Däcksbyte.

Idag har jag bytt tossor på bilen. Nästan helt själv. Jag hade blinkat vackert med ögonfransarna och lurat hit K att hjälpa mig. I god tid plockade jag fram däcken, radade upp dem och började leta domkraft och fälgkors.
Var satan är dom då?! Sökte och letade, grävde och rotade och efter mycket om och men hittade jag grejerna i en lucka på reservhjulet. Där fanns också startkablar som jag sökt efter vid nåt annat skede.
Bra att veta!

K dröjde. Jag bestämde mig för att sätta igång på egen hand, det kan väl inte vara så svårt? Jag satte fälgkorset på bultarna, kickade till det med foten så bulten släppte och lossade på alla. Sen hissade jag upp bilen och tog loss det ena däcket. Jag blev fundersam. Det brukar vara skillnad på vilket däck som ska vara var. Jag sket i skillnaden och satte på det som låg närmast.
När jag stånkande och stönande börjat med hjul nummer två kom grannen strosande.
"Ska du ha hjälp?" undrade han.
"Nätack, det här går finfint det" sa jag och fumlade med bultarna, tappade dem, skruvade åt fel håll etc.
Grannen stod envist kvar och samtalade lite, men till sist kunde han inte låta bli att hjälpa mig med den där bulten.
I samma stund rullade K upp på parkeringen.
"Så dags att komma nu!" ropade jag.
Tjopp, tjopp så hade grannen och K fixat på resterande hjul och jag behövde bara bjuda på kaffe som tack för hjälpen.

Men nu vet jag att nästa gång jag ska byta däck så behöver jag inte "ordna" nån att hjälpa mig. Jag behöver bara börja själv, så strömmar hjälpen till från alla håll :)

Kommentarer:
Postat av: Tessa

tufft jobbat bryden, varför skulle inte vi brudar klara av ett karajobb?!

Postat av: Simon

Så länge du vet var du skall lyfta med domkraften så är det bara att köra på! :) Go go go

2010-04-14 @ 01:11:39
Postat av: Linda

Duktigt! Vi hade bestämt att jag skulle byta däcken i år och Stefan tvätta fönster, men döm till våran förvåning när det blev helt tvärtom i alla fall. Jag är lite feg. Rädd för att jag inte kan dra fast skruvarna ordentligt.

2010-04-14 @ 09:19:03
Postat av: Jenny

Jag kan säga att jag var liiiite försiktig på gasen imorse och kände extra mycket efter om det möjligtvis vobblade lite. Men enligt Kai så ska jag kontrollera och dra åt bultarna om en vecka igen.

2010-04-14 @ 15:38:10

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback