Idiomblogg.

Lille Adrian Erik döptes i Saltviks kyrka i lördags. Hela konkarongen var bjuden och alla hade haft ett finger med i spelet, tydligen. Farmor Britt läste ur barnevangeliet och hon klarade biffen, minsann. Inget prat i nattmössan där inte. Och så hade ju jag och Joel hade under ett par dagars tid övat in en sång att framträda med. Det var Ann-Catherine som ringde och frågade om inte Joel kunde sjunga, han som är så modig.
"Det vete fåglarna" sa jag."Men jag kan fråga!" Och jovisst, han vill ju alltid visa framfötterna, den ungen.
"Det kan du slå dig i backen på att jag gör" sa han på ett ungefär.

På lördagen var vi sent ute, eftersom det var bilkö på västernäsvägen pga alla avslutningsfirare. "Nu brinner det i knutarna" mumlade jag när vi tio minuter innan dopet skulle börja, inte hade kommit längre än till Färjsundsbron. I grevens tid anlände vi till kyrkan och fick en femminuters övning innan det var dags för Adrian Erik att bäras fram till altaret. Lite psalmer hit och dit och lite prästsnack och sen var det äntligen dags för tvåmannabandet J&J att framträda med Trollmors vaggsång. Jag ska inte sticka under stol med att jag darrade lite på manschetten när vi klev fram till altaret och jag drog ett första D-moll på strängarna. Men Joel, som har skinn på näsan, kastade sig hals över huvud in i låten och vi klarade biffen!

Efter framträdandet i kyrkan fick Joel verkligen blodad tand för det där med att uppträda. Direkt vi kom till "efterfesten" ville han att jag skulle dra fram guran och lira Tvärtomvisan, så han fick uppträda igen. Jag var beredd att kasta in handduken, men när det kommer till kritan så är det rätt trevligt att vara trubadur.

Så vill ni anlita ett proffsigt tvåmannaband - ring J&J. Vi har alltid nåt i bakfickan!

_________________________________________________________________

Okej... hur många idiom finns det i texten??

P.S Jag kan rekommendera boken Ordförrådet, Althoff & Nyberg. Mycket roligt i den. Snart kommer det nog en metaforblogg.


Kommentarer:
Postat av: Linda

Ni får öva in nått fint till namngivningen då :P

2008-06-03 @ 11:35:49
Postat av: Linda

Asså, vadå idiom förresten?? Måste googla.

2008-06-03 @ 11:36:32
Postat av: Ann-catherine

Hej!
Ja man tackar för att adrian har några med skin på näsan i sin släkt ;-) ni var jätte duktiga, vi kommer att spara numret till J&J fall det kommer fler tillställningar :-)

vi tackar och bockar för ert fina uppträdande i kyrkan :-)

2008-06-03 @ 20:53:10
Postat av: Linda

Tjohoo!! Jag har googlat. 13 (tror jag. texten flöt ihop lite då jag försökte koncentrera mig) om man inte räknar med de två klarade biffen, isåfall blir det 15.

Ett nytt ord rikare!

2008-06-03 @ 21:55:09

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback