Att duscha eller icke duscha.

Hemma på Skrakis råder det strikta dusch-rutiner - åtminstone för min del.
Joel duschas lite när det passar ett par gånger i veckan och jag försöker hålla mig till varannan dag. Jag tror inte det är bra för kroppen att skrubbas och svabbas alltför ofta. Den naturliga fuktigheten och fettet som smörjer lemmarna vaskas bort och så får man istället ersätta med konstgjorda smörjor. Själv smörjer jag mig nästan aldrig på kroppen (bara i fejset som jag tvättar desto oftare för att göra mitt bästa att få bukt med tonårsacnen) och jag vill åtminstone tro att det är för att jag tvättar mig lagom ofta.
 För det andra så mår jag så bra av att längta lite efter min duschdag. När jag gått och känt mig lite sunkig och skitig och håret är sådär lagom flottigt är det härligt att vakna upp på morgonen, stiga in i en het dusch, tvätta sig riktigt noga och sen tassa upp i morgonrocken och sätta på kaffe. Jag känner mig liksom lite extra fin de dagarna! En morgon frågade faktiskt min kollega Ulla om jag hade gjort nåt speciellt med håret:
"Det ser så glansigt ut!"
"Nä, men jag duschade imorse" strålade jag.
En annan bra sak med att inte duscha för ofta är allt vatten vi sparar och därmed kan jag känna mig lite mer miljövänlig också (PLUS att jag städar med Enjo, jag förtjänar nästan en medalj!).

Men tack vare Mariebadbesöket i söndags har mina duschrutinerna blivit helt på vajs. Normalt duschar jag måndagmorgnar, men eftersom jag måste "spara" en dag fick jag inte duscha i morse som jag brukar. Det betyder dusch imorrn bitti, vilket blir skönt. MEN det värsta är att jag ska träna på eftermiddagen och då ställs verkligen allt på sin spets... det är ju trots allt rätt skönt att duscha efter träningen (om inte svetten redan torkat in), men inte kan jag ju duscha två gånger på samma dag! Vilket slöseri på kroppsfett/tid/vatten/miljö! Det känns verkligen som ett stort problem...

Tja, ni hör. Så här kan jag hålla på och planera när jag ska tvätta mig och när jag bör stå över och säkert finns det någon slags diagnos att ställa och namnbestämma för detta tvångsbeteende också...


Kommentarer:
Postat av: Mor

Ha ha ha.. det där verkar vara något slags undomsproblem, jag var likadan när jag var i din ålder. Åtminstone när det gällde håret. Jag måste tvätta håret på vissa dagar, det gick inte att avvika från rutinerna. Det blev problem när min dåvarande lagvigde ville bada bastu. Då kunde inte jag bada om jag inte hade hårtvättningsdag. Han hade ju svårt att förtå det...

Nuförtiden duschar jag och tvättar håret hejvilt närhelst jag får lust. Igår, t ex duschade jag både på morgonen och på eftermiddagen innan jag skulle på gillesdansträningen. För då blir man så svettig och det är risk att man börjar lukta illa med dagsgammal svett under armarna. Ibland brukar jag därtill duscha när jag kommer hem från dansen!

Renlighet framför allt!

Postat av: Jenny

Ja, det kanske är nåt som växer bort. Men att duscha FÖRE dansen låter inte klokt!!

2009-03-10 @ 19:30:06
Postat av: Linda

Nej men Britt! 3 gånger på samma dag?? Hur mycket smörjor måste du använda? :)



Jag är ju, som ni kanske vet, inte någon morgonmänniska och skulle aldrig komma på tanken att ställa väckarklockan tidigare bara för att duscha. OM det nog mot förmodan, det händer faktiskt, duschar på morgonen har jag STORA problem med att duscha på kvällen. Dessvärre har jag ju en pojkvän som är väldigt allergisk, så jag måste ju faktiskt duscha en gång till om jag varit till stallet under kvällen. Det känns inte bra! Kan jag så undviker jag därför att duscha på morgonen fast jag egentligen borde. Kollar t.ex. kalendern för att se vad för folk jag kommer att möta under dagen. Är det många och "viktiga" personer struntar jag i att duscha den morgongen också. WACKO!!



2009-03-10 @ 21:44:00
Postat av: Tessa

Men haha, jag dööör. Jag känner så igen mig. Jag har inga hårtvättar dagar. Men jag tvättar det typ 3 ggr i veckan. I och med att jag tränar må, ti, ons och torsdag och så är det babysim på lördagar så har jag lite ångest över NÄR jag ska tvätta håret. Kan ju inte tvätta det efter varje träning, nej fy vale. Men jag MÅSTE tvätta det på lördagar (babysim) o torsdagar då jag går på Aqubike. Sen kan jag ha halvsunkit ibland. Det är väl därför mitt hår är så glansigt.



Jag skulle ALDRIG duscha på morgonen innan jobb heller, för det första skulle jag frysa ihjäl och för det andra så är mina badstunder heliga, när ungarna lagt sig så kryper jag ner i ett varmt skönt bad. Jag har fortf. inte duschat sen träningen idag, men jag ska ju träna imorgon oxå...hur göra? =) natii

2009-03-10 @ 22:03:06
Postat av: Simon

Hahaha! Synd att inte du studerade ett år i Singapore - då skulle du blivit ställd mot väggen! ;) En gång per dag var det sällan, oftast 2 ggr per dag (eftersom man tränar) och inte allt för sällan 3 ggr per dag. Använde dock aldrig t.ex. deo där eftersom man svettades mera på resten av kroppen än under armarna typ... Haha... Men sen så torkade man aldrig ut heller eftersom luften var så fuktig... Duscha du, använd inte så mycket tvål bara så torkar du inte ut lika mycke! =)

2009-03-10 @ 23:09:51
Postat av: Carola

Och vad säger nu hudvårdsterapeuten i utbildning till detta? Duscha helst inte varje dag. Det bästa rådet jag kan ge dig är följande: Din hud har vanligtvis ett surt ph-värde (3,8) och vatten har ett neutralt (7), som dock redan är mycket mer alkaliskt än hudens ph-värde. Det betyder mycket riktigt att hudens syremantel och annan skydd tvättas bort. Huden behöver 4 timmar för att reparera sin syremantel av att man bara ha tvättat sig med vatten! Tänk dig nu att tillsätta en massa shampon, duschkrämer och andra tensider, som har ett ph-värde på 12 - 14!! Då behöver huden sedan en hel dag att bygga upp sitt skydd. Så använd gärna naturliga duschkrämer och shampon, som finns i massor på LIFE. Du kommer snart att inte känna dig uttorkad i huden efter duschen mera. Istället för att smörja in sig efter duschen med någon lotion full av paraffin är detta det absolut bästa tipset, när du ändå bara vill duscha varannan dag:

Smörja in dig med ekologisk olivolja innan duschen, duscha sedan och tvätta av dig med en ekologisk olivtvål (ENJO funkar jättebra!!). Efter duschen kommer du att märka att hela syremanteln på huden är kvar, tvålen tvättar bort oljan, men lämnar allt skydd. Du kommer att ha hud som en babyrumpa på hela kroppen! Så gör jag. SUPER!!



Hälsningar, naturtanten Carola

2009-03-11 @ 11:43:42
Postat av: Carola

Glömde tillägga att man helst ska duscha på kvällen, då huden sedan har tid att reparera sig under natten... :-)

Detsamma gäller för rengöring av ansiktet. Kvällen it is! På morgonen räcker det med lite ansiktsvatten för att vakna och fuktkräm. Man blir ju liksom inte skitig i ansiktet av att sova.

2009-03-11 @ 11:46:56
Postat av: Jenny

Nä, jag gillar morgonduschar. Jag stiger upp kl 6 varje morgon, duschar och ääälskar att sitta länge vid frukostbordet och äta och läsa tidningen. Sen väcker jag Joel vid 7 och så åker vi halv 8. Och så kan jag inte lägga mig med vått hår, då har man såna där sköna "böjar" i benan sen så huvet ser 10 cm längre ut.



Naturtanten: Jag ska prova olivolja när jag duschar nästa gång (det blir imorrn bitti det :) Hur är det, jag har köpt såna där "skrubbvantar" - får man använda såna?

2009-03-11 @ 13:57:25
Postat av: Tessa

Tack Carola! Nu har jag en god orsak till att vara oduschad med GOTT SAMVETE! Det där med olivoljan ska jag prova. För jag är torr som ett fnöske trots att jag duschar sällan och använder inga en massa asiga duschtvålar.

2009-03-11 @ 13:58:43
Postat av: Jenny

Förtydligar: Duschar VARANNAN morgon.

2009-03-11 @ 13:59:53
Postat av: Mor

Jo, jag använder Enjos olivtvål! Och faktiskt är det första vintern som inte mina ben har ödleskinn! Enjos olivtvål - perfekt för torr hy!

2009-03-11 @ 20:19:20
URL: http://www.britt-hoftled.blogspot.com
Postat av: Linda

Förtydligar: Är det INTE många och "viktiga" personer struntar jag i att duscha den morgongen också. WACKO!!



Carola: Jag vet att olivolja är det bästa att använda på barnen också, men hur är det med Natusans produkter egentligen? Är det så bra som de ger sken av att vara?

2009-03-11 @ 20:24:41
Postat av: Carola

Hihi, vad roligt att bli konsulterad som hudterapeut.



Jo, Linda: Natusan är icke bra, full av parabener. Prova Weledas babyprodukter, de är helt naturliga och suveräna! Finns såklart på LIFE i stan.



Om du inte vill använda olivolja på barnet för att det luktar som en sallad :-) så finns andra ljuvliga oljor hos LIFE, t.ex. jojoba, sheasmör eller annat. Men olivolja är klart billigast. Mat för huden.



Jennys mor: Super att du använder olivtvålen! Prova smörja dig med olivolja innan du blöter dig bara en gång, så är du fast, jag lovar! Det där med oljan måste man ju inte göra varje gång man duschar, utan när man känner för att ge huden lite extramat.



Jenny: Skrubbvantar, okej, men inte alltför ofta. Du kan hellre göra en kroppspeeling någon gång. Blanda olivoljan med socker, suveränt på händer och fötter!! Eller så har jag en massa andra suveräna recept som man kan göra själv, är jättebilliga och det bästa: man skrubbar bort gammal hud, men samtidigt får huden mat.



Välkomna allihopa ut till Kroklund på behandling, jag behöver öva! Och när jag är klar hoppas jag att ni alla blir mina kunder, såklart!

2009-03-12 @ 10:33:05
Postat av: Tessa

Satan vad dålig jag är på att anmäla mig Carola. Jag vill komma NÄRSOMHELST! I loove!

2009-03-16 @ 20:51:30
Postat av: Carola

Suuper! Jag ska till skolan idag och är borta tills på söndag kväll, men nästa vecka låter kanon! Orkar du ta dig ut till Kroklund då? Ring mig på 0457-3422688 eller fejsbooka mig. Visst är vi polare där?

2009-03-17 @ 12:15:41

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback