I´m in pain!

Jo, jag har ont i truten. En elak visdomstand håller på att trycka sig ut genom mitt tandkött. Det är svullet. Det är rött. Det är... trasigt. En jäkla "flaga" av tandköttet som sitter löst och slänger och dinglar och varje gång jag äter får jag rensa ur hålet där tanden skymtar. Okej, okej... jag ska inte berätta mer ingående om min sjuka käft. Men idag var jag till apoteket och köpte bakteriedödande medel för munnen som man sköljer med. Känns bättre. Det är rätt starkt, det där munvattnet. Undrar hur många procent... äh, det var inget!
Hursomhelst föreslog apotektanten att jag borde uppsöka tandläkare. Jag nickade skräckslaget, betalade, tog min flaska och gick och hoppades till Gud att det skulle bli bättre.

Sist jag var till tandläkaren var jag 18 år, sista året man får gå gratis. Sen kostar det en förmögenhet om man vill ha gaddarna i skick. Jag har aldrig haft ett hål och hoppas jag aldrig kommer att få det heller. Tur att tandkvalitén är bra, men klart... man borde väl gå och kolla till att Karius och Baktus inte ställt till med nåt fanstyg därinne med jämna mellanrum.

Idag fick jag en lapp hem med lite information om julfirandet på dagis. Bland annat är föräldrarna bjudna på glögg och pepparkaka på Luciamorgon, då barnen ska sjunga lite julsånger. Det stod att barnen själva fick ta med kläder hemifån om de ville vara Lucia, tärna, stjärngosse eller tomte. Joel frågade om jag hade nån vit skjorta han fick låna till klänning. "Vad ska du vara då?" frågade jag. "Lucia, såklart!" svarade han. Ja, klart han ska vara Lucia om han vill det.
Det kom så passande. Vi läser om genus i skolan just nu och har diskussioner över nätet om just såna här grejer. Varför är det så självklart att tjejerna ska vara Lucior? Varför kan inte de vara tomtar och stjärngossar? Men på något sätt är det mer acceptabelt för en flicka att vara pojkflicka, än tvärtom. Tjejer som kör cross eller mekar på bilar är skitcoolt, medan killar som dansar balett eller rider är nördar och i värsta fall "bögar". Jag kommer att uppmuntra Joel till att göra som han vill. Klart han ska vara Lucia, eller klä ut sig till Törnrosa eller vadsomhelst för "tjejigt". Jag tror absolut inte att det kommer att påverka hans sexuella läggning i framtiden, oavsett vad den blir. Han kommer bara att lära sig att gå sina egna vägar och inte bry sig om vad andra tycker.

Kommentarer:
Postat av: Linda

Precis den här diskussionen hade vi i skolan förra terminen. En intressant diskussion om blått resp. rosa.. ja du vet. En av våra äldre damer vart riktigt arg för att en i klassen lät sin son ha rosa. VA??! helt sjukt..
Sen var det vissa som sa att man inte skall låta färgerna skilja barnen så mycke åt, men jag tycker självklart att det skall få finnas tjejigt och killigt, men vi får inte bemöta barnen på olika sätt. En tjejig tjej skall bemötas likadant som en grabbig-grabb. Annars blir vi lärare mesiga med tjejen o tuffa bökiga med killarna, så tror jag iallfall... KRAM =)

2005-12-05 @ 12:52:44
Postat av: Ole

Häftig blogg,Jenelei. Fick bloggadressen av din morsa. Bi hälsar också.

2005-12-07 @ 09:18:04

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback