nu vill jag hellre umgås med mina killar än att skriva i en tråkig blogg.

När jag kommer tillbaks på fredag ska aktiviteten återupptas här... kanske...

Baj baj.

Imorrn är det avfärd till Norrtälje igen. Jag har inte alls någon lust att åka hemifrån! Denna vfu känns minst sagt som ett nödvändigt ont, framför allt då man blir tvungen att vara ifrån sina favoritkillar så länge! Jag känner mig inte alls inspirerad till att göra saker. Jag orkar inte anstränga mig för att lära känna barnen. Jag går där och väntar på att dagen ska ta slut så jag får åka "hem". Nu är det bara fem dagar till, fem dagar kvar på den allra sista vfu:n i mitt liv. Det blir en härligt fet bock att pricka av från listan!

Nu har jag suttit och förberett mig inför morgondagens intervju med handledaren. En hel del böcker ska få följa med i väskan också, jag ska läsa så ögonen svider och fixa den kommande hemtentan galant!
Men nu ska jag lägga mig bredvid världens bästa i soffan och se gamla Idolrepriser.
Mmmmmysigt!

Veckan som gått.

Kärlek är det enda som blir större ju mer du slösar med den. Klyschigt, men sant.
Kärlekskrank och förväntansfull klev jag iland i Eckerö igår. Susade iväg till mitt hjärta för att hinna säga hej en snabbis innan jag skulle dra iväg med tjejerna på Stand Up.
Åh! Och där låg han på soffan, den bästa jag vet (förutom Joel), rufsig i håret och i bara kalsonger. Varm och mjuk och underbar och helst av allt hade jag krupit ner där och aldrig stigit upp igen.

Men plikten kallade. Jag fick skjuts till Arken och där åt vi god middag och drack gott vin. Vi skrattade åt standuparen (kommer inte ihåg vad han hette) så vi grät.
Klockan 03 fick jag hjälpa en ehm... "trött" karl hem i säng. Men det var rätt skönt att få komma hem i bra tid. 

Imorse sov vi länge och kunde knappt vara en cm ifrån varandra, vi som inte setts på tusen år. Och så kom de där tre orden som skickar stötar till bröstet och fjärilar till magtrakterna när man vet att man själv känner precis likadant. Det här är det bästa jag varit med om på myyycccket länge!

Ja, och praktiken då. Den har väl varit bra. Handledaren är bra, ungarna snälla, personalen trevlig och otroligt välkomnande!
Anna har varit en trevlig värdinna under veckan. Hon har t o m fixat matlåda åt mig! I torsdags drog vi till Täby och gjorde av med tusenlappar. Bråttom hade vi, så vi slet åt oss det som verkade bra och kollade nog inte på en enda prislapp. På H&M vet man ju liksom att det är billigt!

Jag kanske återkommer med fler detaljer, men nu måste jag vila lite... :) Glömde ju ta mina ReVigör, baksmällepillren!!!

Puss och kram!

Sömbrist.

Det ska bli SKÖNT att komma iväg och få SOVA som folk. Jisses, det här värre än att ha spädbarn... eller kanske inte. Men nu har jag inga spädbarn och då önskar jag att jag skulle få EN NATTS OAVBRUTEN SÖMN. Men nej. Någon snarkar... eller drar täcket av en. Jag boxar till han i sidan och kan inte somna om för Seidi tassar runt med sina klor mot golvet "tjipp, tjipp, tjipp", går och dricker vatten "slafs, slafs, slafs" och dunsar till sist ner i soffan. Jag ligger och lyssnar noga efter fler ljud att störa mig på, men nu verkar det vara lugnt. Sluter försiktigt ögonen, drar en djup suck och knådar in min trötta skalle i kudden.
*SNAAARRRKK*... men nog var det ju själva.... boxar till karln i sidan. Vrider oroligt på kroppen. Jag är för vaken för att hitta en skön sovställning och så är jag nog lite pissnödig också. Tassar upp, pissar och kryper ner i sängen.
"Mammaaaa?!"
Men vad satan är det nu då??!?!?!?
"Jaa?"
"Får jag sova hos dig?"
"Nej, det är för trångt!"
"Men jag drömmer mardrömmar!"
Stackarn då. Kliver upp, viker ihop mig i Joels trånga säng. Han ska såklart kramas och hålla om, rädd som han är för alla nattspöken. Själv ligger man med en irriterad min och slänger sig hit och dit för att på nåt sätt få en bekväm fosterställning. Hur lätt är det när man helst vill sträcka ut sig raklång? Väntar tills Joel somnat, då jag äntligen får krypa ner tillbaks i min egen säng. T o m snarkandet är bättre än att ligga ihopskrynklad och "sova".
Ahhhh.... sköna kudde. Och där vart jag av med täcket, men vad gör det? Ilskan över min sömnbrist har gjort mig varm. Sluter ögonen... mmmm....

*PIP PIPPI PIIIP, PIP PIPPI PIIIP*

Väckarklocksjävel!
Vilken bra start på min första praktikdag.
Ha en trevlig vecka allihop!

Norrtälje.

Imorgon, mina vänner, bär det av till landet i väster igen. Inte så långt denna gång, bara till Norrtälje där jag ska göra praktik två veckor. Många är de som engagerat sig i de praktiska detaljerna kring boende och hur jag ska hitta till skolan. Johans mor Siv, som bor i Norrtälje, ringde och hörde sig för häromdagen. "När kommer du? Du får gärna bo hos Anna, här är hennes nummer!" Så jag ringde "styvsyrran" Anna. Jag var välkommen. Hon skulle t o m hämta upp mig från bussplan och skjutsa mig till skolan på en gång. Jättesnällt!

Det känns rätt skönt att åka iväg och få lite miljöombyte. Kanske jag skulle passa på att hitta stilen nu också när jag ändå har Anna i närheten... :)

Prenumeration.

Linda ska prenumerera på min blogg. Jag förstår inte riktigt vad det innebär, men jag blev manad till att skriva ett inlägg. Så nu gör jag det.

Lördag.

En regnig lördag.
Jag spenderar den tillsammans med son och Batmandvd, en massa lördagsgodis och trioglass. Ögonen är trötta idag och huvet tungt. Det är märkligt att jag och min söta rara Romeo har så mycket att prata om så det går åt två liter vin och klockan hinner ticka fram till 03 innan vi fattar att det är dags att gå till sängs.
Nu har han åkt för att spela rock ´n roll med "de fula fiskarna" i
Facedrill. Joel blev så ivrig och ville följa med. "Jag vill se på fula fiskar!" Han tog det ju ordagrannt såklart, lillen. Haha, som att de hade ett akvarium med simpor i replokalen ungefär!
Vi åkte istället till bibban och lånade några dvd:n. Och så sökte vi upp Romeos tonårsband Herpes Simplex gamla LP, Pedofil, och skrattade hjärtligt åt vår hjälte på omslaget: extremt långhårig och extremt mycket tandställning i truten, skinnväst och hårdrockstshirt.

Nu ska jag passa på att läsa lite miljöekonomi medan Joel kollar på Batman.

Jag är självgod.

Jag kan (när jag inte har bättre saker för mig = ofta) sitta och läsa mina egna blogginlägg från flera månader tillbaka och fnissa för mig själv. "Hah... det där var bra skrivet. Roligt!" kan jag tänka. Det ÄR roligt med bloggen. Jag brukar också gå in och kolla statistiken, hur många som läser. Så blir jag nöjd när den röda kurvan pekar spikrakt uppåt en 350 stycken läsare. Då måste jag genast skriva ett inlägg, helst ett bra och roligt så de där 350 personerna inte kan låta bli att läsa min blogg varje dag. Sen vill jag att de ska länka jenelibloggen vidare till andra bloggare och tills jag blir en bloggkändis. Undrar om bloggkändisar klassas som B-kändisar? Kanske man högst får en biljett till StandUp på Arken...
Hursomhelst betyder kommentarerna mycket för en hängiven bloggare. Den där nollan i kommentarsfältet vill man inte se.
Alex Schulman har ibland över 175 kommentarer på sin blogg. Då blir jag avundsjuk. Varför ska han ha fler kommentarer än jag bara för att han är Alex Schulman?

Bloggandet börjar likna ett sjukligt beteende.

Självgod och avundsjuk. Inga fina egenskaper. Men så är den oförskönade verkligheten.


Hoj, hoj.

Klar med min forskninsrapport!
Nu ska jag cykla iväg som en galning till lådan och slänga in den. Jo ni, vissa lärare föredrar fortfarande den gamla tidens snigelpost.
Herregud, när det går på en minut att skriva ut!
Jag står inte ut.
Måste ge till ett tjut!
Såhär var det förut!
Innan internet kommit ut.
Jag blir slut.

Hejdå Simon.

I onsdags hade vi en liten avskedsmiddag för Simon, som återigen lämnar Åland och flyr till fjärran land. Denna gång till USA - till kärleken... och alla biffar. Jag föreslog att vi skulle ha en tävling om vem som var fetast när han kom tillbaka, men Linda protesterade å mina vägnar. Hon ville inte höra mer viktnojor, som hon påstår att jag grämer mig över hela tiden. Själv kommer hon ju svälla nu utav bara farten - runt magen alltså.
Linda bjöd på supergoda tacos och vi åt så vi bara låg jästa med hängande mungipor och halvslutna ögon, ett stort steg på vägen mot ett fetare liv. Simon var ändå rätt uppspelt och drog fram skinnet för att visa sina dollars. Han bredde ut bunten i händerna som en solfjäder och viftade med dem. "Tvåtusen, räcker för fest första helgen, hö hö hö!" Kaxig jäkel, den där. Han bör minsann hålla i pengarna om han ska till det där farliga landet!

Vid 20-tiden åkte vi hem jag och Joel och fann en soffliggande Romeo, het som en kamin och glansig i ögonen. Han luktade t o m sjuk. Jag serverade treo, sa "nåssidååå", pussade och klappade lite på huvudet.

Igår var han hemma från jobbet och på kvällen började han piggna i. Då tog vi ett parti plump och var glada när det äntligen var över, för Joel lipade ungefär 20 gånger, en gång per avslutat "set", då han aldrig tog hem så många stick som han tippat. Sen lirade vi yatzy. När det gäller att slå med tärningar han ungen bra flyt ändå. Han vann stort!

Nu äre dagisdags. Jag ska försöka det bästa jag kan för att bli klar med forskningsplan idag. Tidigt ute som vanligt.


Roliga bloggare.

Skrattattack imorse.
Mina bloggvänner kan vara bra roliga!

Gör ett besök hos
Mor och Tessa!

Morgonpromenad.

Man kan hitta mycket lustiga saker en tidig morgon på sin promenad.
T ex en chokladdoppad jordgubbe vid busshållplatsen.
Själv brukar jag ibland ta med mig ett äpple.

Mkt trevligt!

Idag har jag bokat in mig för en uppfriskande ansiktsbehandling på Cleopatra spa. Presentkortet från i julas har legat och samlat damm på hyllan tillräckligt länge nu. Jag hoppas på att få en skön stund och att hon ger mina "blackheads" en ordentlig omgång. Medvetet har jag tagit en behandling som gör att jag kommer ha en slant tillgodo också efter behandlingen. Med lite tur har hon några bra produkter för finnig hy som jag kan få med mig hem!

Igår vickade jag i Rby. Vad jag gillar den där skolan! Ungarna är söta, rara, snälla och duktiga (för det mesta) och personalen är fantastisk! Igår var det bara vikarier där, den ena mer känd för mig än den andra, men det är nåt i väggarna på huset som gör att man blir bästis med alla. Ett trevligt socialt klimat, antar jag!

Pluggdags nu!

Family life.

Det är värsta "family-life-living" här på Askuddsvägen. Mannen i huset står i Blåkläderbyxorna, visslar på She´ll be coming ´round the mountain och tärnar potatis till pyttipannan (överbliven potatis från häromdagen som nu måste återanvändas, inget kastas här inte!). Sonen sitter vid köksbordet och lägger patians.

Joel - Är dam mera än kung?
Romeo - Nej, dam är mindre.
Joel - Ässet går väl på alla?
Romeo - Japp, äss är högsta kortet.

Jag gillar det här familjelivet. Jag är redo och mogen tror jag. Det är härligt att äta middag tillsammas, diska och plocka undan, dricka kaffe, prata, spela Maja, natta barn, se på TV, lägga sig omslingrade och vakna av att någon ger en en puss och viskar "hejdå, vi ses i eftermiddag." Det är härligt att veta att vi kommer ses om bara några timmar igen!

Men en sak trodde jag aldrig om mig själv - jag gillar t o m att bli kallad Mamma!

Tandfén finns inte.

Påtal om tänder har Joel tappat sin andra lösa tand. Det skedde under en brottningsmatch i soffan, då jag råkade knäa honom lätt på underläppan.
"Plopp" sa det, precis som för Lina i Emil i Lönneberga.
"Tänk att den där kan bita av spagetti" sa Joel och studerade den lilla tanden.
Sen sprang han till köket, hällde upp ett glas vatten och lade dit sin tand. Han placerade glaset bredvid sängen och berättade att tandfén kom på natten och satte en peng i glaset.
"Fast jag tror inte på tandfén" sa han.
Men peng ville han såklart ha ändå. Vem som satte dit den kvittade.

Tidigt nästa morgon stod Joel med mörka ögon vid min fotända.
"Nu vet jag att tandfén inte finns. Det är ingen peng i glaset."

FanFanFanFan. Det glömde jag!

"Oj, jag glömde" var det enda jag fick ur mig. "Men hämta min plånbok då, så får du."

Känns som om hela grejen tappade poängen litegrann...

Trauma.

Joel var trött imorse. Han gillade inte att jeansen var styva och ställde sig att bröla som en älgkalv över de fula jeansen. Att borsta tänderna är vanligtvis inga problem, även om det är något han gärna hoppar över. Jag brummade runt ett par varv med eltandborsten i den vidöppna och brölande munnen så att tändkrämen sprutade, innan jag irriterat bad honom skölja truten.
"Men Mamma! Du borstade inte framtänderna! Det är viktigt!" sen medan han satte på ny tandkräm på tandborsten muttrade han för sig själv: "usch, vilken dum mamma jag har som inte borstar framtänderna på mig!"

Tänk, först tvingar jag på honom ett par fula och styva jeans och sen till på köpet struntar jag i att borsta hans framtänder!
Ibland vore det kul att dyka in i barnhjärnan och se hur det funkar när minsta grejen blir stora traumat.

Koncentratiooon!

Jag lider av koncentrationssvårigheter. Iofs påstod Romeo att det inte var så konstigt att jag inte kunde koncentrera mig där jag satt i soffan med min skolbok lutad mot bröstet, medan jag fängslades av ett program på Discovery om hur man gör krocktestdockor.
"Kanske du skulle stänga av teven?" förelsog han.
Jag förklarade att jag egentligen tog upp boken för att jag inte skulle kunna säga att jag inte tagit i en skolbok på hela helgen. Jag hade m a o gjort ett försök att läsa, även om de inte var helhjärtat.

Nu har jag flera saker jag borde ta tag i när det gäller skolarbetet. Det är det som är värst för en person med koncentrationssvårigheter. Om man börjar med en sak, känns det som om man kanske borde göra den andra saken före. Och gör man den andra saken först, så får man panik över att det där andra ligger och väntar på att bli gjort. Därför kommer jag idag att dela upp dagen och göra en sak på förmiddagen och den andra på eftermiddagen. Jag kanske är en riktig klyscha, en sån som har "många bollar i luften samtidigt"?

På nåt sätt har jag ju ändå tagit mig igenom tre års studier med denna bristande studieteknik.

Trött och sur.

I över en veckas tid har jag suttit innanför dessa fyra väggar, känns det som. Men jag ska väl inte klaga, eftersom jag inte ansträngt mig för att ta mig härifrån heller. På kvällarna och under helgerna har Joel fullt lekschema med sina kompisar. Från morgon till kväll ränner de här mellan varandra, leker och har skoj, medan man får hålla sig hemma för att kunna hålla ett öga på dem. Det roligaste man får göra är att ta en hundpromenad eller åka och handla.
Slö blir jag. Slö och sur.
Idag har vi suttit och stirrat in i dumburken hela dagen. Kasst VM de gör, svenskarna. Fast finnarna tog väl lika många medaljer iofs... av samma valör. Ett guld för Klüft och ett för Pitkämäki, som hivade spjutet över 90 meter utan att en enda gång träffa någon längdhoppare i ryggen.

Och inte får man sova på nätterna. Vaknar svettig om de kroppsdelar jag har under täcket och iskall om de som ligger ovanför. Om inte annat måste jag springa på toa. Och när jag just lagt mig ner har jag Joel vid fotändan: "Får jag sova här?" Men 120 cm är för trångt för tre pers, varav en är som en mask, så jag får gå upp och lägga mig i "maskens" trånga säng och vila fötterna på gaveln. Sen är jag omslingrad och kvävd tills han somnat och jag går upp och lägger mig på soffan där jag huttrandes drar den tunna pläden kring min matta och trötta kropp. Före 9.00 imorse var jag klarvaken och bestämde mig för att ta en morgonpromenad, medan alla andra av någon anledning kan sova hur bra som helst till halv tie.
Inatt ska jag lägga mig på soffan direkt, tänker inte ens prova trängas i sängen. Dörren till sovrummet ska stängas och låsas, så ingen kan komma och väcka mig.
Ska jag vara instängd mellan dessa fyra väggar vill jag åtminstone kunna få sova ordentligt.
Inte konstigt att man blir sur.


Störd.

Med massa gravida vänner omkring mig (okej, två stycken då), tror jag att jag gått och blitt skengravid.

Mina symptom är:
- trött, trött, trött (kan iofs bero på dålig sömn)
- humörsvängningar, obefogade irritationer och "det kommer gå åt helvete-inställning" i allt.
- pannknack och yrsel
- ont i pattarna

Men som sagt. Detta är en skengraviditet, eller kanske en normal ägglossning. Jag har inga pesetas, p-piller eller poletter, men däremot "piral", vilken ska skydda till 99,9% typ.
Eländigt om man vore en av de där 0,01% som faktiskt blev på smällen...

Igår var vi bjudna på en försenad födelsedagsmiddag hos Mor och Johan. Vi hade dock bestämt oss för att bestiga Storängsberget (eller vad det nu hette...) innan maten. Det är ett berg i byn som Romeo längtansfullt lyft blicken mot och nu bestämt sig för att undersöka om det var passligt att kasta sig ut ifrån.
Vi stannade bilen vid stigen som leder mot berget och började traska. Joel hade vandringskäpp i handen, jag hade Seidi i koppel och Romeo hade stora skärmväskan på ryggen. Väl uppe var vindförutsättningarna perfekta för ett fint flyg, men träd och buskar var ivägen för att få en bra start. Så vi traskade ner igen. Joel och Romeo var besvikna. Själv var jag lättad.
Det bjöds på god mat och vin och trevligt sällskap. Vi var hemma vid 22 och kl 23 gick vi i säng. Jag var slut och luktade sprit, enligt Romeo, för han kunde inte ha ansiktet vänt mot mig när jag pratade. Han var väl bara sur för att han måste köra, haha!

Inatt har jag haft sjuka drömmar, jag ska inte återge dem så noga, men jag blev lämnad av Oh Romeo. När jag förfärad och upprörd vaknade ur mardrömmen, hade jag en svettig hand på hans arm.