En regnig och trist dag kan man hitta på mycket kul!

En regnig och trist dag kan man hitta på mycket kul!

Joel är hostig och regnet smattrar på rutan. Idag håller vi oss inomhus. Med en fyraårings fantasier och ideér behöver en regnig och trist dag inte alls bli så tråkig. Han ville leka clown, så jag målade honom i ansiktet och sen hade vi cirkus på golvet! Vi hade kul med webbkameran också, titta bara!




Hundliv

Ikväll ska det ske... kampernas kamp. Länge trodde vi att det inte skulle bli av, eftersom "vapnet" var försvunnet och jag var nästan på väg att införskaffa ett nytt. Tur att man inte behöver någon licens. Det går att köpa i vilket varuhus som helst. Igår kom dock Joel springandes med det, det hade tydligen legat i hans verktygslåda. Jag blev glad och tyckte det var tur att han hittat det! Men den stackarn som låg bredvid mig såg ut som hon just sålt smöret och tappat pengarna.
Joel höll upp klotången mot mig och jag log ett, för Seidi, elakastyvmodernaktigt leende och visade den för henne. "Titta! Vi hittade den!" Innan jag hann blinka hade hunden hoppat ner från soffan och intagit försvarsställning på golvet under bordet.
Att klippa klorna på en hund är ungefär lika lätt som att kratsa hovarna på en ilsken noshörning. Nåja, det finns säkert de hundar som är väldigt medgörliga, men min är det inte! Bara man visar vertkyget åt henne, fattar hon vad som är på gång. Då går hon iväg med svansen mellan benen och undviker ögonkontakt. Det gäller att ladda med godis och tålamod. Det tar sin tid. Joel brukar vara den som sköter godiset och klappar henne på huvudet och säger "duktig vovve" när man lyckats med att klippa en klo. En av 22 stycken. De två "sporrarna" hon har kvar på bakbenen är jobbigast. De måste klippas ofta eftersom de tenderar att växa runt och skada trampdynan. Nåja, vi får se hur det går ikväll... jag ska fundera på taktik och ladda ordentligt innan, pasta har jag hört att är bra att äta innan man ska utöva fysisk aktivitet.

Jag fikade på Robert´s igår och började prata med en gubbe om hundar. Han tyckte min var så fin! Vi satt där och pratade och tittade ut på henne, där hon satt och huttrade utanför fönstret och viftade lite osäkert på svansen när någon gick förbi. Emellanåt tittade hon längtansfullt in på mig där jag satt med min kaffekopp och goda texasbulle.

Idag var samme gubbe på Robert´s. Vi hälsade som gamla bekanta. Han hade tagit med sig varuprover på ett torrfoder han sålde, det innehöll jättelite fett. Perfekt för min smått överviktiga jycke. Han hade slängt i ett hundkex också. Jag tog hans nummer och lovade ringa om hunden gillade det. Vaddå om hon gillade det. Hon nästan knuffade omkull mig när jag kom ut och skulle binda loss henne. "Det luktar maaaaaaaat!" Hon fick kexet. Jag ska ringa gubben på måndag.

En vanlig lördag

Skönt att ta det lugnt, vakna upp av en liten hand som smeker en i håret och försiktigt viskar: "Mamma, vakna." Jag slår upp ögonen, någon kravlar över mej och tassar på nakna fötter över golvet in till toaletten, kissar, spolar, springer vidare till vardagsrummet. Slår på tv:n och sätter i Lotta på Bråkmakargatan i videon.
Guuuud, vad skönt när barnen blir så stora att de sköter sig själva en lördagsmorgon, man behöver inte längre vara livrädd att han ska skada sig själv, ha sönder något eller dra katten i svansen om man inte har ögonen på honom hela tiden. Jag ligger i sängen och småslumrar, hör pratet från tv:n och hur han sitter och skrattar åt filmen.
Jag messar min kompis Carola från sängen och frågar om hon har lust att hitta på nåt med pojkarna idag, hennes och min son är jämngamla. Hon var upptagen.
Stiger upp, Joel vill ha plättar till frukost. Hmm... passar inte som frukostmat, men jag är snäll idag. Jag fixar hans plättar och äter själv en rågmacka med gurka.
Vi rastar hunden och går till lekparken som ligger här bredvid, där vi hittar vinbär som gömt sig längst in i buskarna. Tur att jag hade en bajspåse i fickan (oanvänd) som vi plockar vinbär i. Går hem och lagar paj. Brygger kaffe och äter paj.
Sen slappar vi en stund, innan vi packar ihop badkläder och cyklar i blåsten til badhuset. Vi simmar och åker rutschkana och badar bubbelpool. Cyklar hem igen. Äter lunch. Joel är trött, kollar på Lotta igen medan jag sitter framför datorn en stund.
Sen vill han gå ut igen, vi går till diket, där han fiskar med vasstrån och Seidi äter gräs och kräks grönt, fräscht! Till lekparken, gör en båt av bildäck. Joel blir ute och leker, medan jag går in och lagar mat.
Han kommer in och vill att jag ska hjälpa honom med en grej ute. Jag förklarar att det itne går när jag har mat på spisen. "Jooo, du måsteeeee!" Dagens första bråk utbryter. Går över rätt fort, dock. Smärtfritt den här gången. Han får sin kossa i famnen och tröst, vi äter mat och Joel säger "Mmmmmmm!" när jag lyfter på locket till grönsaksskålen och os från kokt broccoli och blomkål stiger upp till hans näsa. Ungen gillar grönsaker!
Sen bygger vi hus av klossar i hans rum tills bolibompa börjar.

Resor, fester och skoj i all ära, men nog är det skönt att vara hemma och bara vara mamma också!