Joel - prima ballerina?

Idag tog jag och Carola med oss våra väna gossebarn till Ålands musikinstitut för instrumentprovardag. Fast egentligen var de mest sugna på att dansa som man också får göra där på åmi. En massa glada barn och föräldrar var på plats för att prova på att spela tuba, klarinett, gitarr eller kanske trummor. Vi strosade runt och pojkarna blåste för brinnkära livet i munstycken som någon annan liten knatte just varit och dreglat i.
Inne i lokalen fick barnen också prova på att dansa. Läraren Elzbieta (eller nåt liknande) är en glad och käck polska, och danslärare där. Hon samlade barnen och lärde ut några enkla steg. Joel och Tristan var de enda pojkarna och deras mammor var mäkta stolta över sönernas rytmkänsla.
Åå, vad de dansade. Och mera, mera ville de! Till slut var Elzbieta svettig och svag så hon fick lämna över till en annan dansfröken. Och det var nu den riktiga dansen började, den klassiska dansen.

Med kraftig brytning började dansfröken lära ut olika balettpositioner. Första positionen - hälarna ihop, sträckta ben, stark hållning. Som ungarna kämpade med att uppfylla frökens alla önskemål. Pojkarna tryckte ihop hälarna och tog i så att de liksom spretade med stela fingrar av ansträngningen. Olika andra positioner följde, mer avancerat blev det och våra killar tog allt på fullaste allvar och kämpade så svetten rann med att hålla händerna som "svanhuvudet" och göra "plie". 

Men, herregud vad vi skrattade.
Hysteriskt. Fast tyst. Jag tryckte in ansiktet i Joels varma tröja som han kastat av sig och hörde Carolas kvävda garv bredvid mig och kunde-inte-sluta. "Tänk tråkiga tankar, tänk tråkiga tankar" upprepade jag för mig själv, för inte ville jag förstöra ungarnas första balettlektion. Till sist avslutade dansfröken genom att visa hur pojkar tackar och sen flickor. Utan ord. Dansen är våra ord.

När vi åkte hem frågade jag Joel vad som var roligast. Var det kanske trummorna, eller fiolen? Nej, det var dansen!

Kommentarer:
Postat av: Tessa

Nämmen va duktiga ni var som tog er dit! Och jag kan banne mig tänka mig att garvnivån var hög, jag DÖÖR ju av sånt där jag. Men tyst.

Postat av: Mommo

Det märks att han släktas på Mommo!

2010-03-31 @ 11:59:40
URL: http://www.britt-hoftled.blogspot.com
Postat av: Victoria

Jag har mina aningar om varför du hade svårt att inte skratta under dansen. Om det fortfarande är samma balettläare som när jag dansade där så har man lätt för att skratta.. Men jag lovordar att dansa för Elzbieta, hon är en pärla och man lär sig så mycket mer än bara dans av henne! Låt honom börja dansa nu redan om han vill, för ju äldre han blir desto svårare blir inträdesproven..

2010-04-07 @ 21:53:40
URL: http://tojja.webblogg.se/

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback