Lägg ner nu, Leif!

Jag såg på en talkshow med Kristian Luuk (inte sen kväll med Luuk) för nåt år sen. Leif Silbersky var gäst i programmet. Han var laid back, trevlig och inte sådär stel som man ofta ser honom i andra sammanhang. Luuk hade grävt fram bilder från Leifs barndom, vilket fick den kände advokaten att darra på underläppen och torka tår i ögonvrån.
"Jag hade glömt bort de där bilderna" sniffade han och berättade ömt om sin käre mor, sin fru och sina älskade barn.
Leif har ett hjärta. Det är stort.

Men jag förstår inte hur Leif kan sova på nätterna, då han försvarar flera av Sveriges värsta brottslingar! Jag läser på Wikipedia att Leif Silbersky säger att han "av moraliska skäl inte kan åta sig narkotikamål". Då kan man ju undra om inte moralen spelar in i dessa hemska misshandels- och mordfall som han har att göras med nästan dagligen?

Leif försvarade t ex lilla Engla Höglunds mördare, "42-åringen". Han försvarade mannen som slog ihjäl en försvarslös 78-åring kvinna på en parkeringsplats för någon vecka sedan. Och det senaste: pojkvännen som misshandlade Emma, som nu ligger som en grönsak:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7036346.ab

Jävla Leif.


Bokslukarn.

Joel är en riktig bokslukare! Varje gång han varit till skolbiblioteket visar han mig ivrigt vad han har lånat. Han berättar mycket om olika böcker och författare. Han jämför böcker med varandra, vilken som var bättre. Han är mycket intresserad av vad jag läser också och frågar vad min bok handlar om. Helst vill han höra en snutt ur den, men det är rätt jobbigt att läsa högt ur en "vuxenbok".
Varje kväll läser först jag några kapitel ur en bok som han valt och sen ligger han själv och läser en stund. Eller... stund och stund. Jag får nog säga till en och två gånger att det är dags att släcka lampan!
Just nu läser han Pappa Polis av Laura Trenter.
"Men det är så spännande!! Jag kan inte sluta läsa!"
P.S Nej, jag har inte köpt någon kamera. Jag springer runt med lappisen och fotar med webcamen. Det är liiite bökigt.

Hårt.

Min soffa är så hård så när jag sovit på rygg har jag ont i hälarna när jag vaknar.

Lördag...

... och tomt i kylskåpet. Men man tager vad man haver, som jag brukar säga.
Lunchen:

sallad av riven morot, grynost och majs. Dipp av creme fraiche och pepparrots cantadou. Åländskt hemvete med smör och ost. Tomater.



Ens senaste inköp till hemmet. Ett tyg att ha på sin vägg. Nu hänger det bara där och provhänger, liksom.



Kuddarna inhandlades på Ikea förra helgen. Mycket mönster blir det. Min vän Feffe undrade om jag genomgick nån slags kris - eftersom han hörde att jag också är sugen på att åka på Peace and Love festivalen.
Flower Power!


Propp å jobb.

Efter månader av dövhet fick jag idag äntligen tillbaka min hörsel. Det har verkligen varit besvärligt, t ex när vi var i Egypten för ett par månader sedan slog vaxet i örat helt lock och jag gick i ett par dar och gnällde över min dövhet. Locket släppte dock på flygplatsen påväg hem, då en ilsken arab slog handen i disken då han ville snabba på tempot i kön.

Men nu har det verkligen varit olidligt. Så fort jag lagt mig på högra örat har det täppt igen och jag insåg att jag nog behövde söka professionell hjälp för min åkomma.
I två nätter droppade jag Remo-Vax i öronen, pluggade igen dem med papperstussar och spolade ur på morgonen.

Idag åkte jag till hälsocentralen för att bli ursköljd. Sköterskan tittade först i mina öron med sin örontittargrej.
"Ojojoj, här var det vax minsann!"
Hon styrde ihop spolspruta, ljummet vatten och rondskål. Sen fick jag sitta och hålla i skålen medan hon tryckte in sprutan i örat och sprutade in vattnet.
"OJOJOJ, här kommer det grejer!" utbrast hon.
"Få se, få se!" sa jag och tittade ner i rondskålen.
En brun klump hade landat i den och plötsligt uppmärksammade jag att ventliationen brusade i rummet.
"Jag hör!" strålade jag. Sen var det nästa öras tur. Samma procedur.
"OJJJ OJJ OJJJJJ!" skrek sköterskan av upphetsning.
Tillochmed jag blev lite äcklad när jag såg vad jag gått och burit på inuti mig. En brun sörja böljade i rondskålen, vari det låg en klump och guppade.

Glädjestrålande skuttade jag från sjukhuset och inte bara för att jag blivit av med vaxproppen, utan jag har ju fått jobb idag också. FAST tjänst! Känn på den!

En tirsdag i april.

Jag är trött.
Jag är svullen.
Och ikväll ska jag ut och springa med Fredrika och Patrik. Jag och Fredrika ska delta i Sjöjungfruloppet den 8 maj. Vi börjar träna nu. I tid, tycker vi. Fast vi är ju rätt tränade redan ;) Bara lite kondis som fattas.

Jag vet inte vad som var värst med jobbet igår: att ungarna påstod att jag hade clownbyxor, eller att min kollega tyckte jag såg ut som en "Mogen kvinna" i min nya frisyr. Vem fan vill se ut som en Mogen kvinna??
Suck.


Sverigehelg.

Den här helgen åkte jag och Joel till Stockholm för att:
a) hälsa på brorsan med familj.
b) se på bio.
c) shoppa lite.

Tyvärr valde Simon att ta med sig Elias till Åland precis den här helgen. När vi ska komma! Jag misstänker att han undviker oss... Men ialla fall var Adis och Ann-Catherine hemma för att ta emot oss, och det blev bra det med!

På lördagen åkte vi då och vi började med att stoppa till i Heron City för att kolla på Draktränaren. Vilken härlig film! Både jag och Joel gillade den, även om jag måste ta mig en liten tupplur för att orka igenom hela. Draktränaren rekommenderas skarpt till alla barn över 7 år!!
Efter filmen åkte vi vidare till Skärholmen för lite shopping. Joel köpte sig en ny kickbike "razor" som sprutar gnistor när man bromsar med den. Fränt. Han fick också nya skor och en snygg, röd Adidaströja.
Mamman fick slita åt sig tri plagg från JC på REAhyllan utan att prova. Men det är tur att allt klär en skönhet ;)

Sen drog vi hem till familjen Pettersson/Renfors. Adis har verkligen lärt sig mycket sen Faster såg honom sist. Han pratar utav bara tusan. Långa meningar!
"Ja ingen bebis. Ja toj pojke" förklarade han. När jag frågade vad han heter svarade han: "Ajan Pättässån". När vi såg på Pirates of the Caribbean sprang han och gömde sig: "Jädd!! Läskit!" 
"Fastej pjuttaj. Fastej luktaj ijja." kläckte han också ur sig. Jag vet inte var han fick det ifrån...
Han härmade allt man sa, men fick problem då jag försökte få honom att säga "nationalencyklopedin".

På söndagsförmiddagen tackade vi för oss och åkte till IKEA och gjorde av med massa penningar. I min enkla boning har jag nu b la nätta sittdynor till köksstolarna, kuddar till soffan, dvd-hyllor, turkosa handdukar och nån onödig kökshylla som jag slet åt mig utan att titta på prislappen. Den var dyrast av allt. Suck. Åt Seidi köpte vi en ny bädd, jättefin, grå med tassavtryck på. När vi kom hem försökte vi locka Seidi till sin nya, fina säng, men hon bara snusade misstänksamt på den och gick och la sig på soffan.

Det var en trevlig helgtrip!

Däcksbyte.

Idag har jag bytt tossor på bilen. Nästan helt själv. Jag hade blinkat vackert med ögonfransarna och lurat hit K att hjälpa mig. I god tid plockade jag fram däcken, radade upp dem och började leta domkraft och fälgkors.
Var satan är dom då?! Sökte och letade, grävde och rotade och efter mycket om och men hittade jag grejerna i en lucka på reservhjulet. Där fanns också startkablar som jag sökt efter vid nåt annat skede.
Bra att veta!

K dröjde. Jag bestämde mig för att sätta igång på egen hand, det kan väl inte vara så svårt? Jag satte fälgkorset på bultarna, kickade till det med foten så bulten släppte och lossade på alla. Sen hissade jag upp bilen och tog loss det ena däcket. Jag blev fundersam. Det brukar vara skillnad på vilket däck som ska vara var. Jag sket i skillnaden och satte på det som låg närmast.
När jag stånkande och stönande börjat med hjul nummer två kom grannen strosande.
"Ska du ha hjälp?" undrade han.
"Nätack, det här går finfint det" sa jag och fumlade med bultarna, tappade dem, skruvade åt fel håll etc.
Grannen stod envist kvar och samtalade lite, men till sist kunde han inte låta bli att hjälpa mig med den där bulten.
I samma stund rullade K upp på parkeringen.
"Så dags att komma nu!" ropade jag.
Tjopp, tjopp så hade grannen och K fixat på resterande hjul och jag behövde bara bjuda på kaffe som tack för hjälpen.

Men nu vet jag att nästa gång jag ska byta däck så behöver jag inte "ordna" nån att hjälpa mig. Jag behöver bara börja själv, så strömmar hjälpen till från alla håll :)

Lip-söndag.

Herregud, vad är det med mig??
Jag har hittills lipat mig igenom söndagens tv-utbud.

Först Oprah. En dvärgfamilj gästade programmet. De var framgångsrika, glada och härliga människor med tre adopterade dvärgbarn. Och de såg så himla gulligt ut när de i samlad tropp, likt Snövits dvärgar, tågade in på Oprahs stora scen och hon tryckte in deras små dvärghuvuden i sin stora barm för att hälsa dem välkomna.
Sniff, sniff...

Sen kom Extreme home makeover. Jag hatar egentligen det programmet, för att det är så överdrivet och amerikanskt. Och för att det alltid får mig att gråta. 
Idag: den amerikanske hjältepappan tjänade sitt land i Irak, medan resterna av den amerikanska kärnfamiljen stod med armarna runt varandra på den rangliga trappan och bad med tårar i ögonen: Please, ABC, give us a decent home and bring us back our dad! Och där kommer han! I stridsmunderingen landar han med en helikopter på den bruna och fula gräsmattan och familjen är återförenad!
Buuuääääää!

Körslaget.
Team Picasso är ju helt suveräna! De har sången, koreografin, glädjen och.... allt! När de sjunger M. Jacksons They don´t really care about us, så får jag en smärtsam klump i halsgropen och underläppen börjar darra. Så bra!
Bröööööl!

Nu ska jag åka till Sparis. Jag ska försöka att inte börjar gråta när jag ser den gula sparisgubben, som står där på parkeringen med ett påklistrat smajl. Egentligen är han ensam, kall och ledsen.



Gravid.

Uuuuh, jag känner mig bakis. Gertrud kom hit igår och vi såg på Talang och drack nån öl. Närmare bestämt tre stycken. Och så vaknade jag imorse med sprängande huvudvärk.
Inte nog med det, inatt drömde jag att jag var gravid. Jag hade köpt en begagnad, beige barnvagn som jag bestämt skuffade uppför Skutviksbacken.
"Vad ska du med den där till?" ropade mamma.
"Du ska blir mormor igen!" fräste jag, lagom lycklig över mitt tillstånd.
Vilken fasa.
Men innan drömmen var slut hade jag bestämt mig för att det inte skulle ligga nån unge i den där vagnen ialla fall.
Idag ska jag och Lindisen göra stan. Kul kul.

Peace and love!

Jag har aldrig varit på festival, men nu är jag duktigt sugen! Jag vill åka på Peace & Love. Vem ska med?
Här finns detaljerna!
Här är artisterna:
PEACE!

Rotten.

Tänk att jag börjar ruttna så fort jag blir instängd mellan hemmets fyra väggar. Påsken - ingen hit. Åkte till mor, till far, i övrigt satt jag bara hemma och blev bara mjukare och mjukare, började lukta illa och antog en brunaktig färg. Sakta men säkert höll jag på att ruttna bort.
Igår ropade Gertrud in mig till henne när jag kom traskandes på parkeringen. Joel hade precis gått till Johannes, så jag vi tog oss en promenad. Jag kände hur jag blev upplyft av lite kompissällskap. Jag har inte träffat NÅN på hela påsken. Förutom päronen då, å jo, det var väl trevligt på sitt sätt också.
Idag. Joel blir sjuk. Ont i halsen och kraxig, hostar så det skräller i bröstet. Vi blir hemma. Imorgon också. Och jag ruttnar.
Imorgon åker Joel till sin pappa. Sen är jag barnledig och Då ska jag TRÄFFA FOLK. Jag har bokat in med Linda redan, vi ska fika/luncha på stan på lördag. Jag vill se folk. Jag vill prata. Jag vill inte ruttna.

Efter.

Jag tror jag bloggat längst av alla jag känner, men ändå är jag sist med att göra en personlig "framsida" på bloggen. Hur gör man det? Är det massa html-koder och skit? Hjälp mej då!

Ålands dejtingstatistik.

På Åland bor det för närvarande 27 734 personer (31.12.09, ÅSUB).
Om vi lite krasst säger att hälften av dessa människor är män betyder det att 13867 personer har snopp.
Nu tänker jag dela dessa 13867 i tre olika ålderskategorier.
Kategori 1: 0-20 år. Kategori 2: 21-40 år. Kategori 2: 41-100 år.
Den ålderskategori som skulle vara aktuell för mig är kategori 2, där det då finns 4622 män. Nu antar jag att hälften av dessa redan är upptagna. Då finns det 2311 stycken kvar. 

Av dessa 2311 män är:
- 1000 st BMW-älskande, fjuniga landsortsynglingar som står i Arkenkön och skriker: "När ni inga tääär någgi!!"
- 500 st är förmodligen på den äldre skalan och gillar att klä sig i skjorta, chinos, loafers med tofsar. De tycker Old Spice doftar fräscht och bryr sig inte om att håret blivit lite väl tunt på senare år.
- 500 st är skitiga bilmekaniker som tycker att en kvinna hör hemma framför spisen och tror att sonen blir bög om han provar mammas rosa nagellack.
- 200 har ett tvivelaktigt förflutet.
- 11 är bögar.

Jag låter siffrorna tala för sig själva.

Jag har just skapat ett konto på Spraydate.

Generösa Göta.

Igår var Joel hemma från skolan, efter mycket om och men. Jag är hård. Han ska helst ha feber eller ha spytt eller ha något konkret fel. Inte bara känna sig dålig, snuvig, ha ont i huvudet eller magen. Då måste han åtminstone försöka gå till skolan, så får han väl gå hem sen om det blir för jävligt för han. För rätt ofta "glöms" sjukan bort när ungarna kommer till skolan.
Men igår ringde han när jag var påväg till skolan. Han var väldigt snuvig, hade svårt att somna kvällen innan och var aptrött på morgonen. Efter mycket divlande hit och dit kom vi överens om att han skulle stanna hemma, men fick vara ensam ett par timmar medan jag tog hand om klassen och ordnade med vikarie. Att få vikarie är inte det lättaste, jag fick ringa runt till andra skolor och be om numret till folk på deras vikarielista.
Till slut ordnade det sig. Jag kunde åka hem och vårda mitt sjuka barn.
Plikten kallade ändå på kvällen då jag hade utvecklingssamtal. Vi hade kommit överens om att Joel skulle få fara till Gammelmommo Göta i Kroklund. Eftersom jag visste att Göta älskar att skämma bort sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn så gav jag stränga order till Joel om att tacka nej om Göta tänkte ge honom pengar. Detta för att han förra veckan fick 60 (!!!) euro av henne. Likväl när jag kom för att hämta Joel visade han mig uppgivet en tia, som Göta gett honom.
"Mamma, jag lovar, jag sa: Nej, tack! Men hon var så envis!" Dessutom hade han med sig en förpackning kycklingar, en coca cola, en stor chokladkanin, två gräddmunkar och färgpennor hem.
Jag förstår inte det där. Hur blir man sån att man måste ge och ge? För inte är det enbart av generositet, tror jag. Det måste ju också handla om det egna välbefinnandet på något vis. Eller att människan tror att den inte blir accepterad eller omtyckt om den inte skänker något.