Vill du... squaredansa? ;)

Idag var jag och Joel en sväng och kollade på när Mommojohan dansade squaredance. Squaredance funkar såhär för den som inte vet: Man är fyra par som står i en square-formation med ansiktena mot varandra. Sen är det en caller som står och ropar ut calls till dansarna som ivrigt lyder medan countrymusiken jinglar lite i bakgrunden. Jag dansade själv squaredance när jag var en sisådär 9-10 år. Då var jag ung och frisk i skallen och callen ledde inte alls till såna associationer som de gjorde idag.  

Jag menar, tänk om man skulle ha en liten caller på axeln en blöt kväll på krogen som ropade "chase right and follow your neighbour" klockan 04 i taxikön. Man kanske blir bjuden på en kopp te och lite skön rockmusik i form av "acey deucey". Lite oskyldigt börjar du med att "face your partner" vilket snabbt leder till "touch your partner" och så är man igång! Han kanske viskar lite snusk i ditt öra, undrar om du är mer för "twosome concept" eller om du någongång provat på "triple play". Det hettar till. "Coordinate, spread" och kabooom - "men in! Fancy!" Kanske blir det lite "backaway" eller varför inte "dixie style"? "Couples circulate, full turn around och balance" för ställningsbyte. "Ah So, Bingo!!" Fniss, verkade vara en "chain reaction". Efter en stund är allt över - "seperate". Stön, nästan färdig att "pass out". Man får tacka för en "good show" men får ändå medge att det var en "wrong way promenade home".

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback