Räkna pengar.

På tisdag ska jag på lånesamtal till banken. Jag har varit duktig och läst på lite om räntor, priser etc för att verka lite världsvan. Jag har även kollat mina kontoutdrag för att jag ska kunna redogöra för mina månadskostnader. Jag tog de där rubrikerna som Charlie och Mattias har i Lyxfällan:

- boende
- mat
- kläder
- transport
- övrigt
- lån
- sparande (helt onödig att ha med för min del...)

Det var nästan lika dramatiskt som på TV när jag satt och kollade utdraget och räknade.
Arkipelag 10,00
Arkipelag 4,80
Arkipelag 4,80
Arkipelag 4,80
Runes taxi 14,50

Vad i helvete? Hur mycket går det på en kväll egentligen?? Köpte du faktiskt sådär många öl?? Du måste sluta gå ut och kasta bort dina pengar!

Trots dessa häva Arkipelagnotor upptäckte jag att jag varje månad borde ha ca 300 euro kvar på kontot. Vart fan har de där 300 eurosarna försvunnit? Jag har nämnligen inte sett till dem! Nåja, jag kan ju ha räknat lite fel någonstans och får väl vara glad att det inte fattas 300 varje månad.



Dagligen utsätts vi för svåra, men livsviktiga val. Ska jag låna pengar eller inte? Blir det något hus eller inte? Bör jag vara mer sparsam med mina pengar eller kasta bort dem på Arkipelag? Ska jag dricka alkoholfritt eller 4,6%?


Kommentarer:
Postat av: Linda

Ha du kommit ihåg försäkringarna? De är ju en nätt summa varje gång den räkningen kommer. Vi var tvungna att ha två säkerheter (borgernärer)på ett lån under 100 000, så prata med lite folk innan för säkerhetsskull. Gud vad roligt om ni får huset!!

2010-06-18 @ 21:05:46
Postat av: Jessica

Ja det är ett evigt räknande ibland. Vi går iaf på plus varje månad efter att ha köpt lägenhet istället för att kasta bort en massa pengar på hyra, det känns ju bra iaf :)

2010-06-19 @ 10:51:19
Postat av: Jenny

Jaja, inte får jag låna utan borgenärer det vet jag. Det är med lite skräckblandad förtjusning jag ger mig in i det här. Det blir lite omställningar för oss alla.

Jessica, ja, det känns ju värdelöst att betala hyra. Nu kan ju ett köp innebära att mer pengar ska ut varje månad, men det är "en investeeeeering" som alla säger :)

2010-06-21 @ 09:14:22

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback