Den egentliga åldern?

Ibland undrar jag hur gammal min sambo egentligen är. Ja, biologiskt sett är han 30 år, men den åldern är bara en siffra. Han uttalanden och uttryck är rätt förvirrande när man ska försöka tolka hans egentliga ålder.

Exempel 1.
Vi sitter ute på balkongen med varsin tidning. Han läser Ålandstidningen och jag läser Xit. När han har läst färdigt sin tidning sitter han och trummar med fingrarna och sneglar mot mig i väntan på att jag ska bli klar, så att han kan ta över min blaska. Tydligen tycker han att jag uppehåller mig för länge på ett uppslag, för till slut frågar han:
"Har du inte tittat färdigt på de där bilderna snart?!"
Jag börjar gapskratta. "Titta på bilderna? Är det så du gör när du "läser" en tidning? Som man gjorde med Kalle Anka när man var liten. Hahahhaha!" Jag förklarade att jag faktiskt läser mina tidiningar. Nu förstår jag plöstsligt varför det tar fem minuter för honom att "läsa" Ålandstidningen.

Exempel 2.
Vi sitter vid köksbordet och pratar om prylar och Henrik berättar om någon sak han köpt på "den där butiken nere i Varmans."
Igen måste jag skratta. Varmans?
"Jaja, Magazin då" fnyser han när jag påpekar att det var typ femton år sedan huset hette Varmans. "Men dit brukade jag gå och åka rulltrappa när jag var liten" lägger han till.

________________________________________

Ni ser. De båda exemplena är totalt motsägande varandra och försvårar åldersbestämningen en hel del. Men jag måste erkänna att uttryck av typen exempel 2 är mer förekommande än exempel 1. Ofta brukar jag säga åt honom att "inte vara sådär femti" när han på åländskt sätt kommenterar att "Siddu, Göran ha fått båten i sjön å".


Kommentarer:
Postat av: Ann-catherine

hej!

jag hittade namnen på
_31245.asp" rel="nofollow">http://www.scb.se/templates/standard_31245.asp

2008-07-12 @ 17:56:12
Postat av: Tessa

Men hahahahaha, guu va slut han e. Sitter o trummar med fingrarna, kan precis tänka mig. Och tittar på bilder, Varmans, ja herreguuuud. Han e faktiskt rolig.

2008-07-12 @ 20:32:15
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Linda

Hahah! Så "läser" jag också tidningen. Kollar efter "kändisar" och tuffa rubriker, sen kastar jag den. Därför har vi ingen tidning i våran postlåda. Iofs kanske Stefan skulle läsa på riktigt om vi hade en, men men.



Rulltrappan i Varmans kommer ju till och med jag ihåg. Kanske han och jag är rätt lika trots allt?

2008-07-13 @ 22:58:58

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback