Granngubbe på fyllan.

Här sitter man på balkongen, i allsköns ro med solkeps och allt och läser Penetrering av Drougge (snuskbok), när det brakar till i buskagen nedanför. Jag hör en kvävd gubbröst: "Ajj, ajjj", lyfter på skärmen på kepsen och kikar över balkongräcket. Där ligger granngubben, med en promillehalt som absolut överstigit det tillåtna för bilkörning gånger 5. För han ligger där han ligger, endast iförd kalsonger och strumpor, fast plånboken har han fortfarande ett stadigt grepp om.
Jag sätter mig hastigt ner på stolen igen och försöker koncentrera mig på boken. Läser en rad, kikar mellan springorna på balkongräcket om gubben rest sig. Han ligger där han ligger. Läser samma rad igen. Funderar på om han är skadad. Jag ställer mig upp och studerar eländet som ligger i fosterställning där i gräset. Inget blod ser jag. Han rör på sig, stönar lite, alltså är han inte död. Borde jag gå ner och hjälpa honom? Nä, han får ligga där han ligger. Han tar sig nog upp småningom. Han lär ju inte frysa ihjäl i den här hettan. Fast tänk om han får värmeslag! Alkohol kombinerat med hetta bådar inte gott. Fast han ligger ju i buskarna, i skuggan av en tall. Nä, har han hällt i sig sprit får han minsann reda sig själv också.
Sätter mig ner igen, läser samma rad en gång till. Kanske jag skulle gå ner ialla fall...? Eller ringa polisen? Knacka på hos nån granne och be om hjälp?
Telefonen ringer. Sofie undrar om jag fick upp tanklocket på bilen (det är en annan pinsam historia...) Vi tjatar en stund, lägger på och när jag går för att kolla till gubben är han borta.

Han är harmlös, gubben, väldigt snäll och särskilt mån om Nylock. Han har berättat att han brukar mata Nylock när han verkar hungrig (=jämt) och han fyller på vatten i skålen som jag har ute på trappan. Men tokigt att en såndär farbro ska hamna i det där skicket titt som tätt.

Kommentarer:
Postat av: Sofie

Vilken tur att han hade stigit upp och gått= han levde! Otrevligt med sådana pinsamma situationer som folk själva på nåt vis har försatt sig i...(inte så troligt att någon annan än han själv hade hällt i honom spriten!) Första dagen på jobbet avklarat idag förresten!

2009-08-10 @ 16:26:10
Postat av: Jenny

Samma här, jag var faktiskt till Rääängsby en sväng med lite böcker till A-L på bibban. Hehe... Ialla fall, jag hade så bråttom, annars hade jag kommit in och sagt hej. Men jag såg en snygg Golf där på gården, med RÖDA bokstäver på nummerbrickan ;)

2009-08-10 @ 20:47:47
Postat av: Sofie

Ååååh du har träffat Herr Golf (som jag kallar honom, han känns så manlig och blev en han)! Banne dig att inte komma och hälsa på, så skulle jag kunnat ha gett dig en bensinlocks-lektion, tsss =)

2009-08-10 @ 20:58:56

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback