LCHF

Vi har haft sportlov hela veckan. Nu är det fredag och snart är lovet slut.

Idag drog jag iväg med Joel och Johannes till Gnisten för att insupa lite Dvitamin och för att få lite rosor på kinderna i den friska vinterluften. Jag slog mig ner på en filt intill "kiosken" som vi kallar det. Kanske det varit en kiosk där någongång, nu är det bara ett fult grönt "hus" med förspikade fönster. Solen värmde riktigt skönt och jag blundade och njöt och emellanåt kastade jag ett öga på grabbarna i backen. Då och då följde jag med på en tur på rattkälken eller tefatet och huj vad det går! Jag hade lagat plättar och varm o´boy till killarna som de åt och efter ett par timmar åkte vi hem.
Då lagade jag lunch åt mig själv. Det blev ostgratinerad blomkål i ugn, stekt bacon och en god sallad.
Jag går ju inte i mors fotspår enbart yrkesmässigt, utan nu har hon tjatat till leda om sin
LCHF-"diet" (jag vet inte om man får kalla det diet) så jag blev tvungen att prova på det. LCHF står för Low Carb High Fat, och nä... det låter ju inte så tokigt att "få" äta gräddiga såser och fläskiga köttbitar och ändå hålla sig i trim bara genom att utesluta/minska på kolhydraterna. Nu har jag kört det nån vecka och jag har blivit av med kvällssuget. Framförallt håller jag mig mätt mer än en halvtimme efter frukost. Man står sig bra mellan målen också så det blir inget småätande.

Men häromkvällen ringde Linda: "Vi tänkte hämta pizza. Ska du ha?"
Egentligen var jag inte speciellt hungrig, men jag kände ändå hur snålvattnet började rinna av tanken på gyllenbruna, hårda kanter, mjuk fyllning och vikta trekanter som man bara måkar in.
Så där satt jag sen en stund senare och syndade allt vad det gick. Sen tog jag och Linda en promenad och jag åkte hem. Då slog Stora Kvällssuget in. Jag bara måste ha nåt sött! Så jag smälte smör i micron, rörde i lite havregryn, kakao och socker och bänkade mig framför teven med kokosbollssmeten som jag inte ens gjort mig besvär över att rulla till bollar och doppa i kokos. Spyfärdig somnade jag på min fina bäddsoffa och tänkte att imorgon är en annan dag.

Kommentarer:
Postat av: Mor

Duktig flicka som lyssnar på mamma! Inte gör det nåt att man syndar nån gång, man tar i med nya tag sedan, och märker att man mår så mycket bättre.

Idag har Expressen en skräckfylld artikel om LCHF: två barn har dött p g a att de ätit LCHF!

Jag tror inte ett dyft på detta! De hade svår epilepsi och åt LCHF för att lindra sjukdomen.

Tänk om de skulle skriva om alla som dött av lågfettkost! Då skulle det inte rymmas annat i tidningarna, det dör ju tusentals varje dag av den födan!

Det är klart att sjuka människor dör fastän de äter LCHF. Det är ju inte mirkaelkur som gör folk odödliga!

Postat av: Linda

Hahahaha!! Jag hade tusan glömt att en kunde göra så. Det gjorde jag mycket förr också. Nu pratar jag om smeten!

2009-02-20 @ 18:37:41
Postat av: Jenny

Ja, precis. Hur många dör i fetma varje år för att de äter snabbmat t ex?



2009-02-20 @ 19:20:58

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback